Jump to content
Annons

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjo! Long time seen...

 

Gjort denna Merl Haggard cover på två kvällar. Tycker det mestadels blev bra, men det känns som att nåt borde vara annorlunda i ljud eller framförande. Kommer inte på vad.
Förslag?

 

 

 

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade 2,4x2,4x3,6m i mitt förra rum och hade en problemnod runt 46 Hz men minns inte vilket mått som ställde till det, om det var 3,6...tror jag. Då borde ditt problem ligga mer runt 40 kanske. Finns kalkylatorer på nätet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

kolla t ex ngn room mode calcylator

http://amroc.andymel.eu/?l=368&w=210&h=264&r60=0.6

de fundamentala blir

freq          note   mode

36.88 Hz   D1    1-0-0

43.53 Hz   F1    0-1-0

54.44 Hz   A1    0-0-1

och sedan en massa andra övertoner och diagonala (svagare) varianter.

Wow, imponerande kalkulatorsida! Fattade ganska dåligt, de tre frekvenserna du anger är de pucklar eller dippar?

Kan det finnas nåt positivt med att bakväggen är vinklad om man har lyssningsburkarna i hörnet. En del studios mixrum är ju byggda så att den väggen lutar åt nåt håll...

Få se om jag orkar måla klart där en gång. Jag köpte billig vit inomhus väggfärg på ÖB, tycker den täcker väldigt bra, inte sämre alls än tre ggr så dyr färg från färghandeln.

Edit: Kan man använda rockwoolbalar som de är, med omslagsplasten kvar, som basfällor? Bara ställa dem som de är i hörnen? Att bygga riktiga med träramar verkar dyrt o svårt, dessutom vet jag inte om kåken blir kvar så länge. Får jag lite fart på inspelandet o inspelningarna blir hyfsade kanske jag bygger riktiga basfällor.

images

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, imponerande kalkulatorsida! Fattade ganska dåligt, de tre frekvenserna du anger är de pucklar eller dippar?

De är resonanser, pucklar, dvs toner som låter extra mycket i ditt rum, jfr sjunga i ett badrum där vissa toner låter extra högt, pröva  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju testa att flytta runt monitorerna o lyssna om jag tycker det låter bättre nånstans.

Högtalarna nära väggen (undvika kamfilter i "basområdet"),

lyssningsposition en bit längre in i rummet (rätt mix av rumsmoder) ,

plasten på ullen ska vara av - annars får du reflektion istället för absorption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar även med plasten. :-)

Jag tycker liksom att det borde funka på bastonerna ändå. Jag tänker hänga tyg framför i alla fall...

Jag sätter nog monitorer o hela baletten mitt på ena av de kortare väggarna i alla fall, att ha subben precis i hörnet kanske är dumt, det kanske förstärker som ett bashorn. Bättre att göra så det blir så lika som möljigt så som jag har hemma i kåken, det är jag ju van vid.

Det blir mkt krångligare att få upp min bautahylla som jag monitorer o vissa outboards på i hörnet.

Målade (klafsade) på med vitt andra gången idag. Fy fan för att måla, jag är kass på det. Men jag ska hänga upp lite färgglada tyger o måla av gitarrer som kommer att avleda blicken från de fula väggarna.

Blir nog kul att få ihop det här, att spela in live hemma har varit svårt då det är grannar mkt nära, så att lira rocknroll på kvällarna funkar inte. Synd om frun har det oxå varit när jag varit halvmanisk med inspelandet Nu kan vi repa tills vi kan låtarna, sen är det bara att trycka på rec! 😉

En mycket liten ful skrubb är redan av tidigare rockband ombyggd till nån sorts mixrum(?) med ett vrålfult fönster. Jag kommer att ha liverum o mixrum i samma rum, men den lilla häx-skrubben kan jag använda som sångskrubb när man spelar live med trummor o bas osv. Det går iofs även att sjunga i samma rum med en bra dynamisk sångmick, men kul med alternativ. Det finns en till liten skrubb, så det går ju att ställa basrigg o gitarrstärk i varsin sån så slipper man helt slask in i trummickarna. Kul möjligheter.

Bara nu inte ljudet blir skit. När vi repat i rummet utan nån akustikbehandling har det tyvärr varit ett jäkla jobbigt ljud. Men det går nog att fixa då det är en gammal ärevördig träkåk o inte betong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag målat lite grann på väggarna. En var svart, ÖBs billiga färg täckte förvånansvärt bra efter en strykning.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14632825_10206756763711098_3622837807323098147_n.jpg?oh=ff21698ba398bf508c5176a38a496232&oe=5899C6BD

Link to comment
Dela på andra sajter

Här lägger Gunnar Ohlsson in matta åt mig som han skänkte. 200 kr/kvadraten kostar den annars. Gunnar är trumkompis som jag spelat en del med, o även spelat in honom mfl i jazz-sammanhang. Han har haft mattfirma i ett långt liv o är verkligen proffs. Han är 83 bast o trummar, åker motorcykel, har har ca 8 stycken, vindsurfar mm. O kastar sig utan vidare ner så där o skär till jäkligt tjock matta.

Att mattan dolde den snuskiga korkmattan från typ 50-talet eller äldre var ett lyft för utseendet. Akustiken känns mindre jobbig också. Allt blev skitroligt. Snart dags att ta dit ljudpryttlarna! 🙂

post-8284-0-22002600-1476224568_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo! Long time seen...

(ändrade rubriken då jag redan bestämt att inte ha monitorer o mix i hörnet, det får bli en liten enkel byggtråd i stället)

Jag ska flytta studion hemifrån viĺlan till en replokal i en gammal skola av trä. Inspelning o mix blir i samma rum. Rummet är nästan fyrkantigt,ca 5 ggr 5,5 meter. hyfsat högt i tak... Kan jag sätta mixplatsen o monitorerna i ett hörn så de typ spelar diagonalt över rummet? Dels blir rummet längre ljudmässigt på den ledden, dels blir det bättre plats att ställa upp trummor o instrument då. Och jag kan även då sätta subben i hörnet så den kommer på exakt samma avstånd från öronen som monitorerna jag har ingen datorskärm som man brukar ha utan har subben där i stället då det låter bättre än när jag haft den under skrivbordet.

Nackdelar? Jag har en hel del akustikbehandling jag kommer att sätta upp.

Kortsidan är överlägset bäst. Kan bli upp till 16 dB skillnad i frekvensresponsen mot långsidan. Att ha i hörnet blir nog inget bra då stereobilden nog blir skev plus att det förmodligen blir fasfel. Plus att det är mycket bas i hörnen.

Wow, imponerande kalkulatorsida! Fattade ganska dåligt, de tre frekvenserna du anger är de pucklar eller dippar?

Kan det finnas nåt positivt med att bakväggen är vinklad om man har lyssningsburkarna i hörnet. En del studios mixrum är ju byggda så att den väggen lutar åt nåt håll...

Få se om jag orkar måla klart där en gång. Jag köpte billig vit inomhus väggfärg på ÖB, tycker den täcker väldigt bra, inte sämre alls än tre ggr så dyr färg från färghandeln.

Edit: Kan man använda rockwoolbalar som de är, med omslagsplasten kvar, som basfällor? Bara ställa dem som de är i hörnen? Att bygga riktiga med träramar verkar dyrt o svårt, dessutom vet jag inte om kåken blir kvar så länge. Får jag lite fart på inspelandet o inspelningarna blir hyfsade kanske jag bygger riktiga basfällor.

images

De tre frekvenserna är både dippar och pucklar beroende på vart i rummet du befinner dig.

Plasten kan vara kvar, den reflekterar endast diskanten. Du får se hur du upplever rummet. Dock brukar balarna levereras komprimerade så du kommer få reducerad absorption om du inte släpper de fria så att säga. Så vill du ha bästa ljud så är att ta av plasten att rekommendera. Du kan slå in dem i ny plast igen, som inte trycker ihop ullen. Fast bäst är nog tyg med hög luftigenomsläpplighet. (är det ett ord?)

Man vill ha material med så lite luftflödesmotstånd som möjligt. Ju mindre luftflödesmotstånd ju längre ner i basen dämpar de. Rockwool är ett varumärke och inte en produkt, det finns massor av olika rockwoolskivor med olika luftflödesmotstånd. Vill du ha skivor med lågt luftflödesmotstånd så är dessa att rekommendera. https://www.bauhaus.se/isoleringsljudskiva-piano-tra-c450-95x410x1205-4-94m-paket.html

Jag kan ju testa att flytta runt monitorerna o lyssna om jag tycker det låter bättre nånstans.

Det är det första steget. Prova olika distans till väggen, olika bredd och olika lyssningspositioner. Skaffar du en mätmikrofon så kan du lättare se var någonstans du får rakast resultat.

Har fått gratis matta som kommer att täcka det mesta av golvet som det nu är korkmatta på.

Borde jag lämna golvet odämpat i ett hörn för att få lite mer o annan klang där? Kanske ak gitarr skulle låta bättre då? En liten idé ba.

Det är nog bara att prova sig fram, vad som låter bäst. Skall du spela in så är diffusorer ett plus. Kolla in denna videon för ljudexempel:

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi lagt matta har jag spelat spotify genom en enda Yamaha PA-topp som vi flyttat runt när vi krypit på golvet, och jag märkte tydligt vilken höjning av basen det blir när den står i ena hörnet, nästan som att det var en sub med. Så det är inte att tänka på.

Ena kortväggen är enda tänkbara att skruva fast min monitorhylla i, på andra kortväggen är det igenspikade fönster. Franskbultarna drar väl dåligt i glas.

Jag har ganska många diffusorer att leka med. Jag ska börja med att ta dit trumsetet och lyssna var det låter bäst. Hemma i kåken har jag fått väldigt bra trumljud fast jag varit tvungen att klämma in trummorna helt nära väggarna i ett hörn. Nu blir det goare med plats, o jag kan kanske utöka med en puka till så det blir två på golvet. Sen sätta ljuddiffusorerna runt om dom. Och sen även resten av rummet med spegelmetoden. Några flyttbara skärmar vill jag okcså ha.

Är helt jäkla ivrig nu, det blev så roligt att huxfux få den här golvmattan och inlagd av ett proffs, vi la det sista nu på fm. Alla väggarna är sen förut klädda med porös board, man tillverkade sån här i Ljusne i många år, samma i taket, så det har nog också en dämpande verkan. Jag gissar att jag kommer att slippa väldiga problem i basen då det är en träkåk. Betong brukar vara helt hopplöst hur man än gör...

Intressant video. Real Traps QRD diffusorn var ju överlägsen. I nya studion behöver jag inte ha OH-mickarna så nära väggarna som hemma i kåken. Coolt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så? Har du länk ?

Sök på basstrap och density så hittar du info. (När folk skriver density så menar de egentligen luftflödesmotstånd. Högre densitet är oftast alltid högre högre luftflödesmotstånd men två olika material med samma densitet kan ha olika luftflödesmotstånd.Det är luftflödesmotståndet som gör skillnad, inte densiteten.)

Vill du absorbera långt ner i registret så är tjockleken viktig. Ju tjockare basfälla, ju bättre. Man vill då att basfrekvenserna skall ta sig igenom hela basfällan, studsa mot väggen och sedan ta sig igenom fällan igen på tillbakavägen. Har man för högt luftflödesmotstånd så reflekteras de stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tillverka en sån här diffusor ser lätt ut. Varför har man inte snedställt ändarna ut mot rummet? Då skulle väl ljudet spridas ännu mer...?

Vet faktiskt inte, men jag vet att hela diffusorn och dess stavar i olika höjd är matematiskt uträknade så att ljudet skall spridas jämnt åt alla håll. Ändrar man något så riskerar man nog att det inte blir så. Fast som sagt så vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

studioritning.jpg

Jag tog dit trummorna igår o funderade lite var bästa stället att ställa dom är. Det är bara trummorna som är lite skrymmande och svåra att spela in, elgitarr o elbas är små grejer som är enkla att spela in så de kan stå bra oavsett var trummorna hamnar. gitarr o basriggar kan även stå i nån av skrubbarna för minimalt läck. Rummet är ju rektangulärt och monitor o mixavdelningen är given mitt på ena kortväggen. Entredörren är mitt på ena långväggen, så det blir tre trumalternativ:

1. Mitt på andra långväggen. Då får jag längst avstånd till väggarna, kanske mest OH som påverkas. Tar kanske lite onödig plats i rummet.

2. Hörnet. Känns vettigast när man ställer sig o bara tittar in i rummet. Det ger mest fria ytor åt annat runtomkring.Och lätt att ljussätta snyggt. Men är det ljudmässigt så bra? Dels ger det två ganska nära väggar som ger ljudstuds vid inspelning mot för bara en i de två andra alternativen. Dessutom, vid mixning blir bakväggen sett från mixplats assymetrisk med trummorna på ena kanten. Kan det vara dumt? Jag gillade hur trummorna lät just där, bestämde mig nästan för att spika den placeringen o börja sätta upp mina akustikplattor runt och ovanför hörnet.

3. Kom sen på att sista alternativet, mitt emot monitorerna antagligen är smartast. Då kan jag bygga en ganska bred diffusor som täcker både ljudet från monitorerna o trummorna,två flugor på smällen!. Ska jag spela in rockband live (det är prio nr 1)  får jag plats att placera gitarrstärkarna på varsin sida om trummorna så stereobilden i gitarrslasket in i trummorna blir lika som i mixens stereobild. Vore lite kul att bygga en sån diffusor med, kan inte vara omöjligt bara jag kan bekämpa latmasken som ofta har mig i sitt våld. Här blir både trumljudet och monitorljudet symmetriskt. Betsar jag diffusorns stavar i teakbrunt blir den skitsnygg, och ihop med de vita akustikplattorna jag har som kommer att hänga ovanför blir det nog väldigt snyggt. Ser det lite halvproffsigt ut blir det ju roligare att spela in där. Och det är det allra viktigaste för slutresultatet.

Trummorna på skissen blev väl små, de tar upp ungefär som halvcirklarna. Som ni förstår har jag inga ritprogram för sånt här. Allt blir på känn utan datorer...

När jag en gång ställt trummorna på ett ställe o byggt upp akustikgrejorna runt om så orkar jag nog inte ändra på det, så alla tankar ni har om trumplaceringen är guld.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-30344500-1476615562_thumb.jpg

Kapar ner höjden på mitt patinerade vintage skrivbord. Lådan i mitten tog jag bort med hammare för att få plats med knäna.post-8284-0-96227900-1476615722_thumb.jpg

Hyllan för diverse passiva och aktiva monitorer på plats, bultad med långa franskbultar i väggen. Hade tur å hamnadeinte inågra elledningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska investera i fler HD 280 pro lurar för lyssning när vi spelar live med trummor o rubbet. Men nåt mer som säkert kan var värt pengarna när man ska bygga diverse traps o diffusorer är ju en sån här, fan vad bra det är med Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Kap--och-Geringssag/Kap---geringssag-MS-255C-2000038287/

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-02499100-1476641118_thumb.jpg
Nu har jag fått dit en del av apparaterna. Ganska hyfsat ljud helt utan dämpning. Tack vare mattan o ljusa väggar är det trivsamt att vara där. Innan speciellt mattan var det inget vidare alls där.
Nu ska jag hämta ner kompressorer o burkar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-54043500-1476711482_thumb.jpg
Har fått ihop det mesta av ljudgrejerna nu. Flyttade runt trummorna o tyckte de lät anings bättre i hörnet än mitt på den här väggen. Jag trodde det skulle vara tvärtom, men det får nog bli så här de får stå.
Nästa steg är att få dit absorbenterna. Döda rummet o sen smöra på med Lexiconreverbet. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att sätta upp absorbenterna nu, trumhörna har fått fyr absorbenter o dom börjar låta skitbra. Det var ett ljummande i golvpukan förut, var jag än ställde den, men det verkar ha gett med sig nu. Virveln o kaggen låter sanslöst bra fast det är en Pearl Export. Ena trummisen jag spelar med har bla en Ludvig Supraphonic från 60 talet, den kan vi inte få till samma ljud alls i fast vi testat som fan.

En undring: brukar man ha väggen bakom monitorerna odämpad? Den är av nån sorts halvporös fiberskiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...