Jump to content
Annons

Upphovsrätt gällande inspelningar och Youtube


winstedt

Recommended Posts

Hej har en fundering angående upphovsrätt. 

Jag spelade in en cover av en svensk artist för några år sedan och la in den på mitt Soundcloud konto (skrev självklart vem upphovsmannen var).

Nu för någon vecka sedan upptäckte jag att en svensk tjej på Youtube laddat ner min cover och lagt in den i ett av sina youtube klipp, utan att fråga mig. 
Tjejen har ca 30 000 prenumeranter och videon i sig har nästan 15 000 visningar. 
Hon hade länkat ett soundcloud konto i beskrivningen av videon men hon hade länkat till fel kille, alltså inte länkat till min sida. 

Jag äger ju inte musiken men jag äger inspelningen, vilka regler gäller egentligen? 

Jag är inte ute efter några pengar och heller inte ute efter att stämma tjejen (då jag är ganska säker på att hon ej tjänat några pengar på videon) utan jag är bara intresserad av vad lagarna säger i ett sådant fall som detta? 
För om de hade varit så att den som tog ens inspelning tjänat en jävla massa cash och varit känd så hade man ju förmodligen känt lite annorlunda kring de. 

Tackar på förhand 🙂
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skulle ha frågat artisten som du snodde låten av om det var ok att lägga ut den soundcloud.

Nej? Så länge man anger upphovsmän i titeln och beskrivningen så behövs inte de? 

Skulle jag göra en cover av Justin Bieber så behöver inte jag kontakta upphovsmännen till hans musik? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag tackar för infon, att man skulle ta kontakt med NCB var jag ovetande om. 
Dock så står de i Ideell rätt att
"Ensamrätten innebär också en ideell rätt. Det betyder i korthet, att upphovsmannen normalt ska namnges i samband med att hans verk används, och att verket inte får ändras eller utnyttjas på ett för upphovsmannen kränkande sätt." 

Men gissar på att de är jag som ska dra öronen åt mig och se att jag hade fel. Tack för infon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte söka tillstånd och du har inte gjort något fel. Tjejen borde ha frågat först eftersom du, precis som du säger, har rätt till inspelningen. Att göra en regelrätt cover som inte på något avsevärt sätt ändrar låten kräver inget tillstånd från varken upphovsman eller förlag. Musikförläggarna är lite nippriga i sin infotext. Om du bearbetar låten, översätter eller dylikt så behövs tillstånd. Antar att de skriver så för att ingen ska få för sig något. Och ja, jag har jobbat på musikförlag så har koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Du behöver inte söka tillstånd och du har inte gjort något fel. Tjejen borde ha frågat först eftersom du, precis som du säger, har rätt till inspelningen. Att göra en regelrätt cover som inte på något avsevärt sätt ändrar låten kräver inget tillstånd från varken upphovsman eller förlag. Musikförläggarna är lite nippriga i sin infotext. Om du bearbetar låten, översätter eller dylikt så behövs tillstånd. Antar att de skriver så för att ingen ska få för sig något. Och ja, jag har jobbat på musikförlag så har koll.

Tack för svar. Tyckte väl de kändes lite märkligt att jag skulle behöva "fråga artisten"... 

Min cover ändrade inte låten så då är de ok. 

Jag tänkte snart spela in en cover EP av några Kent-låtar och släppa de på Spotify. Tänkte bara höra om de är någon jag behöver kontakta och få ok från innan jag kan släppa de? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...