Jump to content
Annons

Vilken kabel mellan


poetenirene

Recommended Posts

Annons

Förlåt, frågan var lite otydligt ställd. Vilken funktion från mixern är det du behöver, som gör att du inte kan strunta i den och bara använda ljudkortet?

Tack för att du engagerar dig!  🙂

Jag vill göra en mix-minus då jag har Skype på min iMac och spelar in på min bärbara Mac. Mitt problem är vilka kablar jag ska använda. Har fått tips om de här och jag försöker hitta dem i en svensk butik:

2st. Stereo Mini (3.5mm) Male to 2 Mono 1/4" Male Insert Y-Cable - 3

1st. Stereo Mini Male to 1/4" Mono Male Cable - 5

Link to comment
Dela på andra sajter

https://theaudacitytopodcast.com/tap044-how-to-live-stream-and-record-a-podcast-with-others/ ?

Annars tror jag du skulle få lite bättre hjälp om du beskrev lite noggrannare exakt vad det är du vill göra, vad slutmålet är. Vilka ljudkällor/signaler som ska från någonstans till någon annanstans, vilken utrustning som ska vara inkopplad var (mikrofoner, instrument, effekter?), hur ljudet ska in ut på de båda datorerna o s v (det kanske är självklart för en del, men själv vet jag inte vad det sitter för kontakter på vare sig en ospecificerad iMac elle bärbar Mac).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du engagerar dig!  🙂

Jag vill göra en mix-minus då jag har Skype på min iMac och spelar in på min bärbara Mac. Mitt problem är vilka kablar jag ska använda. Har fått tips om de här och jag försöker hitta dem i en svensk butik:

2st. Stereo Mini (3.5mm) Male to 2 Mono 1/4" Male Insert Y-Cable - 3

1st. Stereo Mini Male to 1/4" Mono Male Cable - 5

kan det vara dessa du är ute efter ?

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tack för länkarna! 🙂  Undrar om det går att köpa dem i en svensk butik? 

Link to comment
Dela på andra sajter

https://theaudacitytopodcast.com/tap044-how-to-live-stream-and-record-a-podcast-with-others/ ?

Annars tror jag du skulle få lite bättre hjälp om du beskrev lite noggrannare exakt vad det är du vill göra, vad slutmålet är. Vilka ljudkällor/signaler som ska från någonstans till någon annanstans, vilken utrustning som ska vara inkopplad var (mikrofoner, instrument, effekter?), hur ljudet ska in ut på de båda datorerna o s v (det kanske är självklart för en del, men själv vet jag inte vad det sitter för kontakter på vare sig en ospecificerad iMac elle bärbar Mac).

Det här är vad jag vill göra. Se bilden 

mixer-sounds-two_pcs1-600x349.png

:

  1. Connect your mic to channel 1 of mixer.
  2. Connect PC’s first output to channel 2 of mixer for Skype.
  3. Connect PC’s second output (or USB) to channel 3/4 of mixer for sounds.
  4. Connect headphones to the mixer’s headphones jack.
  5. Connect Aux Out (may also be called Aux Sends, FX Out, or FX Sends) back to PC’s first input in mix-minus setup (see below).
  6. Connect Main Out or Tape Out to PC’s second input (or USB) for recording/streaming.

Nästa bild visar hur det kan se ut på en mixer, dock inte min

mixer_mix_minus-600x552.png
  1. Connect equipment as described above and illustrated here.
  2. Adjust the FX (or Aux) to 0dB (12 o’clock position) on the mic’s channel (1)and the sounds channel (5/6 in this illustration).
  3. Adjust the FX (or Aux) to fully counterclockwise on the Skype channel (3/4 in this illustration).

Mitt första problem är vilka kablar jag ska köpa. Båda mina macar har en och samma port för in- och ut-ljud. Dessutom kan jag behöva koppla mixern in i det externa ljudkortet.

post-43298-0-75757000-1477037325_thumb.png

post-43298-0-44648100-1477037539_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...