Jump to content
Annons

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Skruvade till den här i natt. För mycket/lite botten, mid, diskant?

Kändes i alla fall lättare att höra vad man gjorde nu. Försökte få det här skitigt o fett.

Det är live i studion förutom sång och ett gitarrpålägg.

https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-reggierocknroll-170831

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 år senare...

Länge sen jag skrev nåt om studion. Har inte ändrat nå värst på varken akustikgrejer eller inspelningsapparater. Men låtarna blir sakta bättre både i framförande och ljud. Jag är pensionär sen ett par tre år, o tillbringar ofta hela nätterna där, det är så otroligt kul.

Jag tror det svåraste i hela kråksången är att klara av att samtidigt lyssna på alla ljudspåren och hitta balansen. Några av de spår man spelat in måste man ju tyvärr lägga i bakgrunden, eller kanske tom ta bort helt fast man lagt ner stor möda på att spela in dom. Det är väl det jag blivit bättre på. Jag sjunger lite bättre o bättre också, knepigt nog vid 64 års ålder.

En stor förbättring jag gjort är att köpa den Fender Rumblelådan som gitarrcombon står på, när jag spelar bas kör jag på den och driver med samma 40 watt rörstärkares rena kanal, spelar in med enbart samma mick AE3000 som jag spelar in gitarrljudet med. Gillar det ljudet mkt bättre än allt tidigare, lajn, lajn plus mick osv...

På den här videon har jag i vanlig ordning spelat allt själv inkl akustiska trummor. Och här spelar jag gitarren live hela långa låten igenom. Att spela gitarren playback så det ser ut som att jag spelar live är omöjligt på improviserad blues. Nackdel med det här är att jag inte kan mixa ljudet efteråt, det blir som det blir rätt in i kamerans wawspår. (Zoom Q8) Jag brukar göra så att jag jag gör provtagningar och mixar de så noga jag kan, sen gör jag om det med gitarren live i det här fallet. Sången är playback, jag gömmer mig lite smart bakom den stora micken så det inte ska synas för annat än andra studionördar att det inte är helt läppsynkront. Mixarna blir inte helt perfekta eftersom jag brakar på rätt bra med gitarren, går ju att få det bättre med helt vilade öron utan att pina gitarr alldeles innan.

Jag ska, om jag orkar, testa att flytta upp subben på högtalarhyllan där dagens studionördar brukar ha datorskärmen, där har jag bara Lexiconreverbet, tanken är att subben kanske ger mindre pucklar o skit mitt på väggen än nere där golv o vägg möts. Jag ska kanske också flytta hela monitorhyllan mixgrejerna offcenter bara för att utnyttja golvytan bättre, då kan man vara fyra pers o spela live där, nu är tre max...

 

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Låter som bra inspelningar!

Mixen är hyffsat rå, men budskapet går fram i musiken:) Nice lirat och sjunget!

Tack! Att få mixen att låta rå är ju önskvärt, i alla fall av mig. Väldigt mycket rå musik poleras sönder till en alldeles för slät produktion. Ljudtekniker kan nog gilla det, men vanliga bluesdiggare vill säkert hellre ha den råare mixen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-08-24 at 13:45, drloop said:

Ser ut som gammelhorn... kul att du gillar lådorna. Alltid kul med uppgradering.

Jag fick ett par halvstora svenskbyggda hemstereohögtalare av en fd fru när jag hjälpte henne att frakta lite skräp till soptippen. Ska koppla in även dom, då får jag tre alternativa lyssningar, eller fyra blir det ju med subben som kan slås av och på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...