Jump to content
Annons

ISRC-kod samma låt olika koder?


berch

Recommended Posts

Har gjort en EP med 6 låtar släppt på CD ISRC-kod för varje låt. Släppte singel från CD på Spotify via Spinnup annan kod. EPn via Spinnup ny kod igen. 3 olika koder på samma låt utan förändring gjorts i låten.

Varför? Borde inte en låt ha samma ISRC-kod? Epostar IFPI men inget svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Universals aggregator-tjänst Spinnup ger ingen möjlighet att lägga in en ISRC-kod om man redan har en, samma låt, samma mix, olika släpp = annan ISRC-kod. Mycket märkligt??? Och som sagt IFPI behagar inte svara på varför det är så? Någon från deras organisation tycker man ju borde reagera då det är tänkt att koden ska följa med verket. eller?

Spinnup, verkar inte vara den enda aggregatorn som agerar så här, har vänner som släppte en jul-EP nyligen, försökte med olika aggregatorer och samma sak där.

Jag reagerade då mina vänner tyckte att det här måste ju vara fel. De var mycket noga med att försöka göra allt enligt konstens alla regler vid skivsläpp och släpp på Spotify mm och då upptäckte vi detta.

Lite julmusik här by the way :-)

"https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Aartist%3A3ZqhyPDVeZyHPYsbbEf7Yd

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Spinnup:

Spinnup Support­ (Spinnup)­

Dec 16, 09:05 GMT ­

Hi Christian,­

Thanks for your messa­ge!

Every time you upload­ a release with Spinn­up it's considered a ­new product and there­fore you get a new IS­RC code.

Thanks!­

Best regards, ­

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bryter ju mot reglerna för ISRC-koderna att hantera det så, så det låter märkligt att de svarar på det sättet...

De aggregatorer jag har använt, har tillåtit att man skriver in egna ISRC-koder.

Det står ju tydligt redan på IFPI:s hemsida och är inte dolt i någon luddig avtalstext, så att det går att missa:

"En ISRC-kod som satts på en inspelning får aldrig bytas ut, ändras eller tas bort, den först satta koden gäller hela inspelningens ”livstid”."

http://www.ifpi.se/var-verksamhet/isrc-kod

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det har inte så stor betydelse i praktiken, eftersom ersättningen ju ändå kommer rätt, så även om det står att det alltid SKA vara samma kod under låtens hela livstid. Gör man någon liten förändring i mixen, så ska man ju också använda en ny kod, så man ska kanske inte se så strikt på det som reglerna egentligen säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! Det ska vara unika koder för varje master även om respektive master utgår från samma mix.

Ok - så då räknas varje ny utgivning av låten som en ny master, även om den är identisk med tidigare utgivning...?

Jag har fått det förklarat som att om en låt är utgiven på ett album, så ska den behålla sin ISRC-kod om den senare hamnar på ett samlingsalbum - men det är i så fall fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen reaktion från IFPI när jag frågade om det är enligt reglerna att olika koder för identisk låt. Och Universal tolkar på sitt eget sätt. Handlar om att tjäna pengar förstås...

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...