Jump to content
Annons

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Handikapp är väl att ta i. Du får väl kompensera när du vet att du inte hör diskanten så bra. Typ backa lite.

Ja jag försöker att vara försiktig med cymbalerna och mixa dom svagare än vad jag helst skulle vilja. Bäst är ju om jag har nån med yngre öron med vid mixandet. Lyssnar jag på tex nyare countryinspelningar kan jag få en hint om diskanten. Jag brukar tycka att den låter bra som den gör utan att höja diskanten. Så har jag bara vilat  över natten så går det bra ändå ibland. Men oftast har jag inget förstånd alls att ge mig, i morse kom jag hem från studion kl sex, när frun skulle iväg o jobba. Jag har en luftvärmepump i hallen hemma, har jag spelat live hör jag inte pipen från den när jag ändrar tempen med en kontroll, har jag vilat hör jag dom bra.

Nu ska jag dit igen o jävlas med mastern o se om det går att få med den hem. Fy fan vad jag hatar att lägga ner en massa tid på rena skiten. Det är ju bara musiken som är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixen lät lite vass. Cymbalerna var starkare än kick/snare.

Gjorde ett nytt försök nu, väldigt svårt med den nya apparaten då man inte vet vad som händer alls egentligen. Nu använde jag varken portans inbyggda EQ eller kompressor vid mix eller master.

Först la polarn Putte om basen med sin nyköpta Höfner fiolbas, direkt i "bordet" via en TC Spectracomp o en linebox jag oxå nyss skaffat. Den lilla kompressorpedalen är extremt bra, superenkel att använda med bara en ratt, men ändå mkt avancerad då man kan koppla upp den mot nätet och programmera om den.

http://www.tcelectronic.com/spectracomp-bass-compressor/

Och fiolbasens ljud är helt underbart, lättare att få att passa bra i mixen än min p-bass.

Jag la även dit en helt onödig ak kompgitarr... 🙂

Det låter kanske vasst ändå?  😕

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/GREEN%7ERIV%20PUTTE.WAV

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint ljud i Höfnern! 

Betydligt svagare cymbaler, men hihaten är fortfarande stark. Kanske att den läcker in i virvelmicken.

Ja, jag testade AE3000 stormembranare på virveln... Ja ska gå tillbaka till dynamisk E906. Nu hade jag den på kompgitarrerna o tvörtom. AE3000 är bättre på elgitarren.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag lämnade in gamla portan till min gitarrstärkarmekaniker, fick hämta den redan nästa dag med bytta knappar, han råkade ha microbrytare hemma som passade under de yttre Rec/Play osv knapparna. Enorm skillnad jmf med den moderna portan, i alla fall om man ska mixa i dom. Spelar man bara in i porta o sen mixar i datorn kan nog den nya vara bättre då man lätt flyttar alla filerna som 24 bit WAW i minneskortet.

Här blev jag ganska nöjd med både spelande o mix. Den sista sångrefrängen är i kompet, förutom sången och höger gitarr, identisk med första "I shot the sherriff". Vi jammade som vanligt in grunden och det råkade bli att vi klippte av den utan den sista refrängen vilket lät fel. Det går väldigt bra att klippa o klistra även i en sån här digitalbandare. Nåt det knappast går att göra i en renodlad 24-kanals hårddiskinspelare.

Polarn Putte Sandström som spelar bas har nyligen köpt en Höfner fiolbas i ca 4500 kronorsklassen, det finns både billigare o dyrare. Den spelade vi genom en TC Spectracomp pedal, sen aktiv linebox in i "bordet". Jag tänkte först reampa eller göra nåt med, men gjorde inget mer mer än att skära lite mid. Putte hatar mid på bas säger han... 🙂 Spectracompen är en supergrym baskompressor med bara en ratt. Det hörs knappt att man komprimerar, men den kniper mkt effektivt bort transientpeakarna som ger dist annars. Den är multiband o omprogrambar genom datorn. Läs om den här, synd bara att basisttjejen spelar nåt konstigt skit bara:

http://www.tcelectronic.com/spectracomp-bass-compressor/

Trummornas OH sitter som Glyn Johns på både golvpuks och hängpukesidan, så hängpuke-Oh sitter lite framför trummorna. Det är Oktava MK12, helt otroligt bra mickar, vilket bottenfläsk. Sen har jag dessutom min TLM49 som mono OH ovanför trummisens huvud. Kagge EV N/D868, Virvel över E906, under AKG P4, en liten billig mick som tål mycket ljud o låter lika bra som en SM57

https://www.thomann.de/se/akg_perception_live_p4.htm

Ganska nöjd med mixen, men i mastern skar jag aningen vid 4 khz och boostade nån db vid 70 hz, skar vid 34 hz. Borde jag göra om det o köra flat förutom basscutten vid 34 hz? Eller tom lyfta nån db nånstans i highmid? Lite åsikter på det vore guld...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet!

Tackar! 🙂

Jag ska nog göra en till testmix. Det kan ju bli bättre... Höfner fiolbasen är ju bara lajnat direktljud. Om jag övervinner latmasken ska jag testa lite diverse reamping av den. Den har ju en annan karaktär än de vanliga Fender o Musicman-basarna, o vi vill ju behålla det ljudet.

Kanske kan jag låta trummorna bli aningen mer dundrande i pukorna? Trummorna ensamma låter nåt helt enormt fett, det absolut bästa jag fått till. Men man kan ju inte ha bara trummor i mixen. Men lite mer av pukorna o mindre kompression kanske. Han sopar på pukorna bara ibland, så då kan man låta dom ta lite mer plats kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finemang, sångljudet är inte min smak. Trummorna får ta plats på Tretow vis. 🙂

Håller med på sångljudet, får inte till det, det gick bättre förr, fast jag gör väl inget annorlunda nu. Borde försöka att komprimera det lite till kanske.

Jag märkte på slutet att min Lexiconburk brummade en del. aux ut från portan är unbalanced så jag kör med såna telekablar... Men kanske kommer brummet av att Lexiconet nu står ovanpå Yamaha stereoförstärkaren. I studion hemma i kåken hade jag Lexiconet i ensamt majestät på monitorhyllan. Det kan nog påverka en hel del, måste testa lite med det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på det igen, hittade diverse oljud i burkarna jag fick bort. Tex så tål inte Lexicom MPX1 att stå ovanpå en stereoförstörkare, det blev ett jävla brummande.

Reampade basen flera gånger, joxade med gitarrerna o gjorde ny sånginsats.

Nu blev det fanemej fläskigt, o ändå funkar det att spela högt i V70-stereon utan skorr....

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170111.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra och tycker mixen låter balanserad, bra jobb med sången där också Nilsson ! :-)

Möjligen skulle jag vilja ha mixen något bredare i stereo.

Kanske också aningens delay på sången så den sitter ihop med det övriga.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra och tycker mixen låter balanserad, bra jobb med sången där också Nilsson ! :-)

Möjligen skulle jag vilja ha mixen något bredare i stereo.

Kanske också aningens delay på sången så den sitter ihop med det övriga.

Jag hade en del delay  på sången, ett kortare än det till gitarren, men som du säger, det hördes inte mycket, så jag körde på lite mer i samma speed som gitarrdelayet.

Ang stereobredden så har jag en personlig åsikt att det blir jobbigt att lyssna när instrument är hårt pannade. I USA-country med grymt bra ljud kan de ofta ha tex en gitarr som gör licks/fills långt ut åt ena hållet samtidigt som sångversen går med sången i mitten förstås. Tycker det är jäkligt jobbigt. Vad man än lyssnar på i verkligheten så hör man det ju mer eller mindre med bägge öronen. Samma med ett trumset, man hör ju sista golvpukan med bägge öronen, även om den hörs mer i det ena. O pannar man den helt ut så tappar man mucket av det bottenfläsk man får om den tillåts döna på i bägge kanalerna.

Är det bara två gitarrer som på den här låten blir det fult att dra isär dom för mycket, och ett hål i mitten när sången försvinner under gitarrsolot. Ibland om jag har bar två gitarrer smyger jag in sologitarren mer mot mitten när den solar, o går ut tillbaka mer med den när solot är över, jag brukar oftast spela låten igen med gitarren. Ibland lägger jag enbart solot

Jag har en psykokustisk burk, SPL Vitalizer som kan ge stereobredd, men gav fan i den denna gång. Använde den på ett annat sätt på baskaggen, den kan fläska till basljud som inte är möjligt med vanlig eq.

Hur som helst, i denna mix drog jag isär både trummorna o gitarrerna lite mer, och slaskade på mer delay på sången enligt Labans önskemål. Har börjat upptäcka hur mycket rät eller vänd fas på reverb och delay-returen kan påverka ljudet. Med reverbfasningen i fel läge tappar man en hel del tryck i trummorna.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170112.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter schyst! Grymt bra spelat, skönt driv och snygga småräkor! Fan, du är grym med guran 🙂 Bra trummor och bas också!

Fråga; har du testat att köra vitalizern på reverbet? –För att få mixen att låta större, samt göra mitten lite mindre grumlig... Alltså inte kompression, bara lite drive (för att behöva mindre volym) och lite stereo expander (inte massor, bara få ut det aningen från mitten).

En annan grej som cleanar upp mixen är att skicka torra signaler (innan komprimering) till reverb. Låter mer naturligt och mindre såsigt än att skicka en färdigkomprimerad signal till reverb (fast det har du säkert koll på)! Ibland lägger jag tom aaaaningen expander innan reverbet för att få rummet att "svara" mer dynamiskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, i denna mix drog jag isär både trummorna o gitarrerna lite mer, och slaskade på mer delay på sången enligt Labans önskemål.

Gillar bredden nu i lurarna. 🙂  Nu tycker jag delayet ibland petar ut lite för mycket på sina ställen. Det är en hårfin balans det där, kanske kan du experimentera med att sänka delayet, eller korta tiden. Effekten bör man inte lägga märke till här, utan snarare märkas att den tas bort, då ligger man mer rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som cleanar upp mixen är att skicka torra signaler (innan komprimering) till reverb. Låter mer naturligt och mindre såsigt än att skicka en färdigkomprimerad signal till reverb 

Låter intressant, 🙂  tycker jag har hört en hel del tips men detta var nytt för mig, kan du komma ihåg var du fick tipset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant, 🙂  tycker jag har hört en hel del tips men detta var nytt för mig, kan du komma ihåg var du fick tipset?

Nått jag experimenterat mig till. Men det är ganska självklart. Blir helt enkelt mer reverb när man ropar till (eftersom komprimeringen på signalen utan reverb trycker ner volymen där, men inte på reverbet), torrare när man viskar. Istället för jämn sås på allt. 

Jag pratar alltså om ett bussat reverb (alltså inte reverb på ursprungskanalen). 

Man kan även göra följande: splitta signalen i två spår/bussar; lagom kompression på ena, reverb (100% blött) på andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter schyst! Grymt bra spelat, skönt driv och snygga småräkor! Fan, du är grym med guran 🙂 Bra trummor och bas också!

Fråga; har du testat att köra vitalizern på reverbet? –För att få mixen att låta större, samt göra mitten lite mindre grumlig... Alltså inte kompression, bara lite drive (för att behöva mindre volym) och lite stereo expander (inte massor, bara få ut det aningen från mitten).

En annan grej som cleanar upp mixen är att skicka torra signaler (innan komprimering) till reverb. Låter mer naturligt och mindre såsigt än att skicka en färdigkomprimerad signal till reverb (fast det har du säkert koll på)! Ibland lägger jag tom aaaaningen expander innan reverbet för att få rummet att "svara" mer dynamiskt. 

Smarta tips! Tänker du Vitalizern före eller efter reverbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant efter, men experimentera! 🙂

Jag mixade en annan låt, vår instrumentala "Sailing in milk and honey" i natt, och testade med Vitalizern ihop med reverbet, både före och efter, men effekten blev inte bra alls som jag tyckte. Jag körde pytte av den på masterspåret i stället. Först Vitalisatorn, sen master EQ, sist SPL soft Limiter. Lägger ut den som egen tråd om nån orkar höra... 

Men jag ska nog testa mer med Vitalizatorn ihop med reverb på andra låtar. Eller att använda den lite lätt överdrivet på ett masterspår som jag sen blandar med ett normalmixat stereospår till det slutgiltiga stereopåret. Det test jag gjorde nu som jag inte gillade var att använda V ihop med reverb på masterspåret. Om jag gör tex en subgrupp av trummorna som jag komprimerar ganska hårt och lägger det korta rumsrevebet på kanske det passar med viytalizatorn på reverbet, om jag sen mixar ihop det med lättkomprimerade trumspår. Jag har en halvfärdig rockabillylåt att ge mig på med riktiga drums inspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Vad händer i studion Nilsson? Dags att uppdatera lite tycker jag. 🙂

Det är väl typ klart där. Känns som att akustiken är helt kanon både att spela live i, och att mixa i. I går spelade vi in fyra grunder till snällvisor med bla visptrummor som jag hoppas blir bra, men det sitter nog bara i framförandet, det tekniska funkar helt strålande. Polarn har skaffat bas och basanläggning som låter bättre än nåt annat jag hört, spelade in den med stora Neumannen igår, ingen line.

Min gitarr o förstärkarmek fixade min gamla porta, det var lätt att byta microbrytarna under play o rec-knapparna, så nu använder jag enbart den (+ outboardburkarna) igen.

Den nyare portan utan cd borde jag väl sälja, har visst glömt bort det.  😕

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Kopplade in nya JBL LSR 308 nyss! Jag tänkte köra utan subben då de går lägre än några andra mindre burkar jag hört, men med subben från 50 hz o neråt  lät det fruktansvärt bra med usa köpecountry med superljud. Skruvade lite på vår egen I shot the sheriff o fick typ lika snyggt ljud på den! 

Känns väldigt lättskruvat. Allt blir tydligt, botten, mid, cymbaler.

Enormt bra monitorer för under 4000 paret hos e-music

Wunderbar YNF!

post-8284-0-88314500-1503516576_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Horndesignen är visst den samma som i deras schweindyra monitorer. Ska bla ge bredare sweetspot.
Jävlar vad starkt det gick att spela om man ville.

Ser ut som gammelhorn... kul att du gillar lådorna. Alltid kul med uppgradering.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vägde mellan JBL och Yamaha HS8. Fick av farten fram lite om KRK 8" också, dom tycker jag låter illa, de får inga bra rewjwes heller. Har lyssnat på såna i affär o tyck de låtit fult där med. JBL går djupare i basen än Yamaha, och har en lite tydligare highmid som jag fattat det, tror det blir bättre för mig än Yamaha.

Nu har jag tre olika monitorsytem; ett med aktiva monitorer+aktiv sub, och två olika passiva monitorer.  🙂 Få se om jag behåller bägge passiva systemen eller om jag bara behåller Avantone Mixcuberna. Exaktare midlyssning än dom finns nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...