Jump to content
Annons

Onsdagstipset, gratis vocal rider!


Casperfren

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Under där den tiden det tar att hålla på att krångla så där har man redan hunnit slänga på vocal rider flera gånger om. Att mixa handlar väldigt mycket om att få till ett bra och smidigt arbetsflöde. Det här är raka motsatsen. Sen någon motsvarighet till Jönköpingskristen sång och text får det bara en att rysa av obehag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under där den tiden det tar att hålla på att krångla så där har man redan hunnit slänga på vocal rider flera gånger om. Att mixa handlar väldigt mycket om att få till ett bra och smidigt arbetsflöde. Det här är raka motsatsen. Sen någon motsvarighet till Jönköpingskristen sång och text får det bara en att rysa av obehag.

+1. På alla punkter. Långsökt lösning & den texten var cancerframkallande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en (mycket) mer modest inställning och mindre fanatisk exempelstext så hade det kunnat vart en mer intressant tips. Lyssnade inte väldigt noga på videon, men vad jag förstod det så var det en form av sidechaining/CV-Control (typ) med möjlighet till ADSR-aktiga inställningsmöjligheter. Hade videon sagt "Too broke or cheap for a Vocal RIder? Fret not, for this will work as well", och texten varit neutral, så hade det känts som ett ganska schysst tips för fattiglappar, folk under pro-nivå, & folk som vill testa tekniken på andra saker.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Under där den tiden det tar att hålla på att krångla så där har man redan hunnit slänga på vocal rider flera gånger om. Att mixa handlar väldigt mycket om att få till ett bra och smidigt arbetsflöde. Det här är raka motsatsen. Sen någon motsvarighet till Jönköpingskristen sång och text får det bara en att rysa av obehag.

Tycker detta är mer redigering än mixning, detta gör jag innan jag mixar, men ja, vocal rider går snabbare men/och jobbar annorlunda.

Med en (mycket) mer modest inställning och mindre fanatisk exempelstext så hade det kunnat vart en mer intressant tips. Lyssnade inte väldigt noga på videon, men vad jag förstod det så var det en form av sidechaining/CV-Control (typ) med möjlighet till ADSR-aktiga inställningsmöjligheter. Hade videon sagt "Too broke or cheap for a Vocal RIder? Fret not, for this will work as well", och texten varit neutral, så hade det känts som ett ganska schysst tips för fattiglappar, folk under pro-nivå, & folk som vill testa tekniken på andra saker.

Clickbait, och sorry att du inte kunde ta till dig tekniken pga sångtexten

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju rätt snyggt (förutom den fanatiska texten ☺️). Han skapar ju en vocalrider med hjälp av en modulator kopplat till en volymregel på en Q1a. Sen antar jag att man kan skriva ner volymregeln (write automation) från Q1an och sedan manuellt redigera automationen efter behov - precis som i en vocal rider?

Hade jag inte redan haft en VR hade jag testat detta.  😱 

Link to comment
Dela på andra sajter

Clickbait, och sorry att du inte kunde ta till dig tekniken pga sångtexten

Sant :-)

Och inlägget blev neggigare än avsett. Jag retar mig absolut på vad som känns som väldigt genomskinlig kristen propaganda, för att inte tala om inställningen att den närmsta sträckan mellan två punker är lika bra tre varv runt Jorden som i en rät linje, men att jag inte lyssnade mer noga är mest för att den funktionen inte finns vad jag vet i Nuendo. Grundfunktionen i sig (om jag inte missade nåt viktigt), icke inräknat att han verkade koppla den på nåt sätt till att skriva ner automation givetvis, är om det är den Envelope Follower det verkade vara, väldigt enkel om man är van vid analog CV och liknande kontrollfunktioner annars. En najs funktion i sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju rätt snyggt (förutom den fanatiska texten ☺️). Han skapar ju en vocalrider med hjälp av en modulator kopplat till en volymregel på en Q1a. Sen antar jag att man kan skriva ner volymregeln (write automation) från Q1an och sedan manuellt redigera automationen efter behov - precis som i en vocal rider?

Hade jag inte redan haft en VR hade jag testat detta.  😱

Man kan skriva in automationen och redigera om man använder reapers volymplugg, men den är ställd till 1 db increments så jag valde en annan steglös volymplugg (q1) för mjukare resultat.

Sant :-)

Och inlägget blev neggigare än avsett. Jag retar mig absolut på vad som känns som väldigt genomskinlig kristen propaganda, för att inte tala om inställningen att den närmsta sträckan mellan två punker är lika bra tre varv runt Jorden som i en rät linje, men att jag inte lyssnade mer noga är mest för att den funktionen inte finns vad jag vet i Nuendo. Grundfunktionen i sig (om jag inte missade nåt viktigt), icke inräknat att han verkade koppla den på nåt sätt till att skriva ner automation givetvis, är om det är den Envelope Follower det verkade vara, väldigt enkel om man är van vid analog CV och liknande kontrollfunktioner annars. En najs funktion i sig!

No probs. Jag hade bara letat ett tag efter en gratis och bra volymrider och delade med mig av lösningen, var också på tal om här på forumet för någon månad sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sen brukar VR och andra av deras pluggar vara på rea av och till. Kommer nog snart igen nära mot julen och när den är på rea brukar det vara typ 49$. Inga stora summor. Bara ge fan i att gå ut en lördagkväll så har man råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror SoS hade en artikel på detta som har några år på nacken:

Jepp, från 2010 är den:

http://www.soundonsound.com/techniques/cubase-diy-vocal-rider

Sweet.

Sen brukar VR och andra av deras pluggar vara på rea av och till. Kommer nog snart igen nära mot julen och när den är på rea brukar det vara typ 49$. Inga stora summor. Bara ge fan i att gå ut en lördagkväll så har man råd.

Ah, men om man vet hur man kan modulera effekter kan man utveckla det till annat, vocal rider är mer att du får en fisk ist för att lära dig fiska, men visst kan man köra vocal rider också! Rätt cool grej som man kan göra är att equa triggerspåret  så att vissa frekvenser blir mer stabila, och vissa duckar, tex öka 2k något för stabilitet där, och öka essen för att samtidigt de essa sången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...