Jump to content
Annons

Eventide H9000


Ekstasis

Recommended Posts

Ja det verkar som att Eventide H9000 blir verklighet. 

Det började med att för ca 2 veckor sedan så la en fransk sida upp av misstag en pre order av H9000.

Den tog snabbt bort, och bild var även med på sidan. 

Igår i en teaser videobekräftade eventide dock h9000 officielt:

Den kommmer släppas till sommaren eller slutet på 2017 (jag hoppas på det förstnämda)

Jag var snabb att sälja min H8000fw, då jag tror den skulle bli svår att sälja efter h9000 släppts.

Väldigt många på Gearslutz har också börjat sälja sin h8000 så fort ryktet kom om h9000.

Så här ser den ut.

Eventide-H9000-Hardware.jpg

Utilizing a quartet of high-power ARM processors mounted on plug-in boards that allow subsequent updates when next-generation and/or faster DSP chips became available, the new system feature 32 inputs and 32 discrete outputs per DSP module, enabling up to four multichannel effects paths to be run simultaneously.

A custom graphical user interface will allow full integration with Avid Pro Tools and other current DAWs, or use from a stand-alone application. Eventide will also offer a version of the GUI that runs on an Apple iPad or PCs/Macintosh PCs via a Wi-Fi or USB connection, as well as fully-compatible AU, AAX and VST plug-ins.

“Initially, frequency- and time-domain effects will be draw from our existing H8000 and H9 processors—with other EQ, dynamics plus reverb effects in development—and can be run in parallel or series, to effectively create a fully-programmable, four-element channel strip per processing engine,” said software engineer Joe Bamberg.

While initial application for the processing system will be towards developing multi-element channel strips for music production—possibly one path dedicated to vocals, another to a piano track plus others for drum and guitar—the unit’s multi-channel I/O and multiple processing options are expected to enable object-based EQ, dynamic and ambience processing needed for immersive-sound production projects being undertaken within the motion-picture and TV-post community, in addition to multichannel sound playback for live performance, including acoustic enhancement systems.

End-user cost for the codenamed product, which will also feature Audinate Dante, Thunderbolt, Ravenna/AES67 and AVB networking, has yet to be determined.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så här kostar föregångaren 🤪 :wacko: 🤪

https://www.thomann.de/gb/eventide_h8000fw.htm

Jag köpte min från Golden age music för 42 år 2012. Sålde min igår för 35.

Den är bra mkt billigare i usa, men det finns inte många ex här i EU inte ens second hand.

Eventide gör ett mkt dåligt jobb att distrubera enheten, och importskatten blir väldigt påtaglig då den redan är dyr så blir 25% extra väldigt mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör att Eventide kan sälja sådana här "dyra"  "multieffekter" När Lexicon och andra märken försvunnit från marknaden?

Lexicon satsar mest på reverb,  Eventide har alla effekter.  Sedan har Eventide ett speciellt sound. 

Precis som Leixcon har det, båda passar olika bra i olika sammanhang. 

Lexicon har släppt alla sina algoritmer i plugin format, efter det har dom haft svårt att sälja boxar. 

Men boxar som pcm 91 är fortfarande prisvärda saker second hand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till effekter tycker jag h8000 är överlägsen alla andra effekter, så ja..hoppas verkligen h9000 toppar denna.. 

När det kommer till reverb är den kanske inte bäst men det är deras reverb i kombination med deras delay och pitchshifting som gör det unikt, alltså hela paketet.  Det är inget du får man en annan box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...