Jump to content
Annons

dämpa ljudet på ett piano


lingah

Recommended Posts

Fick ett piano som har stått i en kyrka igår...och utan att provspela släpade fyra killar hem det åt mej...tungt som fan, men när jag provade ljudet så är det så sjukt högt (högsta ljudet jag hört komma från ett aukustiskt piano) så högt att jag får ont i öronen..plus att jag bor i ett höghus med massa grannar runt omkring som jag inte tror uppskattar om jag spelar flera timmar om dagen..så går det att dämpa på nått sätt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett täcke från Erikshjälpen? Mm, låter inte som något jag frivilligt skulle dra in i min lägenhet.

Men annars anser jag inte att pianon har något i ett flerfamiljshus att göra. Det är omöjligt att spela så att inte grannarna blir störda även om man håller dämppedalen nere. Ett täcke eller en bäddmadrass kan kanske ta bort de högre frekvenserna men knappast mer. Dessutom påverkar både dämppedal, täcke och madrass naturligtvis ljudet.

Med dagens mjukvarupluggar ser jag ingen anledning att ha ett piano hemma. För några tusen får man ett MIDI-keyboard med 88 vägda tangenter. Själv har jag tillgång till ett antal flyglar, pianon, elektriska diton och syntar som jag aldrig skulle kunna drömma om att äga IRL. Alla är virtuella och de flesta låter fantastiskt bra. Och eftersom jag använder hörlurar blir mina grannar aldrig störda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både midi piano och elektriskt hemma men det är långt bort ifrån samma känsla som att spela på ett riktigt...erikshjälpen har jag i get problem att handla ifrån bara tvätta 90 grader så försvinner alla bakterier..jag ska prova en matta som jag har liggande här hemma först och funkar inte det så provar jag med täcke

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ditt piano! Jag blir så glad varje gång jag hör om någon som tar hand om dom gamla klenoderna. Jag fick själv ett piano i våras. Har alltid velat ha ett riktigt piano och när man får ett gratis då tackar man inte nej. Jag har tidigare hållit på mycket med elektronisk musik och spelat på syntar och dyl. plus virtuella akustiska pianon. Och det är smidigt på sitt sätt och jag gillar det. Men jag håller med dig om att det inte är i närheten av samma känsla som att spela på ett riktigt piano. Jag blev faktiskt så såld på akustiska klaviatur instrument efter att jag fått pianot att jag fixade upp våran gamla släkt-orgel (tramporgel) och började spela på den med. Och innan det var färdigt så hade jag en till tramporgel också (som jag fick mot avhämtning) med register som jag inte hade tidigare. Jag tycker det är betydligt roligare att spela på dessa instrument än på virtuella via midi klaviatur. Och när svärgubben (som jobbar inom kyrkan) berättar att han varit med om att slänga orglar, pianon och tom flyglar för att ingen vill ha dom och det inte finns plats någonstans då blir man ju smått frustrerad! Hoppas du får ordning på ditt piano och dess volym så att du kan njuta av det fullt ut. Och vill du så får du gärna lägga ut en bild på ditt piano så vi får se hur skönheten ser ut. Då skulle iaf jag bli glad. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pianon har en resonansbotten,  oftast en stor träskiva. Man kan nog dämpa ljudet där på ett effektivt sätt. Risken är bara att en stor del av tonen försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gärna lagt ut en bild ..men jag vet inte hur man gör...hittar ingen ikon..det finns en bild ikon men då står det att man måste ha nån webadress?(URL) tll bilden...jag har lyckats dämpa ljudet genom isoleringsskivor jag hade i min gamla studio som jag köpte på biltema..dom satt jag där bak, och i pianot har jag lagt ljudisoleringsfilt...men under har jag hittils inte gjort nått så dom som bor under får fortfarande höra ljudet från pianot rätt högt, men tänkte lägga en matta där under:) och än så länge har ingen klagat..men jag har mjukstartat och bara spelat ca tjugo minuter om dagen så tänkte vänja in dom xD haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger frigolitskivor på golvet, sen en plywwodskiva på det som pianot står på så dämpas nog ljudet neråt en hel del. Jag vet att en del gjort så med stereo golvhögtalare i hyreshus, o det har gjort stor skillnad.

Det räcker ju att göra det i ändarna där pianofötterna (hjulen?) sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

 Gammal tråd, men jag har lite samma bekymmer. Står i begrepp att hämta ett högt konsertpiano som låter lite för mycket för mitt vardagsrum. Jag vill ändå gärna ha pianot och undrar om det hjälpte med ljudisoleringen du gjorde? Jag funderar över om det förtar en del av spelglädjen? Det kanske är bättre att satsa på en modell som låter lite mindre från första början då?

 

"Problemet" är att jag älskar klangen i detta piano..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...