Jump to content
Annons

MIDI klaviatur med Reason 5


HBaeck

Recommended Posts

Har så gott som bestämt mig för Roland A49 men så började jag tänka om den kanske inte stöds med Reason 5..Hur kan jag kolla detta? 

Rekommenderas någon annan klaviatur till Reason 5 kanske? Prisklass: 1000-1800. Minst 49 tangenter.

Har även tittat på Korg Microkey2-49 och M-audio Keystation 49 MK2. 

Tacksam för svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Lite beroende på vad man är ute efter.

Av de två du väljer mellan skulle jag gått på M-Audio för den har fullstora tangenter.

Jag har själv en M-Audio Axiom 61 som mitt mainklaviatur för Reason.

Men jag har också en massa små controllers på skrivbordet för att kunna styra grejer i Reason.

Bland annat har jag ett litet keyboard som få plats på skrivbordet som jag använder när jag gör ljud på syntarna eller testar patchar.

Jag använder nanoKEY2 mer än Axiom 61, till och med för att spela på när jag spelar in. 

Vad det gäller att kunna kontroller saker i Reason så kör jag en nanoKONTROLL2 för att tex styra Thor, riktigt snyggt att kunna styra enveloper och filter i realtid med nanoKONRTROLLen. 

Så man kan alltid köpa på sig små kontrollers för att styra prylar. Man behöver inte köpa ett stort keyboard med allt.

Nu vet jag inte hur nanoKONTROLL2 funkar med Reason 5 för det är onekligen en gammal version av Reason.

Lite tankar från en Reason användare. 

controls.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på vad man är ute efter.

Av de två du väljer mellan skulle jag gått på M-Audio för den har fullstora tangenter.

Jag har själv en M-Audio Axiom 61 som mitt mainklaviatur för Reason.

Men jag har också en massa små controllers på skrivbordet för att kunna styra grejer i Reason.

Bland annat har jag ett litet keyboard som få plats på skrivbordet som jag använder när jag gör ljud på syntarna eller testar patchar.

Jag använder nanoKEY2 mer än Axiom 61, till och med för att spela på när jag spelar in. 

Vad det gäller att kunna kontroller saker i Reason så kör jag en nanoKONTROLL2 för att tex styra Thor, riktigt snyggt att kunna styra enveloper och filter i realtid med nanoKONRTROLLen. 

Så man kan alltid köpa på sig små kontrollers för att styra prylar. Man behöver inte köpa ett stort keyboard med allt.

Nu vet jag inte hur nanoKONTROLL2 funkar med Reason 5 för det är onekligen en gammal version av Reason.

Lite tankar från en Reason användare. 

controls.JPG

Tack för trevligt svar 🙂

Jag har sneglat åt nån klaviatur med pads för att lägga trummor med. Jag gör främst hiphopmusik så det hade varit nice. Men i min prisklass så är det bara Alesis som verkar ha såna och där finns tydligen problem med dubbelslag och sånt..(kanske blivit fixat med uppdatering?)

Men funderar nu annars på att även köpa en mindre controller för just detta. Om jag väljer M-audio keystation som bara kostar 999 (djservice) så kanske jag satsar på en Akai LPD8. Va tror du om det? 🙂

Både rattar och pads. Får hoppas den funkar med Reason 5 dock 😄

Kommer möjligen skaffa nyare Reason nån gång..men är för dyrt för mig nu. Har Pro Tools då det är standard inom film och jag även pysslar med ljuddesign och ljudläggning. 

Jag har en nanoKey oxå kan jag tillägga.

Redigerat av HBaeck
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan varmt rekommendera att köpa MPD218 istället för LPD8. Jag har testat LPD8 och den duger inte för mig. Köpte en nanoPAD och den är också kass men jag har den för sin X/Y pad och inte för padsen.

MPD218 plus Kong i Reason blir nästan som att ha en Akai MPC. Note Repeat som jag har saknat från MPC finns på MPD218 och det är riktigt bra pads tills skillnad på äldre versioner av Akais MPD pads.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera att köpa MPD218 istället för LPD8. Jag har testat LPD8 och den duger inte för mig. Köpte en nanoPAD och den är också kass men jag har den för sin X/Y pad och inte för padsen.

MPD218 plus Kong i Reason blir nästan som att ha en Akai MPC. Note Repeat som jag har saknat från MPC finns på MPD218 och det är riktigt bra pads tills skillnad på äldre versioner av Akais MPD pads.

Priset avgör i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera att köpa MPD218 istället för LPD8. Jag har testat LPD8 och den duger inte för mig. Köpte en nanoPAD och den är också kass men jag har den för sin X/Y pad och inte för padsen.

MPD218 plus Kong i Reason blir nästan som att ha en Akai MPC. Note Repeat som jag har saknat från MPC finns på MPD218 och det är riktigt bra pads tills skillnad på äldre versioner av Akais MPD pads.

Vad är det som inte duger med lpd8? Kanske sträcker mig till mpd218.. Kostar 999:-. Men du får övertyga mig mer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad är det som inte duger med lpd8? Kanske sträcker mig till mpd218.. Kostar 999:-. Men du får övertyga mig mer 😄

Be att få testa så får du känna själv. Mycket bättre pads på MPD218 jämfört med LPD8 som är okänsliga och tråkiga att spela med.

Dessutom så saknas Note Repeat på LPD8 vilket gör stor skillnad när jag gör beats. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Be att få testa så får du känna själv. Mycket bättre pads på MPD218 jämfört med LPD8 som är okänsliga och tråkiga att spela med.

Dessutom så saknas Note Repeat på LPD8 vilket gör stor skillnad när jag gör beats. 

Har inte möjlighet att testa innan köp tyvärr. Vet inte ens vad Note repeat innebär och hur jag kan nyttja det. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu väljer jag mellan M-Audio keystation 49 och Alesis v49. Skillnaden på tangenter är det som jag funderar på. och priset ligger runt 1000:-.  Alesis är ju mer pianoliknande..medans M-audio ser mer synthiga ut. Fan, har så svårt att välja när jag väl ska köpa saker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...