Jump to content
Annons

Studiomick för sång, med varm ton


thoeri

Recommended Posts

Hej

Jag letar efter en riktigt bra mikrofon för studioinspelning av sång. Jag sjunger genren pop, folk och singer-songwriter. jag är kille och min röst är varken mörk eller ljus, utan någonstans mitt emellan. Jag gör mest luftiga och avskalade mixar med främst sång, akustik gitarr och bas.

Vill ha:

+ Jag vill att mikrofonen ska vara varm i sin ton men ändå vara klar och fin i det övre registret.

+ Att den ska fånga detaljerna i sången så att små nyanser och svaga stavelser i slutet på orden hörs.

+ Ett ljud som kräver så lite efterjobb som möjligt. Man ska inte behöva lägga på massa effekter för att den ska låta bra.

Vill inte ha:

- Jag vill inte att det ska kännas hård och metallisk/kall. Jag upplever att min nuvarande Neumann TLM 103 är lite väl hård och kall. Jag blir inte riktigt vän med den.

- Inte låta mufflig och dov i det övre registret. 

Budget max 25.000,- inkl. moms.

Några tips?

Tack på förhand.

Redigerat av thoeri
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju en uppsjö mikrofoner om 25 000 är ditt maxtak.
Kan starkt rekommendera Microphone-parts S-47 om du har möjlighet att löda. Låter väldigt bra på både sång och gitarr. 
Lauten Clarion FC-357 har jag bara testat som hastigast på sång och jämfört med Neumann TLM49 och Telefunken AK-47 och tyckte den lät både rundare och klarare än sina konkurrenter även om ingen av dom lät dåligt.

Bäst är om du låna ett gäng mikrofoner och testar vilken som fungerar bäst för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar min Peluso 2247Le. Jag har testat även testat Peluso P12 och den var väldigt luftig och fin. Det jag gillar med båda dessa att de inte har någon direkt konstig peak någonstans till skillnad mot t.ex Neumann u87 som har en ful resonans peak.

Skulle jag köra sing songwriter hade jag nog gått på Peluso P12, då har du råd att köpa en gammal Neumann km84 som är världens bästa ackemick 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Törs man föreslå en preamp istället? Hamnar ju lite OT men jag tänker att det borde gå att hitta en preamp som får micken/mickarna du redan har att låta bättre. 

Tänker då på en typ av preamp som faktiskt färgar ljudet och inte en som är neutral i detta fall. 

Vilken typ av ljud gillar du?

Vet du om du gillar rör eller bandmickar?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Törs man föreslå en preamp istället? Hamnar ju lite OT men jag tänker att det borde gå att hitta en preamp som får micken/mickarna du redan har att låta bättre. 

Tänker då på en typ av preamp som faktiskt färgar ljudet och inte en som är neutral i detta fall. 

Vilken typ av ljud gillar du?

Vet du om du gillar rör eller bandmickar?  

Preamps är så in i tusan överskattade. Börja med en kanon mick å bygg därifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en uppsjö mikrofoner om 25 000 är ditt maxtak.

Kan starkt rekommendera Microphone-parts S-47 om du har möjlighet att löda. Låter väldigt bra på både sång och gitarr. 

Lauten Clarion FC-357 har jag bara testat som hastigast på sång och jämfört med Neumann TLM49 och Telefunken AK-47 och tyckte den lät både rundare och klarare än sina konkurrenter även om ingen av dom lät dåligt.

Bäst är om du låna ett gäng mikrofoner och testar vilken som fungerar bäst för dig.

Tack för tipset! Ja, jag är en jävel på att löda;-) Det har jag gjort den jag var typ 8 år gammal. 

Jag gillar min Peluso 2247Le. Jag har testat även testat Peluso P12 och den var väldigt luftig och fin. Det jag gillar med båda dessa att de inte har någon direkt konstig peak någonstans till skillnad mot t.ex Neumann u87 som har en ful resonans peak.

Skulle jag köra sing songwriter hade jag nog gått på Peluso P12, då har du råd att köpa en gammal Neumann km84 som är världens bästa ackemick 😄

De ska jag kika lite närmare på. Det är inga mickar jag känner igen. Och ja, Neumann KM 184 har jag två stycken av för att micka upp gitarren. :-) Tack!

Redigerat av thoeri
Link to comment
Dela på andra sajter

Törs man föreslå en preamp istället? Hamnar ju lite OT men jag tänker att det borde gå att hitta en preamp som får micken/mickarna du redan har att låta bättre. 

Tänker då på en typ av preamp som faktiskt färgar ljudet och inte en som är neutral i detta fall. 

Vilken typ av ljud gillar du?

Vet du om du gillar rör eller bandmickar?  

Hej! Tack för ditt svar. Jag har aldrig fattat vad en pre-amp är bra för eller vad den gör. Jag trodde att det var inbyggt i ljudkortet. Jag har en Apogee Quartet som jag kör in micken i och sen ut från Apogee in i min dator via USB och Logic Pro X. 

Jag gillar ett varmt och fylligt ljud som är lite mjukt men ändå har en tydlighet i diskanten. Jag har inte testat vare sig rör- eller bandmickar tidigare. Hur skiljer de sig ljudmässigt?

Preamps är så in i tusan överskattade. Börja med en kanon mick å bygg därifrån!

Hej

Vad har man pre-amps till och varför?

Redigerat av thoeri
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En preamp som är inbyggd i ett ljudkort eller en mixer är ofta gjorda för att vara så neutrala de bara kan vara. Dessa preamps är bara till för att förstärka ljudet ifrån micken så att den blir lagom stark när man sperlar in något på sin dator. I dessa fall så är alla preamps snarlika. 

Men sedan så finns det preamps som är till för att kunna färga ljudet på rätt sätt med. På samma sätt som man kan ha välja en rörmick så kan man välja en rörpreamp. Fördelen med en preamp är att du kan koppla vilken mick du vill till preampen och få rörkaraktär. Det gör att man kan kolla på vanliga kondensator mickar istället för rörvarianterna, vilket i sin tur gör att man sparar en massa om man vill ha en stor mickpark av olika skäl. Förutom att man kan välja hur mycket rörkaraktär en tagning ska ha så kan man oftast göra många fler inställningar på dessa preamps som i sin tur påverkar hur inspelningarna låter vilket kan få en bra mick att lyfta rejält. 

Du har en mick som borde funka gott och väl. Så det kanske är smartare att kolla på en preamp och se om du hittar någon som passar dig med tanke på din röst och din mick. 

Alternativt kan vara en kanalstripp. Alltså en preamp som funkar mera som en kanal ifrån ett mixerbord. Fördelen med dessa är att de oftast har en kompressor och även EQ som man kan ratta in rätt ljud när man spelar in. 

Gillar personligen Presonus ADL 600 även om jag önskar att jag kunde dista ljuden lite mer med den. Kör den även som "rörprosessor" när jag mastrar ibland. Tycker den ger liv åt mixar som känns stela och tråkiga ibland. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag menade med mitt svar var att för några år sedan när preamp hetsen var som störst så blev det nästan konsensus på nätet att man kunde ha vilket skit mikrofon som helst bara man hade en bra preamp. Och på så vis är en dyr preamp överskattade. Tro mig vi har ett riktigt gearslut utbud i vår studio med fina highend preamps. 

Med din budget kommer du kunna köpa en suverän mikrofon som du kan ha med dig hela livet. Finns ett hav med bra kloner på nätet. Även om Gearslutz är ett gettingbo finns det en del klipp att finna där så man kan bilda sig en egen åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan garanterat få till det du vill med en betydligt billigare mikrofon.

Hur bra är din mikrofonteknik?

Hur är rummet du spelar in i?

Hur pass tekniskt duktig är du på inspelning?

Hur väl hanterar du EQ / Kompressor?

Om du inte hanterar dessa saker väl tror jag tyvärr du kommer att bli jättebesviken när du köpt din 'frälsare'.

Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt att ge tips på massor av bra mikrofoner då jag inte använt så många, men är det något jag lärt mig är att det går att få till ett jäkligt bra sound utan TOP OF THE LINE produkter, om du gör det rätt.

Själv spanar jag på detta system: http://slatedigital.com/virtual-microphone-system/

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fördelen med en mick som man trivs med till 100% är ju att den är lättare att ta med sig om man spelar in i en annan studio än sin egen. 

Fördelen med en preamp är att den i sig är mera flexibel då man kan välja olika mickar till den för att få den känsla man är ute efter vid just denna tagning. 

Fördelen med en mick är att man bara behöver koppla in den och köra. 

Fördelen med en preamp är att man kan få hyfsade mickar att lyfta. Men det kräver att man rattar en del med. 

Själv så har jag som sagt prioriterat preampen då jag tycker att jag kan spara så mycket på min mikrofonpark. Eftersom jag kan kontrollera ljudet mycket med olika impedansinställningar och genom att variera rörkaraktären så kan jag använda mickar som låter bra men är lite för toppiga eller har ett lite för metalliskt mellanregister. Men för mig är det lätt då jag gillar rörkaraktären och gillar när man drar på mera rörvärme så att de störande övertonerna mjukas upp då de harmoniska övertonerna framträder mer. Men det är en personlig fråga om hur jag upplever ljud och hur jag vill ha det. Gillar man inte det som rören gör med ljudet så har jag ju helt fel med detta resonemang på sätt och vis. 

Allternativt så kör man så neutrala mickar och preamps som möjligt och använder den mjukvaran man gillar för att färga ljudet istället. Föredrar själv att sitta med hårdvara då det känns mera inspirerande att flytta runt mickar och vrida på rattar eller trycka på knappar för att hitta rätt ljud. Blir så uttråkad av att sitta vid datorn och jaga runt med mus och keyboard, men det är åter igen bara en fråga om hur jag själv funkar som person. 

Så innan du köper något alls kanske du ska testa att spela in och använda din DAW fult ut istället. 😉

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En billigare mick som låter rätt är ju bättre än en dyr mick som låter nästan rätt. Testa bandmickar, rörmickar och dynamiska mickar. Med lite tur så är du en sådan sångare som låter bäst med en Sure SM-57 eller SM-58. Det är inte säkert att en dyr mick eller preamp är rätt lösning för dig. 

 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att botanisera lite bland DPA's mickar. Schoepps är även de fantastiska till det mesta. Alla modeller jag känner till är dock av småmembranstyp och därför oftast väldigt neutrala, men kan vara väl värda att kolla upp om du har möjlighet att testa dem nånstans, eller hyra för att kunna gå igenom i lugn och ro!

Som K9 redan nämnde så kan preampar göra väldigt stor skillnad, personligen tycker jag faktiskt Studio Projects VTB1 V är väldigt trevlig för att lugna ner spretiga ljud! Den är löjligt billig, särskilt sett till vad den kan prestera, men har en ganska rund & nice topp som måhända skulle kunna tämja din Neumann något.

Link to comment
Dela på andra sajter

En preamp som är inbyggd i ett ljudkort eller en mixer är ofta gjorda för att vara så neutrala de bara kan vara. Dessa preamps är bara till för att förstärka ljudet ifrån micken så att den blir lagom stark när man sperlar in något på sin dator. I dessa fall så är alla preamps snarlika. 

Men sedan så finns det preamps som är till för att kunna färga ljudet på rätt sätt med. På samma sätt som man kan ha välja en rörmick så kan man välja en rörpreamp. Fördelen med en preamp är att du kan koppla vilken mick du vill till preampen och få rörkaraktär. Det gör att man kan kolla på vanliga kondensator mickar istället för rörvarianterna, vilket i sin tur gör att man sparar en massa om man vill ha en stor mickpark av olika skäl. Förutom att man kan välja hur mycket rörkaraktär en tagning ska ha så kan man oftast göra många fler inställningar på dessa preamps som i sin tur påverkar hur inspelningarna låter vilket kan få en bra mick att lyfta rejält. 

Du har en mick som borde funka gott och väl. Så det kanske är smartare att kolla på en preamp och se om du hittar någon som passar dig med tanke på din röst och din mick. 

Alternativt kan vara en kanalstripp. Alltså en preamp som funkar mera som en kanal ifrån ett mixerbord. Fördelen med dessa är att de oftast har en kompressor och även EQ som man kan ratta in rätt ljud när man spelar in. 

Gillar personligen Presonus ADL 600 även om jag önskar att jag kunde dista ljuden lite mer med den. Kör den även som "rörprosessor" när jag mastrar ibland. Tycker den ger liv åt mixar som känns stela och tråkiga ibland. 

https://www.youtube.com/watch?v=fRIelhLEDac

Tack för en utförlig beskrivning. Äntligen förstår jag konceptet med pre-amp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan garanterat få till det du vill med en betydligt billigare mikrofon.Hur bra är din mikrofonteknik?Hur är rummet du spelar in i?Hur pass tekniskt duktig är du på inspelning?Hur väl hanterar du EQ / Kompressor?Om du inte hanterar dessa saker väl tror jag tyvärr du kommer att bli jättebesviken när du köpt din 'frälsare'.Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt att ge tips på massor av bra mikrofoner då jag inte använt så många, men är det något jag lärt mig är att det går att få till ett jäkligt bra sound utan TOP OF THE LINE produkter, om du gör det rätt.Själv spanar jag på detta system: http://slatedigital.com/virtual-microphone-system/

Du har en poäng. En bra sådan.

Tror jag har en ok mikrofonteknik.

Rummet är helt torrt. Jag har basfångare i hörnen och väggar och tak är till största delen täckta av auralex.

Inte så duktig på inspelning.

Inte heller då kunnig på eq och kompressor men fattar hur man sveper och hittar "sämre" frekvenser för att dämpa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med en mick som man trivs med till 100% är ju att den är lättare att ta med sig om man spelar in i en annan studio än sin egen. 

Fördelen med en preamp är att den i sig är mera flexibel då man kan välja olika mickar till den för att få den känsla man är ute efter vid just denna tagning. 

Fördelen med en mick är att man bara behöver koppla in den och köra. 

Fördelen med en preamp är att man kan få hyfsade mickar att lyfta. Men det kräver att man rattar en del med. 

Själv så har jag som sagt prioriterat preampen då jag tycker att jag kan spara så mycket på min mikrofonpark. Eftersom jag kan kontrollera ljudet mycket med olika impedansinställningar och genom att variera rörkaraktären så kan jag använda mickar som låter bra men är lite för toppiga eller har ett lite för metalliskt mellanregister. Men för mig är det lätt då jag gillar rörkaraktären och gillar när man drar på mera rörvärme så att de störande övertonerna mjukas upp då de harmoniska övertonerna framträder mer. Men det är en personlig fråga om hur jag upplever ljud och hur jag vill ha det. Gillar man inte det som rören gör med ljudet så har jag ju helt fel med detta resonemang på sätt och vis. 

Allternativt så kör man så neutrala mickar och preamps som möjligt och använder den mjukvaran man gillar för att färga ljudet istället. Föredrar själv att sitta med hårdvara då det känns mera inspirerande att flytta runt mickar och vrida på rattar eller trycka på knappar för att hitta rätt ljud. Blir så uttråkad av att sitta vid datorn och jaga runt med mus och keyboard, men det är åter igen bara en fråga om hur jag själv funkar som person. 

Så innan du köper något alls kanske du ska testa att spela in och använda din DAW fult ut istället. 😉

Tack! Eftersom jag inte är mågon höjdare på att ratta inställningar så vill jag helst hitta en mick som liggr så,nära mitt slutljud aom möjligt. Då skulle det bli lättare för mig att få till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Milab DC-96C (eller DC-196 om du behöver mer än enbart kardioid) är en grymt bra mick till ett betydligt lägre pris än ditt tak.

Vill du ha ett mer färgat ljud med snygg diskantavrullning, så kan en bandmick vara det du behöver, som exempelvis Royer Labs R-121 - och den är extra kul eftersom den är designad så att du får olika färgning beroende på vilken sida du vänder mot ljudkällan, lite av två mickar i en... 🙂 

Om du är inne på färgade preamps, så finns det många trevliga kandidater i rimliga prisklasser, som exempelvis Warm Audio TB12, Triton Audio D2O eller TK Audio DP1.
 

TLM103, som du har, tycker jag är lite för stark i toppen, men det går ju annars att dämpa med eq, så det behöver egentligen inte vara något stort problem - men den har en ruskigt stark utsignal, så ibland kan den överstyra preampens ingångssteg, så att man behöver lägga till en extern pad - något som alltså kan vara både bra och dåligt, beroende på situationen. Det kan däremot vara knepigt att köra med en preamp som färgar för mycket när micken också har en ganska kraftig färgning i sig, tycker jag...

SM7, som nämndes, är bra i många lägen, men den har en ganska svag utnivå som gör att man behöver skruva upp gain rejält - och med gain högre än ca 75% av max, får man som regel förhållandevis starkare brus än på lägre gainnivåer, så med en sådan kan man behöva en lågbrusig inline-förstärkare, som Triton Audio FetHead för att få upp nivån och hålla bruset nere.

Det finns mycket att tänka på och massor att välja bland, så det är inte lätt. Det mesta handlar dessutom om smak, så man får ta andras råd (även mina) med en nypa salt... 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

En billigare mick som låter rätt är ju bättre än en dyr mick som låter nästan rätt. Testa bandmickar, rörmickar och dynamiska mickar. Med lite tur så är du en sådan sångare som låter bäst med en Sure SM-57 eller SM-58. Det är inte säkert att en dyr mick eller preamp är rätt lösning för dig.

Hej. Har en SM58 och jag är inte så förtjust i den. Tycker dem saknar detaljrikedom. Känns bättre som livemic än som studiomic. Jag har aldrig testat vare sig rör- eller bandmikrofoner. Men man har ju,hört att rörmickar ska vara lite varmare. Men samtidigt har jag också hört att det bara är ett marknadsföringstrick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Milab DC-96C (eller DC-196 om du behöver mer än enbart kardioid) är en grymt bra mick till ett betydligt lägre pris än ditt tak.

Vill du ha ett mer färgat ljud med snygg diskantavrullning, så kan en bandmick vara det du behöver, som exempelvis Royer Labs R-121 - och den är extra kul eftersom den är designad så att du får olika färgning beroende på vilken sida du vänder mot ljudkällan, lite av två mickar i en... 🙂 

Om du är inne på färgade preamps, så finns det många trevliga kandidater i rimliga prisklasser, som exempelvis Warm Audio TB12, Triton Audio D2O eller TK Audio DP1.

TLM103, som du har, tycker jag är lite för stark i toppen, men det går ju annars att dämpa med eq, så det behöver egentligen inte vara något stort problem - men den har en ruskigt stark utsignal, så ibland kan den överstyra preampens ingångssteg, så att man behöver lägga till en extern pad - något som alltså kan vara både bra och dåligt, beroende på situationen. Det kan däremot vara knepigt att köra med en preamp som färgar för mycket när micken också har en ganska kraftig färgning i sig, tycker jag...

SM7, som nämndes, är bra i många lägen, men den har en ganska svag utnivå som gör att man behöver skruva upp gain rejält - och med gain högre än ca 75% av max, får man som regel förhållandevis starkare brus än på lägre gainnivåer, så med en sådan kan man behöva en lågbrusig inline-förstärkare, som Triton Audio FetHead för att få upp nivån och hålla bruset nere.

Det finns mycket att tänka på och massor att välja bland, så det är inte lätt. Det mesta handlar dessutom om smak, så man får ta andras råd (även mina) med en nypa salt... 😉

Tack för dina kloka synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har en SM58 och jag är inte så förtjust i den. Tycker dem saknar detaljrikedom. Känns bättre som livemic än som studiomic. Jag har aldrig testat vare sig rör- eller bandmikrofoner. Men man har ju,hört att rörmickar ska vara lite varmare. Men samtidigt har jag också hört att det bara är ett marknadsföringstrick.

Instämmer när det gäller SM58. Den gillar jag inte alls. Då är Beta58 betydligt trevligare.

Rörmickar blir varmare - åtminstone i temperatur... 😉 

Både rörmickar och rörpreamps handlar till stor del om marknadsföring. Rörkonstruktioner och transistorkonstruktioner kan låta precis lika ofärgat (eller färgat), så det har många gånger inte så mycket med röret att göra, utan ofta är det i själva verket transformatorerna i signalvägen som bidrar i högre grad med "värmen" i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så många bra synpunkter man fick! Jag är otroligt tacksam.

Det allra bästa vore ju om man kunde hyra mickar och prova sig fram. Finns det någon som hyr ut i Stockholmsområdet?

Eftersom jag inte är så bra på att ratta inställningar så letar jag efter en mick som låter bra som den är och har en skön värme och inte är för hård och kall. Jag har sneglat lite på Telefunken AR51 som är en rörmick. Någon som har testat den?

Många har ju också pratat om pre-amps men kan man inte lika gärna färga ljudet med pluggar på kanalremsan i Logic? Då kan man ju också ändra hur som helst. Har man spelat in med en pre-amp innan DAW så är det ju svårt att justera det efteråt. Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så många bra synpunkter man fick! Jag är otroligt tacksam.

Det allra bästa vore ju om man kunde hyra mickar och prova sig fram. Finns det någon som hyr ut i Stockholmsområdet?

Eftersom jag inte är så bra på att ratta inställningar så letar jag efter en mick som låter bra som den är och har en skön värme och inte är för hård och kall. Jag har sneglat lite på Telefunken AR51 som är en rörmick. Någon som har testat den?

Många har ju också pratat om pre-amps men kan man inte lika gärna färga ljudet med pluggar på kanalremsan i Logic? Då kan man ju också ändra hur som helst. Har man spelat in med en pre-amp innan DAW så är det ju svårt att justera det efteråt. Eller tänker jag fel?

Enligt min mening, så tänker du helt rätt! 🙂 

Jag har en så ren kedja in som möjligt (förutom micken, som kan ha en mild färgning) - och sedan färgar jag med pluggar vid mix. Då är jag helt flexibel på alla håll ända fram till mix och inte låst av ett inkommande sound som inte kan undvikas.

Om detta är "rätt" sätt, är en fråga för "di lärde", eftersom det finns många som istället vill få till en "perfekt" färgning från början, så att de inte behöver skruva lika mycket med färgning vid mix, utan i princip har sitt sound klart direkt. Det är olika sätt att jobba och en vanesak - och båda sätten är rätt (eller fel), beroende på vilket man trivs bäst med, helt enkelt. 🙂 

Min egen kedja in, är som regel Milab DC-196 eller Blue Babybottle, in i True Systems P-Solo eller Benchmark Pre-420, vidare till Benchmark ADC1 och så ljudkortet, RME HDSP9652.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett ganska många klaga på att TLM 103 är hård i ljudet. Andra älskar den.

Jag hade en TLM 102 (hade två st tom) tills för några år sen, då sålde jag de två o köpte en beg TLM49 i stället. Den tycker jag låter så svinbra att jag inte har nån fundering alls på att byta. De kostar drygt 13000 nya tror jag, jag gav 8500 för min beg. Nyligen såg jag en för 7500.

Som jag känner är det ingen vits att köpa dyrare mickar än så. Och beg ger alltid mer. Kolla in vend.se tex, där kan man göra många fynd. Du kanske skulle trivas bättre med denna AKG än din Neumann? Men man vet inte förrän man testat på sin egen röst.

https://vend.se/369579-akg-c414xls-fint-skick

Jag har en Audient Mico stereopreamp så jag kan koppla upp två mickar samtidigt o sjunga växelvis i bägge med hörlurar på, och med musik att sjunga till. Då kan man verkligen höra skillnad, annars, om man ska sjunga i en först, och sen krångla en stund för att koppla in nästa mick blir det väldigt mycket svårare att avgöra vilken man gillar mest.

DEt kan ju även vara så att en mick som är lite billigare än den du har kanske låter bättre bara du skruvar lite eq, tex höjer 2 db vid 4 khz? Att tänka att det ska låta superbra i mixen helt utan eq är nog inte rätt. Mansröster brukar låta bättre om man höjer anings nånstans i high mid. Fast den TLM 49 jag har låter för det mesta bäst på min ganska basiga skrovliga röst utan eq. Den TLM 102 jag hade förut var bra nog dovare, den passade inte så bra på min murriga röst. Men den är ju mkt billigare också.

Nåt jag tycker gör stor skillnad i sångljud är om man kan komprimera snyggt, det är först då det börjar låta proffsigt. Kanske borde du skaffa en channelstrip med en bra eq o en bra kompressor? Sitter du o rattar med den ganska mycket kommer du till slut underfund med vad som händer med både eq o kompressor. Komprimering är nog svårast, det är en hårfin gräns när man komprimerar för mycket, då försvinner mycket av personligheten i rösten. Tycker jag... Andra tycker säkert tvärtom.

En beg Mojave rörmick:

https://vend.se/371330-rorgladje-for-nastan-halva-priset

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör sm7b + cloudlifter (ökar 20-25 ren db) och sedan en golden age pre73 dlx

fördelen är att jag inte behöver tänka överdrivet mycket på mickposition när jag spelar in för det låter nästan lika bra hur jag än står framför micken och sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Självklart så använder många produkter rör för att att sälja bättre. Så bara för att det sitter ett rör i micken så behöver den inte låta bättre. En halvdålig mick med en dålig rörkonstruktion kan ju låta sämre än den gjorde utan röret med. För att utnyttja röret på rätt sätt så krävs det mera an att röret bara finns där. 

(Vet inte om det är sant men det ryktades ett tag om att många billigare rörmickar/preamps har ett rör som inte ens används. Då är det andra kretsar som ger rörljudet trots att röret sitter där.) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...