Jump to content
Annons

Surround sound från Cubase till hemmabioreceivern


Prefab

Recommended Posts

Hej, jag blir inte klok på detta med S/PDIF. Jag skulle vilja prova att mixa i 5.1 och få ut mixen i hemmabioanläggningen. Vad jag förstår klarar Cubas 8.5 att mixa i detta format. Ljudkortet, ett Focusrite Scarlett 18i8, har ingen optisk utgång men S/PDIF in och ut. I manualen till ljudkortet står det att S/PDIF-utgången kan överföra två kanaler. Men innefattar det komprimerad codec som receivern kan avkoda? 
Läser man på Wikipedia står det: "S/PDIF is based on the AES3 interconnect standard.[1] S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless formats..."
Receivern har 4 digitala ingångar, varav en för coaxial.
Av diskussioner på nätet att döma fungerar det inte med S/PDIF på det sätt som jag önskar. Enligt musikaffären måste ljudkortet ha en optisk (ADAT) utgång och då blir det ett betydligt dyrare ljudkort.
Så, är det möjligt eller inte möjligt med S/PDIF? Någon klok som vet?   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det borde gå utan problem tycker man för själv lyckades jag att få till det med ett billigt usb ljudkort från netonnet eller kjell o kompany med 5.1 surround eller vad det heter på en gammal hackmac för några år sedan. Jag minns att jag fick konfigurera det i ljud och midi panelen i os x verktygssystem mappen. Förmodligen helt olika mot win men kolla upp om det går att konfigurera det på nåt sätt i windows. Skillnaden är kanske att mitt kort var ett surround kort från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej förmodligen inte men det borde gå att bounca ut en suround mix som det gå att spela upp via usb sticka eller skiva. Om ditt ljudkort inte kan lira suround ljud enligt specsen så är nog det kört men om du har ett onboard ljudchip med suround på vilket väl är ganska vanligt om jag läst rätt när jag kollat på moderkort så måste det ju gå den vägen tycker man.

Nåväl hoppas det löser sig. Sitter med ett lite liknande problem men som handlar om att routa ljud från Logic och systemets ut ljud via grafikkortets utgående hdmi signal.

Föresten finns det ingen hdmi ingång på recievern för via en hdmi utgång på din dator dvs om den släpper med ljudet borde funka i alla fall för en färdig mix man bouncat ut. Hdmi signalen rymmer en jäkla massa ljudkanaler i sig självt.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det där med USB var en intressant tanke. Om jag lyckas få en fil i rätt format så borde jag kunna spela upp den genom DVDspelaren.  
Receivern har flera Hdmi-ingångar men datorn är så gammal att den saknar sådan utgång. Men det går väl att komplettera med det antar jag.
Fler kreativa förslag? 🙂  

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste väl ha en encoder för att få ut mixen i rätt format...?

Har aldrig gett mig på surroundmixning, men det verkar som om det har följt med i vissa versioner, men inte alla...

https://www.steinberg.net/nc/en/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/information-on-dolby-digital-and-dts-coding.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jag trodde att Cubase hade en sådan encoder inbyggd. Kanske har funnits tidigare.
Det verkar krångligt och dyrt detta med surroundmixning. Borde finnas en marknad för detta eftersom många har hemmabioanläggningar. Steven Wilsons 5.1-mixningar av klassiska plattor verkar ju många uppskatta.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jag trodde att Cubase hade en sådan encoder inbyggd. Kanske har funnits tidigare.

Det verkar krångligt och dyrt detta med surroundmixning. Borde finnas en marknad för detta eftersom många har hemmabioanläggningar. Steven Wilsons 5.1-mixningar av klassiska plattor verkar ju många uppskatta.

Framförallt inom broadcast och film. Där är det uteslutande 5.1 som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jag trodde att Cubase hade en sådan encoder inbyggd. Kanske har funnits tidigare.

Det verkar krångligt och dyrt detta med surroundmixning. Borde finnas en marknad för detta eftersom många har hemmabioanläggningar. Steven Wilsons 5.1-mixningar av klassiska plattor verkar ju många uppskatta.   

Encodern kostar mycket på grund av licensiering av Dolby och sådant. Minetonka-encodern som Steinberg tipsar om, går lös på ca 10000:-, så det är nog inget för oss vanliga dödliga - utan man får kanske lämna bort projektet för konvertering i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Men när man mixar för suround så måste man ju kunna höra det också = programmet borde ju då kunna spela upp det bara det finns ett ljudkort som kan spela upp soround ljud som programmet kan se och kopplas upp mot. Det där usb ljudkortet jag hade som föresten var ett pc kort kunde ju spela upp suround ljud visserligen från en dvd men det måste vara strunt samma i samanhanget. Jag testade det aldrig med Logic så jag vet inte till hundra procent men det känns lite som att det borde gå. Jag tror det kostade några hundra max faktiskt.

Hittade kortet kostar inte mycket blev nästan lite sugen att testa

http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkomponenter/Ljudkort/Sweex-Sweex-71-externt-USB-ljudkort.htm?sClickID=GoogleShopping-38&gclid=Cj0KEQiAv4jDBRCC1IvzqqDnkYYBEiQA89utor-GPzW7PhZp0fQskin5B0ahWvnWDf68WDlJEiZrbggaApiH8P8HAQ

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Men när man mixar för suround så måste man ju kunna höra det också = programmet borde ju då kunna spela upp det bara det finns ett ljudkort som kan spela upp soround ljud som programmet kan se och kopplas upp mot. Det där usb ljudkortet jag hade som föresten var ett pc kort kunde ju spela upp suround ljud visserligen från en dvd men det måste vara strunt samma i samanhanget. Jag testade det aldrig med Logic så jag vet inte till hundra procent men det känns lite som att det borde gå. Jag tror det kostade några hundra max faktiskt.

Hittade kortet kostar inte mycket blev nästan lite sugen att testa

http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkomponenter/Ljudkort/Sweex-Sweex-71-externt-USB-ljudkort.htm?sClickID=GoogleShopping-38&gclid=Cj0KEQiAv4jDBRCC1IvzqqDnkYYBEiQA89utor-GPzW7PhZp0fQskin5B0ahWvnWDf68WDlJEiZrbggaApiH8P8HAQ

Det funkar helt säkert bara för att spela upp ljud från filmer och spel där man har ljud som är i surroundformat. Ett sådant ljudkort innehåller ju inte någon encoderfunktion, utan bara decoder.

Du kan alltid lyssna och mixa i surround i Cubase och alla andra DAW-program, om du har ett ljudkort med tillräckligt många utgångar och tillräckligt många högtalare för ändamålet.

Det som inte går, är att göra encoding för att lägga in mixen som surround-ljudspår i en film, utan då får man exportera de enskilda spåren som ljudfiler och plocka in i ett encoder-program för att där kunna skapa ljudfilen där alla spår till surroundmixen ingår. Dolby tar bra betalt för encoder-licens, men tydligen inte för decoder-licens, eftersom ljudkort som spelar upp, är billiga. De räknar antagligen med att decoder är något som säljs i drivor så att de kommer att få in mycket licenspengar även om det är billigt, medan encoder är något för förhållandevis få...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det exakt du vill göra?

Hemma bioanläggningen förväntar sig ju att få en encodad signal in, tänk att du har kopplat in tex en dvd spelare med en film via hdmi.

Cubase kommer ju inte sända en sådan signal hur du en gör.

Vill du mixa surround i Cubase behöver du ett ljudkort med 6 eller fler utgångar och koppla dessa till högtalarna direkt.

Vill du sedan ha ut mixen du gjort till hemmabio anläggningen kan du exportera sex separata spår (enligt din uppsättning av högtalare) tex l,r,c,lfe, ls, rs (Left, Right, Center, LFE (bas), Left Surround och Right Surround) dessa kan du sedan importera in i Audacity och encoda till en AC3 och spela upp i tex VLC eller bränna på en DVD.

Kan förklara Audacity delen mer om det var det du var ute efter. Filen därifrån kan du ju tex  använda i Adobe Premier för att snickra ihop filmen och ljudet för att fixa en film med ditt surround ljud.

Hoppas de jag skrev inte var allt för snurrigt.

ps, Hur lagligheten i Audacity och FFMpeg (som används för att exportera AC3) vet jag inte, men det är ju en feature i Audacity som är gratis ds.

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att mixa direkt i Dolby Digital eller DTS vad jag känner till, som redan nämnts så krävs det encoders, och de snor sjukt viktig information som är grymt viktig när man mixar även om den sen försvinner vid nedkodningen. Orsaken att det är viktigt innan och mindre efter kodningen är att den påverkar samspelet mellan kanaler väldigt mycket, för att inte nämna generell hantering, det blir ett sjukt gissande för att få det bra.

Jag prioriterar surround-project när jag väljer vilka gig jag ska acceptera, och mitt system är anpassat för 5.1 analogt till ett Soundtracs mixerbord, där jag kan hantera och välja outputs för kanalerna individuellt, och en mixdown-buss AES/EBU till en digital hörlursförstärkare. För att sen se hur mixarna fungerar i DTS respektive DD så skickar jag vidare dem till en av mina PS3:or. De kan koda signalen on the fly, även om det är bättre att göra det i redan innan överföringen för att vara på den säkra sidan.

Steinberg har aldrig haft vare sig DTS eller DD inbyggt, däremot har de haft plugins att köpa för export. Osäker på om de verkligen fanns till Cubase åsså, men oavsett vilket så har de upphört med dem sen många år tillbaks nu. Måttligt roande för oss som köpte dem för svindyra pengar....
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt inom broadcast och film. Där är det uteslutande 5.1 som gäller.

Inte precis. 5.1 är ett av de vanligaste systemen, men 7.1 är minst lika stort, och Dolby Atmos börjar knappa in. Finns alla möjliga system förutom dessa åsså, men många av oss inom film och broadcast är inte helt roade av tanken på att uppgradera vidare utan en god orsak. 10.2 exempelvis är visserligen standardiserat baserat på 5.1, men i flera plan, men kostar mycket mer och kräver mycket mer jobb i post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vet jag att det finns ljudkort som, likt exempelvis X-Box och Playstation, kan koda signaler i realtid, men här snackar vi rena gamer-kort. Jag har aldrig sett nåt IRL, alla kort jag hittade var när jag försökte få realtidsstream i DTS från min egen studiodator för en massa år sen, men sett till att det är just gamerkort och att de är avsedda för realtid, så misstänker jag att de inte är särskilt pålitliga till faktiskt arbete. Inte minst som det kändes som ljudkvalitén blev sjukt lidande i Last Of Us när jag laborerade mellan PCM stereo och DTS 5.1. Mer än vad man skulle förvänta sig av en renderad ström.

Visserligen vann DTS ändå för mig eftersom..du vet...surround! Men jag skulle inte jobba så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Audacity

https://m.youtube.com/watch?v=EuGNOLQLYC8

Det verkar gå att mixa och att bounca ut men inte att lira upp direkt. Det är fan som murar mellan ljud och video världen helt sanslöst.

Att tex få in en audiosignal i en hdmi ström kostar 4000 tusen typ och då har man allt redan innan man tycker man skulle behöva för en så enkel sak som att mixa några kanaler ljud men för film och broadcasting så åker man på att köpa nytt. Eller så lurar man ut hur man gör ändå som jag gjorde förhoppningsvis till videoindustrins stora förtret.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast någonstans tror jag inte att man skall blanda ihop saker.

En receiver som decodar och spelare upp ett encodat material (för att spara utrymme på tex en dvd-skiva) är ju en slutprodukt.

Medan man arbetar med ljudläggning i sin studio okomprimerat.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om prissättning för dolby och dts.

Och som jag nämnde tidigare så finns det ju sätt att skapa AC3 (Dolby) och även dts på andra sätt.

Men tror man skall akta sig att göra något betalt jobb genom dessa. Men har egentligen ingen aning om hur licenser och så fungerar för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det verkar som att det ska gå att koda on the fly också om man googlar lite, vlc verkar kunna det också via sin nätverksstreaming om jag fattat rätt. Så förmodligen är det som vanligt att man är ute efter pengarna och mutar in området. Det finns säkert redan en färdig mjukvarulösning i form av open source.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast någonstans tror jag inte att man skall blanda ihop saker.

En receiver som decodar och spelare upp ett encodat material (för att spara utrymme på tex en dvd-skiva) är ju en slutprodukt.

Medan man arbetar med ljudläggning i sin studio okomprimerat.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om prissättning för dolby och dts.

Och som jag nämnde tidigare så finns det ju sätt att skapa AC3 (Dolby) och även dts på andra sätt.

Men tror man skall akta sig att göra något betalt jobb genom dessa. Men har egentligen ingen aning om hur licenser och så fungerar för detta.

Precis. Bra skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo man kan blanda ihop det här (och förmodligen även suround ljud) det gör jag dagligen. Jag har en anläggning med möjlighet till att switcha 7 full hd kameror som jag kör tillsammans med Logic 9 som också både kan mixa och bounca ut suround filer som då alla andra daws också verkar kunna sedan många år tillbaka. Det vill säga att jag kan producera både ljud och bild i full hd både live, till disk och till internet. Jag kan köra med mixer och ljudkort och jag kan koppla och utvidga min anläggning i princip i det oändliga. Det är det som i första hand är skrämmande för branschen tror jag.

Det vill säga det ligger en jättestor marknad och bara väntar på en liknande explosion som kom på garderobsstudio sidan och nyckeln in är ljudet blink blink alla tillverkare där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för denna inblick i den komplicerade surroundvärlden.

Det jag vill göra är bara att mixa någon av mina egna låtar i surround, antar att det räcker med fyra kanaler, och spela upp det i samma rum via hemmabioanläggningen. Ett sätt, som föreslogs, skulle kunna vara att spela upp musiken via de analoga utgångarna på ljudkortet och de analoga ingångarna på receivern (vänster och höger för CD, video, bandspelare m m). Vet bara inte hur man kan styra varje ljudingång (stereopar) på receivern till ett visst par högtalare (främre, bakre), man måste ju välja en ljudkälla i taget på receivern.

Ett annat problem är att jag skulle vilja få effekterna i surround också, så att t ex reverb ger en sammansatt 3D-känsla (inte två separata fram och bak reverb). men för detta behöver man tydligen särskilda pluggar och jag antar att det bara funkar om man mixar ner och encodar materialet.

Nåja, det är väl att begära för mycket att detta ska fungera om man inte som amatör är beredd att investera svinmycket pengar och kunskap i en kul grej...         

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Youtubefilm men den svarar som sagt inte riktigt på frågan. Och det kanske inte hjälper om jag köper ett surround ljudkort.  

Frustrerande när datorn/ljudkortet och receivern står alldeles intill varandra... Hur svårt kan det va, liksom... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Videoredigeringsprogram brukar ha surroundljud. Jag har pinnacle studio (med Dolby 5.1 Channel) som jag lade in de två stereospåren i från en fyrkanalsinspelning (four Channel surround) med en zoom h2n. Resultatet blev en videofil som kunde köras i surrounförstärkaren med bra resultat. Men frågan var ju hur man gör i cubase för att få ut mer än två kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...