Jump to content
Guitar Nilsson

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?

Recommended Posts

Låter distinkt.

Jag tycker delayet "funkar" Men låter lite gimmicky.

Nått som skulle funka bättre i helheten är kanske ett slapback delay som går in i ett plåtreverb med lite saturation på

Mvh

Vad händer i studion Nilsson? Dags att uppdatera lite tycker jag. :)

Det är väl typ klart där. Känns som att akustiken är helt kanon både att spela live i, och att mixa i. I går spelade vi in fyra grunder till snällvisor med bla visptrummor som jag hoppas blir bra, men det sitter nog bara i framförandet, det tekniska funkar helt strålande. Polarn har skaffat bas och basanläggning som låter bättre än nåt annat jag hört, spelade in den med stora Neumannen igår, ingen line.

Min gitarr o förstärkarmek fixade min gamla porta, det var lätt att byta microbrytarna under play o rec-knapparna, så nu använder jag enbart den (+ outboardburkarna) igen.

Den nyare portan utan cd borde jag väl sälja, har visst glömt bort det.  :unsure:

Edited by Guitar Nilsson

Kopplade in nya JBL LSR 308 nyss! Jag tänkte köra utan subben då de går lägre än några andra mindre burkar jag hört, men med subben från 50 hz o neråt  lät det fruktansvärt bra med usa köpecountry med superljud. Skruvade lite på vår egen I shot the sheriff o fick typ lika snyggt ljud på den! 

Känns väldigt lättskruvat. Allt blir tydligt, botten, mid, cymbaler.

Enormt bra monitorer för under 4000 paret hos e-music

Wunderbar YNF!

post-8284-0-88314500-1503516576_thumb.jpg

Edited by Guitar Nilsson

Ser ut som gammelhorn... kul att du gillar lådorna. Alltid kul med uppgradering.

Horndesignen är visst den samma som i deras schweindyra monitorer. Ska bla ge bredare sweetspot.
Jävlar vad starkt det gick att spela om man ville.

Ser ut som gammelhorn... kul att du gillar lådorna. Alltid kul med uppgradering.

Edited by Guitar Nilsson

Jag vägde mellan JBL och Yamaha HS8. Fick av farten fram lite om KRK 8" också, dom tycker jag låter illa, de får inga bra rewjwes heller. Har lyssnat på såna i affär o tyck de låtit fult där med. JBL går djupare i basen än Yamaha, och har en lite tydligare highmid som jag fattat det, tror det blir bättre för mig än Yamaha.

Nu har jag tre olika monitorsytem; ett med aktiva monitorer+aktiv sub, och två olika passiva monitorer.  :) Få se om jag behåller bägge passiva systemen eller om jag bara behåller Avantone Mixcuberna. Exaktare midlyssning än dom finns nog inte.

Skruvade till den här i natt. För mycket/lite botten, mid, diskant?

Kändes i alla fall lättare att höra vad man gjorde nu. Försökte få det här skitigt o fett.

Det är live i studion förutom sång och ett gitarrpålägg.

https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-reggierocknroll-170831

Tjo! Long time seen...

Gjort denna Merl Haggard cover på två kvällar. Tycker det mestadels blev bra, men det känns som att nåt borde vara annorlunda i ljud eller framförande. Kommer inte på vad.
Förslag?

Länge sen jag skrev nåt om studion. Har inte ändrat nå värst på varken akustikgrejer eller inspelningsapparater. Men låtarna blir sakta bättre både i framförande och ljud. Jag är pensionär sen ett par tre år, o tillbringar ofta hela nätterna där, det är så otroligt kul.

Jag tror det svåraste i hela kråksången är att klara av att samtidigt lyssna på alla ljudspåren och hitta balansen. Några av de spår man spelat in måste man ju tyvärr lägga i bakgrunden, eller kanske tom ta bort helt fast man lagt ner stor möda på att spela in dom. Det är väl det jag blivit bättre på. Jag sjunger lite bättre o bättre också, knepigt nog vid 64 års ålder.

En stor förbättring jag gjort är att köpa den Fender Rumblelådan som gitarrcombon står på, när jag spelar bas kör jag på den och driver med samma 40 watt rörstärkares rena kanal, spelar in med enbart samma mick AE3000 som jag spelar in gitarrljudet med. Gillar det ljudet mkt bättre än allt tidigare, lajn, lajn plus mick osv...

På den här videon har jag i vanlig ordning spelat allt själv inkl akustiska trummor. Och här spelar jag gitarren live hela långa låten igenom. Att spela gitarren playback så det ser ut som att jag spelar live är omöjligt på improviserad blues. Nackdel med det här är att jag inte kan mixa ljudet efteråt, det blir som det blir rätt in i kamerans wawspår. (Zoom Q8) Jag brukar göra så att jag jag gör provtagningar och mixar de så noga jag kan, sen gör jag om det med gitarren live i det här fallet. Sången är playback, jag gömmer mig lite smart bakom den stora micken så det inte ska synas för annat än andra studionördar att det inte är helt läppsynkront. Mixarna blir inte helt perfekta eftersom jag brakar på rätt bra med gitarren, går ju att få det bättre med helt vilade öron utan att pina gitarr alldeles innan.

Jag ska, om jag orkar, testa att flytta upp subben på högtalarhyllan där dagens studionördar brukar ha datorskärmen, där har jag bara Lexiconreverbet, tanken är att subben kanske ger mindre pucklar o skit mitt på väggen än nere där golv o vägg möts. Jag ska kanske också flytta hela monitorhyllan mixgrejerna offcenter bara för att utnyttja golvytan bättre, då kan man vara fyra pers o spela live där, nu är tre max...

Edited by Guitar Nilsson

Låter som bra inspelningar!

Mixen är hyffsat rå, men budskapet går fram i musiken:) Nice lirat och sjunget!

tror den var uppe innan kovertrollet va igång med damvippan den var lika bra då

11 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Låter som bra inspelningar!

Mixen är hyffsat rå, men budskapet går fram i musiken:) Nice lirat och sjunget!

Tack! Att få mixen att låta rå är ju önskvärt, i alla fall av mig. Väldigt mycket rå musik poleras sönder till en alldeles för slät produktion. Ljudtekniker kan nog gilla det, men vanliga bluesdiggare vill säkert hellre ha den råare mixen.

8 timmar sedan, pop53 said:

tror den var uppe innan kovertrollet va igång med damvippan den var lika bra då

kovertrollet?

On 2017-08-24 at 13:45, drloop said:

Jag fick ett par halvstora svenskbyggda hemstereohögtalare av en fd fru när jag hjälpte henne att frakta lite skräp till soptippen. Ska koppla in även dom, då får jag tre alternativa lyssningar, eller fyra blir det ju med subben som kan slås av och på.

Ja du gjorde en tråd med en blues som städades bort tillsammans med en annan låt