Jump to content
Annons

Ta bort brus ur gammal inspelning från kassettband


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har rätt många inspelningar som jag gjort på kassettband från när jag var yngre. Gamla demos och livespelningar.

Har nu fått för mig att jag ska lägga över dom på datorn för att spara för framtiden. Många av dom har väldigt mycket

brus. Jag har provat att ta bort bruset med hjälp av Audacity, men det blir aldrig riktigt bra. Låter som att det blir en sorts

chorus effekt på inspelningen. Finns det någon som vet något bättre program att använda sig av? Skulle väldigt gärna

vilja få bort bruset. Fast det kanske inte ens är möjligt?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skulle kunna testa Magix Audio Cleaning Lab. Jag använde en äldre version när jag digitaliserade mina gamla vinylskivor och programmet innehåller även presets för ljudband. Kostar 450 kronor så det är inget hemmansköp. Det finns en 30 dagars testversion att ladda ner:

http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail

Tack för ditt tips. Är du nöjd med resultatet du fick då du digitaliserade dina vinylskivor? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt tips. Är du nöjd med resultatet du fick då du digitaliserade dina vinylskivor? 

Ja, så nöjd man nu kan bli när originalet är gamla LP-skivor...

Magix Audio Cleaning Lab har moduler som Declicker, Decrackler, Declipper, Denoiser, Dehisser och även Spectral Cleaning så många olika typer av problem kan åtgärdas eller åtminstone minimeras. Programmet kan analysera en ljudfil och automatiskt anpassa mängden på respektive filter, men det kan också göras helt manuellt om man hellre vill det. Men som sagt, ladda ner demon och testa.

Idag skulle jag kanske ha använt min iZotope RX 5 plugin pack, men det var inget jag hade då och jag vet inte om slutresultatet skulle ha blivit särskilt mycket annorlunda. Och den kommer med en annan prislapp.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, så nöjd man nu kan bli när originalet är gamla LP-skivor...

Magix Audio Cleaning Lab har moduler som Declicker, Decrackler, Declipper, Denoiser, Dehisser och även Spectral Cleaning så många olika typer av problem kan åtgärdas eller åtminstone minimeras. Programmet kan analysera en ljudfil och automatiskt anpassa mängden på respektive filter, men det kan också göras helt manuellt om man hellre vill det. Men som sagt, ladda ner demon och testa.

Idag skulle jag kanske ha använt min iZotope RX 5 plugin pack, men det var inget jag hade då och jag vet inte om slutresultatet skulle ha blivit särskilt mycket annorlunda.

izotope är nog det bästa alternativet idag. Det är väl bara att ladda ner en demo från deras web och prova om man är nöjd.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen vid överföring är faktiskt brusreduceringen som användes på gamla kassettbandspelare.

Vissa använde Dolby B eller C. Vissa använde dBx.

Det är sällan man dokumenterat vilken brusreducering som användes vid inspelning. Där har vi det första problemet. De olika teknikerna är nämligen olika varandra. Så om man spelat in med Dolby B och använder Dolby C vid avspelning kommer det inte låta helt rätt. Ännu värre resultat blir det om man spelat in med dBx och spelar upp med Dolby, eller tvärtom.

Så om man klurat ut/dragit slutsatsen att kassetten är inspelad med brusreducering, hur går man tillväga för att få till en uppspelning som den var menad?

Inte helt lätt faktiskt. Om vi vet att en kassett (eller rullband) är inspelad med dBx går det faktiskt att återställa med korrigerande eq och kompression. Dolby är mer komplex vad jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda brustvätt jag gillar (icke inräknat Cedar som kostar som ett mindre land) är Izotopes. Den är, om man ställer in den rätt, grymt transparent, och luddar inte till ljudet! Det krävs lite jobb ifråga om att lära in mönstret av bruset och sänka det medans man lyssnar kritiskt, men det är i princip den enda brustvätt jag använder längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...