Jump to content
Annons

"Normal" hörsel


everlastingrecords

Recommended Posts

Var nyss hos audionom och testade hörseln. Jämn hörsel över hela det testade området (125 Hz- 8 kHz) och ansågs ligga inom spannet för normal hörsel. Men hade samtidigt -7 dB respektive -9 dB från deras "nolla".

Jag antar att om man har jämn kurva så spelar det inte så stor roll om man ligger lite under. Blir dock nyfiken på hur skillnaden i dB mellan öronen påverkar vid mixning. Inte omöjligt heller att kompensera genom att höja ena sidan med 3 dB på master out. Eller är det en dålig idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter väl som en bra idé, bara du kopplar så det påverkar endast lyssningen och inte din mixdown.

Jag hade mixat ett par 3 låtar som vanligt och sedan jämfört med mätare och använt mig av avvikelsen för att kompensera, och sedan haft detta som en defaultinställning.

Eller:

Så kompenserar du vid Mastringen punkt slut, kanske enklast ändå, utan gainpluggar mm som man glömmer av att bypassa?

Eller:

Höja ingångsvolymen direkt på ena Monitorn, superlätt.

Får du obalans i mixen på dina mätare när du mixar idag utan kompensering?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har jämn gång på båda öronen hade jag mixat som vanligt. Sedan hade jag kollat med utslaget på Master-mätare om de är samma. Om de inte är det hade jag kompenserat och höjt den ena så de blir lika.

Får du obalans i mixen på dina mätare när du mixar idag?

Ska kolla! Testade hörseln imorse så har inte hunnit lyssna. Dock vet jag att jag sedan tidigare ibland tycker att jag hör mer med ena örat. Kanske fick förklaring till det i och med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...