Jump to content
Annons

Byggtråd hembio


niklasmagnus

Recommended Posts

Då är man igång med bygget. Sjukt kul. Har haft några trådar sedan tidigare med en hel del frågor, och frågorna kommer fortsätta även under bygget. Ja till och med några här nedan. Några kanske tycker det är konstigt att jag postar ett hembiobygg är på studioforum, men det finns två bra anledningar till det. Generellt tycker jag mig kunna läsa till att inom studiovärlden så finns det väldigt mycket erfarenhet och kunskap om hur man bygger rent praktiskt. Kontra hembiovärlden där ganska få faktiskt bygger dedikerade rum. Det andra är att mitt konto på Component har kraschat och innan det är upp igen så får jag bara koncentrera mig på studioforum. 

Och så här ser grundförutsättningarna. Har en konceptritning än så länge i huvudet, måste bara sätta mig och börjar rita den. Men det första jag behöver göra är att täta det "yttre" skalet. Det kommer bi en semi rum i rum lösningar då två av rummet väggar är ytterväggar och de kommer även vara innerväggar i bion. Kommer inte heller göra något flytande golv. 

post-6649-0-20660700-1480417061_thumb.png

Den tidigare konceptlösningen finns på denna tråda, men den är reviderad nu till viss del. Post # 9

//forum.studio.se/topic/111873-konkreta-f%C3%B6rslag-f%C3%B6r-uppn%C3%A5-stc-55-60-beh%C3%B6ver-svar-inf%C3%B6r-best%C3%A4llning/

Började igår med att täta av med fogskum igår, ser ut så här idag:

post-6649-0-28405400-1480417163.png

Men då jag började skära bort det överflödiga så ser jag en hel del håligheter där skummet inte fyllt ut. Så jag började renskära för att få bort den dåliga tätningen. Verkar framför allt vara svårt där det är ganska tajta glipor skummet skall täta. Jag kommer istället köra på latexfog, var och köpe en tryckluftdriven fogspruta igår. Hoppas den håller måttet.

post-6649-0-45030000-1480417191.png

Finns det några rätt och fel för hur och när man skall använda fogskum?

Behöver även råd och tips på hur jag löser den stora glipan mellan vägg-golv för ytterväggarna? Snickarna har varit aningen slarvig här kan jag tycka.

post-6649-0-83153900-1480417117.png

Kommer bygga igen utrymmet upp mot kattvinden men skivor ovanpå mellanbjälklaget men då blir de synlig lågspärrplast mellan under- och ovansida av mellanbjälklaget. Som det ser ut nu är det svårt att fästa byggskivor där då snickarna bara kastat upp de befintliga skivorna. Kan ju alltid såga av skivorna i ovankant med multisågen men någon som har något bättre förslag?

post-6649-0-49882000-1480417143.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fogskum ska aldrig användas i en ljudisolerad konstruktion. Aldrig. Extremt dålig ljudisolering.

Nu är det tyvärr lite tokigt byggt då just en ljudisolerad konstruktion ställer högre krav på utförandet.

Rensa bort allt skum. Täta med mjukfog. Fasa av gipskanterna och limma dit den gipsremsa som saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en följdfråga.

Kommer fälla in högdensitetsgips i väggarna mellan reglarna. Men kan inte skruva i den ena väggen då det bara är gips. Har blivit avrådd på Component att använda sätt- och konstruktionslim då de kan bli luftspalter. Samt att PL400 inget är något vidare lim då de ändrat innehållet pga miljökraven och att det lätt blir skinnbildning på limsträngen = fäster inte alls.

Har även kollat greenglue och Swedac DG-A2 men de kräver att ytorna pressas under torkningen vilket är svårt över större ytor att åstadkomma.

Så nu är min tanke att använda kakelfix då det funkar bra som lim, dock kan de bli problem med luftspalter men ifall man "gnuggar" skivorna mot varandra så borde man kunna minimera problemet. Vad tror ni om denna lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fogskum ska aldrig användas i en ljudisolerad konstruktion. Aldrig. Extremt dålig ljudisolering.

Nu är det tyvärr lite tokigt byggt då just en ljudisolerad konstruktion ställer högre krav på utförandet.

Rensa bort allt skum. Täta med mjukfog. Fasa av gipskanterna och limma dit den gipsremsa som saknas.

Okey, såg att den heter flexskum FM330

http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/fm330-flexskum/

Enligt produktinfon så ska den vara ljudisolerande 60dB. Men jag får ta och rensa bort att då, hoho. Tömde en hel flaska.

Menar de vanlig gipsremsa, typ Byggmaxs glasfiberremsa? Limma med mjukfog eller något annat? Behöver sedan gå på med spackel så det blir fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver även råd och tips på hur jag löser den stora glipan mellan vägg-golv för ytterväggarna? Snickarna har varit aningen slarvig här kan jag tycka.

attachicon.gifIMG_2727.png

Kommer bygga igen utrymmet upp mot kattvinden men skivor ovanpå mellanbjälklaget men då blir de synlig lågspärrplast mellan under- och ovansida av mellanbjälklaget. Som det ser ut nu är det svårt att fästa byggskivor där då snickarna bara kastat upp de befintliga skivorna. Kan ju alltid såga av skivorna i ovankant med multisågen men någon som har något bättre förslag?

attachicon.gifIMG_2730.png

Skulle behöva lite råd kring dessa två frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat fälla in gips i facken på den befintliga väggen.

Stora bekymret här har varit hur jag skall fästa ihop gips mot gips utan att skruva. Fick rådet från Wellness att köra på mjukfog, gärna Tec7 men har bara illbruk LD708 hemma och den skulle funka lika bra. Bara stränga lite random (al a green glue) och sedan foga runt hela skivan. Hade gärna kört med green glue eller liknande dämplim men de kräver att man fixerar dem under härdning.

post-6649-0-58074100-1481119693_thumb.png

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Men handlar det inte mest om att akustikbehandla/förbättra än om att ljudisolera ditt rum. Eller ska du spela upp live dvd med fullt stadium ös på volymen för i så fall så blir det väl lite annorlunda. Vanligt "biol volym" är ju inte högt på det sättet så att det kan störa nån speciellt mycket om det inte är extremt lyhört i dit hus.

Typ då kan det ju inte vara så farligt att skruva i gipsen och sen ytbehandla täta/spackla  etc bara det finns en regel bakom vilket det ju som regel finns i en eller annan form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att ljudisolera jag monterar gips mellan reglarna i väggen. Även om jag inte spelar lika högt som bion på stan så vill jag inte att det störa hela huset bara för att man ser film, tv-spel eller lyssnar på musik. 

När själva rummet är klart blir nästa steg att reglera ljudet inne i rummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Min lyssningsnivå kräver varken ljudisolering eller akustikbehandling så jag blev lite fundersam men jag tolkar det som att du bor väldigt lyhört.

Link to comment
Dela på andra sajter

projekt3.zip

Men behöver någon elastiskt väggfäste annars kommer det nog inte funka så bra. 

Ingen som har tips???

Sylomerremsor. Finns olika sätt att lösa detta på, tex. en U-profil ovan hammarbandet som kläs med sylomerremsor på insidan.

Skulle behöva lite råd kring dessa två frågor.

Se svar tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...