Jump to content
Annons

Studiomick för sång, med varm ton


thoeri

Recommended Posts

Jag kör numera med Slate VMS. Kul och inspirerande mick/pre-system och jag gillar resultatet, gott om värme enligt mig. Enligt mig värt att kolla upp men jag har full förståelse för att funktionen inte passar/tilltalar alla. Min kombo TLM103/Mindprint En-Voice använder jag inte alls längre.

VMS har skapat mycket känslor och många intressanta diskussioner på Gearslutz bl.a. (Som Slate's produkter ofta gör)

Mvh Lagge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart så använder många produkter rör för att att sälja bättre. Så bara för att det sitter ett rör i micken så behöver den inte låta bättre. En halvdålig mick med en dålig rörkonstruktion kan ju låta sämre än den gjorde utan röret med. För att utnyttja röret på rätt sätt så krävs det mera an att röret bara finns där. 

(Vet inte om det är sant men det ryktades ett tag om att många billigare rörmickar/preamps har ett rör som inte ens används. Då är det andra kretsar som ger rörljudet trots att röret sitter där.) 

Det är sant. Röret brukar väl bara vara en del i likriktaren? I riktiga rörgrejer passerar ljudsignalen genom röret, det gör den inte i de flesta enklare grejer. Det sitter bara där o lyser mysigt o lurar kunderna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska mickar är väl inte så varma som kondings stormembranare? Vad nu värme betyder egentligen.

Där har vi ett av problemen i sådana här diskussioner. Värme kan betyda olika saker för olika personer. Lite mild dist ger övertoner som kan göra att ljudet upplevs som "varmare". Lite avrullad diskant kan också upplevas som "varmare". Lite kraftigare bas kan också upplevas som "varmare". Tror nog 17 att mild kompression också kan upplevas som "varmare"... Enhetligt och bra... 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror på vad man har för röst.

Var man spelar in. Vad man spelar in.

Den här artikeln från Sound on Sound ger ett bra perspektiv av val av mick tycker jag. Finns inte en rätt mick till alla.

http://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

Själv har jag rätt kraftig tryck runt 2-3kHz som måste dämpas. Så jag gillar mickar som inte har en puckel just och helst en sänkning tunt 2-3kHz. Andra har mycket s-ljud och är kanske betjänta av en mick som inte har en puckel vid 7-10kHz...

Mycket att förstå och ta reda på, finns inga lätta genvägar. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Där har vi ett av problemen i sådana här diskussioner. Värme kan betyda olika saker för olika personer. Lite mild dist ger övertoner som kan göra att ljudet upplevs som "varmare". Lite avrullad diskant kan också upplevas som "varmare". Lite kraftigare bas kan också upplevas som "varmare". Tror nog 17 att mild kompression också kan upplevas som "varmare"... Enhetligt och bra... 😉

Bra argument! Brukar själv se rörmickar som luftiga och varma. För att jag tycker att rören får ljudet att smådista på ett skönt sätt även om micken i sig är luftig. 

Bandmickar känns lite mera varma och mjuka över lag. Varför vet jag inte men så tycker jag.

Dynamiska mickar så gäller det att hitta en mick som ligger rätt i frekvenser för att lyfta fram värmen i låga mellanregistret för att få en varm och mullig ton. 

Kondensator mickar gillar jag när de är så öppna och klara som möjligt. Då handlar det mera om (för mig) att hitta rätt mick för rätt instrument eller sångare för att fånga värmen hos just det instrumentet eller sångaren man jobbar med just nu.  

Men sedan så kan man ju som du säger även komprimera och EQa fram värme efter det tycke och smak man själv har.

Skulle tro att värme för de flesta är avsaknad av toppighet och grötighet i ljudet. Alltså att man bara framhäver just de frekvenser som passar för just det instrumentet eller sångaren man jobbar med.

Tycker att många nylonsträngade gitarrer gör sig bäst så naturliga som de är. Då sitter värmen i just ljudet från nylonet i strängarna i kombination med ljudet från trät. Här väljer jag nästan alltid att inte använda rör någonstans för att framhäva det jag personligen upplever som värme hos en nylongurka.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...