Jump to content
Annons

Total katastrof. Tascam fuckporta


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vilket skit. Min snart 10 åriga Tascamporta börjar bli helkass i Play, Rec, Stop o Rewindknapparna. Får trycka hårt som fan o röra dom i sidled för att "bandet" ska starta eller stoppa. Kollade på nya, de kostar bara drygt 4000 så jag beställde en Tascam DP-24 SD, med tanken att om jag kostar på att laga knapparna på en verkstad så kanske nästa steg är att hårddisken pajar. Dessutom har de senaste några grejer som inte finns på min gamla 2488mkll.

Dan efter att jag beställt ser jag en annons där en snubbe säljer en Tascam DP-24 (inget SD på slutet) och han skriver att den är lika som de nyaste enda skillnaden är att hans har en cd-brännare, vilket inte den modell de säljer nu har. Katastrof. För att bränna en cd måste man ha en dator, det är ju datorn man som portalirare vill slippa. Den laptop jag har är laddad med Windows 10, portan samrbetar enligt nätet med XP Windows 7 o 8. Men inte 10.

Helt jävla värdelöst.

Nån som har en Tascam DP-24 (med cd-brännare) att sälja. Ringde på gårdagens annons, den var såld igår. I USA har jag sett två, men de skickar bara inom USA.  🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Men funkar det inte ändå med 10:an fast det inte står? Eller är det som med gamla pc-spel som inte längre funkar till 10:an?  Har du testat och se om det går ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det mesta som funkar med Win7 och Win8, brukar funka med Win10.

Vissa hårddiskportas har väl annars en USB- eller eSATA-port där man kan koppla in en extern brännare, precis som många laptops har...? Kolla om den möjligheten finns, så blir det kanske mindre begränsningar i utbudet. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men funkar det inte ändå med 10:an fast det inte står? Eller är det som med gamla pc-spel som inte längre funkar till 10:an?  Har du testat och se om det går ändå?

Jag ska ta med win 10 laptopen till nya studion o se om jag kan bränna i den om jag kopplar ihop den med gamla portan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det mesta som funkar med Win7 och Win8, brukar funka med Win10.

Vissa hårddiskportas har väl annars en USB- eller eSATA-port där man kan koppla in en extern brännare, precis som många laptops har...? Kolla om den möjligheten finns, så blir det kanske mindre begränsningar i utbudet. 🙂

Nu finns det inte längre nåt mer att välja på än Tascam om man vill ha 24 kanaler. Men den nya har en usb vet jag, tror det är en mini. Midi portarna eller vad de kallas har de också tagit bort, det är många förbannade på.

Såg en som skrev att det inte gick att spela in 24 bit i en 32 spårs pga nån bug.

Fan.

Jag tittade lite på Reaper idag, men blir bara trött. Jag är helt ointresserad av att titta på en massa skit, jag vill bara spela in. O hatar datorer. Såg en som skrev det också; I understand computers and DAW, but i HATE work with them. Han hade också ett gäng fina analoga outboards och förutspådde att Tascam troligen skulle ta bort aux-sendarna på nästa modell för att göra dom ännu värdelösare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte går att koppla en cd-brännare till Tascam:ens usb port så kanske du kan hitta en fristående extern cd-brännare som har minneskortläsare. Så att du kan flytta sd kortet från portan till cd-brännaren och bränna skivor på så vis. 

Finns det såna brännare?

Tanken för mig var att jag mixar ett par låtar typ i nya lokalen, bränner på cd så kan jag testlyssna även i bilen på väg hem. Låter det bra stoppar jag bara cdn i Macen o importerar låtarna dit o kan sen få iväg dem ut på internet. Enormt smidigt. Men nu vete fan hur jag ska göra.

Inte en enda av mina musikerpolare har en susning om hur man gör med nåt DAW, annars hade jag kanske skaffat nåt sånt nu o lärt mig av polarna. Att försöka ensam är meningslöst för en datadyslektiker som mig. 

Jag ska åka o titta på gammelportan nu om det kan vara nån lödning som är paj som gör att samma glapp uppstått på bara de här knapparna som sitter på det kretskortet. Alla andra knappar funkar som när den var ny..

Får jag inte pyssla med inspelning blir jag sjuk snart. Måste fixa detta på nåt vis. Förbannade Tascam, hur fan kan de göra så här?

Edit: Ser att det finns ett gäng diverse lösa brännare billigt. Men hur kan de hitta in i Portan o fiska upp rätt filer?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v694

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Var o härjade lite med portan, fick fart på play, rec o stopknapparna med elektronikspray från utsidan, men FF o Rew vill inte nå bra. Min servissnubbe trodde man måste byta knapparna o då sticker det väl iväg lite med delar o arbete, o med lite otur så pajar nåt annat som tex hårddisken lite senare. Lika bra att köpa en ny apparat o sen lösa det där med cd när jag fått tag i den. Kanske Tascamsupporten har nåt tips på kortläsande brännare. Supporten har varit skitbra förr, de gav förslag på hur jag kunde koppla alla outboards tex.

Så i morrn ringer jag o beställer en ändå. Jag oroar mig för mycket ibland... Men va fan, man är som man är, o att spela in musik är lika viktigt som att spela musik för mig... Kul även när jag inte själv spelar med utan bara trycker på knappar o vrider på rattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan variant skulle också kunna vara en ny bilstereo. Det finns ju numera USB-port på många sådana, så då kan du skippa att mellanlagra på CD, utan du sparar låtarna på en USB-sticka och lyssnar från den i bilen och bränner från den i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan variant skulle också kunna vara en ny bilstereo. Det finns ju numera USB-port på många sådana, så då kan du skippa att mellanlagra på CD, utan du sparar låtarna på en USB-sticka och lyssnar från den i bilen och bränner från den i datorn.

Ja det vore ju bra. Men att byta bilstereo i V70 från -07?

Och hur kan man få portan att mata ut låtarna till USB-stickan? Det kanske går, men ett USB har ju ingen mus eller fönster man kan manövrera genom?

Fast om jag stoppar i ett USB-minne i stället för att koppla ihop den med en dator och sen gör som i "Exporting Tracks" på sidan 69 kanske låtarna går över till USB-minnet?

http://tascam.com/content/downloads/products/881/e_dp-24sd_om_va.pdf

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I manualen ser det ut som om det bara är avsett för att koppla till dator, så det är nog värre med det. 🙁 

Det finns ingen port för USB-sticka, utan den porten är bara till för kabel.

Jag har ett SD-kort där ena kortsidan har den vanliga kontaktlisten, medan andra kortsidan kan sättas i en vanlig USB-port om man tar bort en liten plastgrej där. Vet inte om det fortfarande finns sådana hybrider, men det kan ju vara något att leta efter för att vara så flexibel som möjligt.

Bilen du har, sitter det det väl en sådan där stor grej där man får byta hela mittkonsollen om man ska byta stereo? Då är det knappast någon idé att fundera på att göra något där... 🙁 

Link to comment
Dela på andra sajter

I manualen ser det ut som om det bara är avsett för att koppla till dator, så det är nog värre med det. 🙁 

Det finns ingen port för USB-sticka, utan den porten är bara till för kabel.

Jag har ett SD-kort där ena kortsidan har den vanliga kontaktlisten, medan andra kortsidan kan sättas i en vanlig USB-port om man tar bort en liten plastgrej där. Vet inte om det fortfarande finns sådana hybrider, men det kan ju vara något att leta efter för att vara så flexibel som möjligt.

Bilen du har, sitter det det väl en sådan där stor grej där man får byta hela mittkonsollen om man ska byta stereo? Då är det knappast någon idé att fundera på att göra något där... 🙁

Det finns minneskortsläsare. Med kortet i läsaren som sen pluggas i Macdatorns usb så borde det gå att hitta mastermixarna o kopiera dom till datorn. Även alla separata spår om jag vill skicka dom till nån annan mixare...?
Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en ny porta idag trots avsaknaden av cd-brännare. Det går nog ganska lätt att flytta masterlåtarna hem till iMacen i alla fall o bränna cd i den. 

Kom på att möjligheterna blir större med en 32-kanals så jag satsade på en sån den här gången. Jag har nästan aldrig använt alla spår på 24-kanalaren, men ska jag spela in andra kan det ju behövas. Det är bara två reglar mer än på 24-kanalsversionen, men man kan välja om man vill ha mono eller stereo på de tolv stereoreglarna. Det ger många olika kombinationer. Det ger om inte annat möjlighet till att göra fler olika slutmixar på tex tre av stereospåren, som jag sen kan A/B jämföra. På sistone har jag ibland gjort en mix med lite framträdande sång o gitarrer, sen en till där basen o trummorna ligger starkare, och sen mixad de två till en master. Den här nya portan har blaa en multibandskompressor i masterdelen, det har inte den gamla. Kompressorerna i den gamla 2488mkll är egentligen helt värdelösa, jag har nästan enbart använt mina outboardkompressorer. Förhoppningsvis är de bättre i nyaste portan.

Jag ska få portan på torsdag påstås det. Ska bli kul som fan att kunna spela in i nya lokalen. Jag tog pension nyss när jag fyllde 61 så jag kan vara uppe hela nätterna o greja i studion. Förutom musik, studio, husvagns och seglingsliv ska jag fortsätta köra långtradare några nätter varje månad. Härligt liv...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grattis till köpet Nilsson!

Och grattis till pensionen! 

Du hade kunna använda en midi controller för att styra din gamla portas transportkontroller och på köpet fått en fjärrkontroll fär att styra portan från tex trumsetet när du vill lira trummor och spela in.

Men nu kan du kanske koppla ihop dina portor med varandra och få 56 kanaler om du  har tur! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla hejapeppningar! (Som vanligt)

Ang minneskortläsare, är det nåt speciellt att tänka på, eller funkar det lika bra med de billiga? Tex Kingston, nr 3 uppifrån här nedan? I den ser ju kortet ut att vara skyddat inuti när jag rejsar mellan studion o hemmet. Andra förslag?

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/lagring-minneskort/minneskort/minneskortslasare/?sortby=asc%C2%A0&ssel=false 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kingston-läsaren funkar säkert bra. De är stora på minnen, så de vet nog vad de pysslar med. 

Passar också på att gratta till pensioneringen. Nu får du tid på allvar att hålla på med din musik!  😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag haft ett fast jobb hafe jag jobbat några år till. Men som extrajobbare till o från ryker all stämpling för hela veckan om man jobbara två dar. Så man nästan förlorar på att jobba...

Den ynka pensionen får jag behålla även om.jag jobbar ibland. O att sluppa stå till svars för AF o Akassa är guld

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Men som extrajobbare till o från ryker all stämpling för hela veckan om man jobbara två dar. Så man nästan förlorar på att jobba...

 O att sluppa stå till svars för AF o Akassa är guld

Hur menar du då? Att a-kassan rök om du jobbade två dagar på en vecka? Det ska det inte kunna göra när det under heltid. Jo AF vill man ha så lite som möjligt med att göra. De har inte tillfört något på många år. När jag var arbetslös för tio år sen fick man sitta i gruppmöte och de var på och jagade en 63-årig man som jobbat som lärare hela livet att han måste börja med nya bransher för att snabbt få ett nytt jobb. Det är det enda dem gör idag, försöka skrämma och jaga folk att de ska skaffa nytt jobb. Som om det var så enkelt och går så snabbt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... jobbar man bara en enda dag ryker ersättningen för fem dar...

Därför tvingas en del bluffa o alltid spara ihop jobbdagarna o skriva tiden som att de jobbat alla fem dagarna på en vecka fast de i verkligheten jobbat de fem dagarna utspritt på tex tre veckor. Det här infördes av den förra högerregeringen så att det skulle vara helt lönlöst för en arbetdlös att jobba extra o på så sätt få in en fot på tex ett åkeri som.i mitt fall...

Min AF i Söerhamn har faktiskt varit väldigt bra nästan jämt. Förutom Häx-Maud som nästan fick sparken pga sitt avskyvärda sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla nymodigheter när man kan köra rullbandare.

Det är ganska likt rullbandare... Men lättare att redigera o klippa in mm...

Den skulle komma idag påstods, tji fjong. Snart kanske det står i tidningen att Bax är ett blufföretag som annonserat billig musikgrejer o tage betalt men inte levererat ens en gitarrsträng. Grundarna sitter på Bahamas o grundar med groggen.  😱  🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja men levereras det med Postnord så brukar det ju generellt gå långsamt. Men otroligt, köpte en Lundgren M6 av en snubbe i Luleå och han skickade den i tisdags och igår så kom den gröna..nä just den är inte grön längre påsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två som vill köpa hela min EMG David Gilmourpleka... Jag har en strata med telehals jag satt ihop själv, men det blir mest att jag spelar på min American Standard tele jag köpte ny 1999.

Så med nå andra mickar ändå kanske jag skulle spela mer på stratan. Fast det vete fan. O vet inte vad det skulle vara i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tja, Lundgren har ju även single coilmickar också. Vet inte hur de låter men M6 som är high gainmick så är den jämn över mellanregistret och diskanten. Nästan alla high gainmickar brukar vara vassa i diskanten och det är inget kul.  Men är det väl bra att ha en reservgura. Men du kanske redan har en drös flera guror?

I alla fall Lundgren single coilset låter breda hör jag nu precis som alla deras mickar:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag är inte som tex ena polarn, han är typ besatt av att köpa gitarrer, nästan enbart Gibson. Han har ca 20 stycken. 335 har han fyra av. Tre röda. Jag har inte haft mer än typ tre fyra bra gitarrer under en livstid. Nu har jag telecastern, stratotelen och en enmickad Epiphone SG jag spelar slide på. Den kostade 700 kr helt ny på Thomann och har en riktigt bra keramisk humbucker.

Det lilla jag hört av Lundgrenmickar så har jag inte gillat dom alls, det är nog bara en enda modell jag testade, de satt på en strataliknade gitarr byggd av gitarrbyggaren Ares här i krokarna. Men trät o hur gitarren är byggd spelar väl nästan större roll för ljudet än lindningen..

Lundgrenmickade stratan i filmen lät ju väldigt fint!

Det jag tycker är lite synd med Gilmourplekan är att det är tre exakt lika mickar, lite slöseri på nåt vis. Bättre att tre olika sound i dom

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...