Jump to content

Sennheiser Hd 280 Pro – Prisvärda studiolurar som pallar trycket

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Bästa lurarna.

Dessutom som inte nämns i artikeln så dämpar de oväsen utifrån bättre än alla andra lurar. Dom här är de enda lurar som funkar tex för en basist som kör lajnad bas bredvid en trummis. Samma för trummisen med de här hör han elbasen o får tillräcklig dämpning av trumljudet så han hör allt det andra.

Kanske nyheten är att de blivit så billiga? Jag köpte tre par när jag lyckats spela sönder mina första skitgamla och såg att de var så billiga. 4Sound var billigare än Thomann då för nåt halvår sen. De blev inte tysta, men de tappade nästan all bas, ganska märkligt...

Till trummor tycker jag 280-lurarna är helt okej, men långt ifrån dom som dämpar bäst eller mest. Vissa gillar dom till trummor, andra inte. Jag har sex par 280-lurar, men också ett gäng andra, t ex några AKG till mix, några Metrophones till trummisar som gillar såna lurar bättre, några in-ears till trummisar som headbangar för mycket, etc. Men visst fan är 280 bra, det enda störiga är sladden.

Till vad? Mix eller om du ska spela trummor i studio?

Trummor har jag inte jobbat med på länge, men eftersom de är helt öppna system så kommer jag bara använda det HD650-par jag strax ska beställa till mix, så kommer jag fortsätta använda en massa DT250 till location och ljudeffekter.

Förr eller senare lär det bli HD 800 till hörlursdelen av mixningen, men då de billigaste i S-serien jag hittat ligger på strax över 14000:- så lär det dröja lite. De Prism-interface jag ska ha först kommer krama livsglädjen ur plånboken (och överföra den raka vägen till studion) redan på egen hand innan dess.

Jag gillar 280! Speciellt till att tracka sång. Det känns som att de flesta trummisarna har in-ear system idag som de vill använda annars finns det nog bättre exempel än 280 till just trummor.

Ja, det är ju fler som säger att andra lurar är bättre för trummisar och basister. Men vilka de lurarna är skriver man inte.

Ja, det är ju fler som säger att andra lurar är bättre för trummisar och basister. Men vilka de lurarna är skriver man inte.

Jodå, vi nämnde inears båda två, och jag lade på ett par Metrophones. Där har du lurar som många trummisar gillar. Jag har ett tjugotal hörlurar i studion, men trummisarna väljer uteslutande 280, Shure inears (glömt modellen) eller Metrophones.