Jump to content
Annons

"referensmonitorer"


Twanger

Recommended Posts

Hej,

jag använder ett par fostex pm1 monitorer plus en yamaha sub när jag mixar.

Men jag planerar att införskaffa ett ytterligare par monitorer, som inte återger hela frekvensspektrumet, utan alltså låter mer som ett par vanliga datahögtalare till exempel som inte återger så mycket bas. Någon som är insatt vad det finns för modeller till detta användningsområde?

Finns det några "standardmodeller" som är erkänt bra för detta syfte?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har läst på mer i ämnet nu, och förstått att gamla Auratones är originalet man vill återskapa. Dom där avantones verkar ju lämpliga, men jag märkte att auratones är i produktion igen, utav grundarens barnbarn. Frågan är bara hur de nytillverkade auratones står sig mot "originalet". Någon som har erfarenhet av båda på detta forum? 

Redigerat av Twanger
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på mer i ämnet nu, och förstått att gamla Auratones är originalet man vill återskapa. Dom där avantones verkar ju lämpliga, men jag märkte att auratones är i produktion igen, utav grundarens barnbarn. Frågan är bara hur de nytillverkade auratones står sig mot "originalet". Någon som har erfarenhet av båda på detta forum? 

Jag har de nya, köpte av Claes. Jag kan tamefan garantera att de är tio ggr bättre än orginalet. Att sätta nivån exakt på tex virveln blir så otroligt mkt enklare när man kan växla över till Avantone högtalarna. Samma med nivån på sången. Och kan man skruva till både kaggen o elbasen så de kommer med i Mixcuberna då kommer det att låta skitbra i alla andra lyssningssystem med. De är otroligt bra att återge mellanregistret. Man hör även bas o cymbaler. Om jag refernslyssnar på proffs Nashwilleinspelad country i enbart Mixcuberna kan jag nästan sätta huvet på att de använt såna när de mixat. Och förstås växlat mellan dom och större monitorer. Det dåliga med ALLA flervägs monitorer är delningsfiltret, det sabbar alltid midden lite grann, det finns inga perfekta delningsfilter. I mixcuberna är allt helt odelat.

Har du sub kan du ju lyssna på flera sätt,

1 enbart de vanliga monitorerna

2 vanliga monitorer plus sub

3 mixcuberna

4 monitorer + cuber

5 alla tre systemen samtidigt, så lyssnar jag oftast.

Jag har de passiva cuberna och även passiva huvudmonitorer, ganska billiga Dynavoice. Subben däremot är aktiv, till den har jag en separat volym. Det är en bild här:

post-8284-0-43367500-1477015387_thumb.jpg

Jag tror det ofta är mycket smartare att skaffa ett par mixcuber som andralyssning än att byta de monitorer man redan har till nåt bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...