Jump to content
Annons

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Ser ju riktigt bra ut! En sådan där skulle ju öven jag kunna tänka mig att testa!

Vi ska repa med en nygammal konstellation idag, ev kan jag spela in nån låt o testa lite mixande i morrn...

Testade lite trumljud för mig själv halva förra natten. Nåt alla borde testa är sätta en omni centermick ovanför kaggen som tar bägge pukorna, virveln o kaggen, ger så jäkla mycket! Men det funkar förstås inte med dubbla golvpukor..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag har gjort lite kassa inspelningar, bara tryckt igång när vi egentligen bara har repat. Tycker inte ljudet blir lika bra som hemma i kåken, om det nu beror på akustiken eller att nya portan är sämre, elöler att (troligen) jag inte fattar mig på den. Jag tänkte att kanske de inbyggda kompressorena skulle vara bättre på den nya, men när jag skulle pröva dom på det jag spelat in idag så kom jag fram till att man endast kan koppla in dom på ingångarna samtidigt som man spelar in. Inte när man sitter o lyssnar! Helidiotiskt.

Elgitarrastärkare  har alltid varit skitlätt att spela in med bra ljud, men här är det det som låtit sämst fast jag haft samma gitarr stärkare o mick. Det har låtit som att jag haft ett taskigt chorus inkopplat. Helevetes skit. Vi gjorde en tagning på en blues i kväll där jag för en gångs skull spelade riktigt bra. Men det lät fan på "bandet".

Efter några timmars skruvande kom jag på att jag spelat in med kondensatormickens baksida mot högtalaren! 🙁 Haha. Så då finns det hopp om gitarrljudet i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den borde väl ha offset av spåren, om du vill fixa fas menar jag. Det ser ju ut att vara en tockena där modern tingest.  🙂

Offset, vad menar du? Man kan se ljuden i displayen o även förstora på både höjd o längd, men om man kan se skillnad på en millisekund vete 17. Jag har aldrig tänkt på att försöka tidsförskjuta spåren. Men det kanske går?

Det skulle väl i så fall vara att man lägger de två OH spåren 3 millisekund före ala andra?

Vanlig fasvändare har den ju på alla kanaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Första testgrej jag spelat in med nya inspelningsapparaten. Tyvärr är den nya Tascam DP32SD mycket, mycket sämre att jobba med än den gamla Tascam 2488mkll. De måste vara helt ruttna i huvet på Tascam.

Vore fint med lite sågningar på både ljud o framförande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Idotporta, kopierade lite från Facebook

Mikael Sjödin Kan du beskriva varför du tycker att DP32SD är sämre än 2488?

Gilla · Svara · 25 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Den har grava idiotgrejer i konstruktionen, helt sanslösa. Till exempel kan man INTE använda kompressorerna annat än direkt på ingångarna när man spelar in, inte när man mixar. Jag har heller inte lyckats lägga på reverb eller delay på nånting fast jag suttit i timmar med den värdelösa manualen. Jag använder outboards till både komprimering och reverb, men för den som inte har såna dyra prylar är det ju katastrof
Gilla · Svara · 19 min
12049133_465861433596898_694345513716036
Mikael Sjödin Hmm, det låter ju sjukt. Men är du säker på att du inte bara är frustrerad därför att du inte hunnit klura ut hur man gör? Det som hindrar mig från att skaffa en DP32SD är att det inte finns MIDI. Och DET är verkligen sjukt!
Gilla · Svara · 15 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Det är helt solklart med kompressorerna. I manualen står det på ett litet skrytigt sätt att man kan välja på precis vilken av ingångarna man vill lägga kompressor... Att göra det efteråt går INTE. Ett sätt finns, man får isåfall pingponga ut ett spår i taget till nästa kanal, och då komprimera på ingången.
Gilla · Svara · 11 min
12049133_465861433596898_694345513716036
Mikael Sjödin Håkan Nilsson Är det så, då är det ju en oerhörd försämring, helt ofattbar sådan.
Gilla · Svara · 11 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson DEt är vad alla skriver om på internet, inte bara jag. Jag tyckte de enkla eq´na lät mycket bättre i den förra också, de här låter inte bra alls.
Gilla · Svara · 1 · 9 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Skriv ett svar...
 
 
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Det går inte heller att flytta ljudspår från monokanalerna till en stereokanal eller tvärtom. Och spelar man in tex Overhead till en stereokanal så går det INTE att dra ihop stereobilden mer eller mindre, man kan bara panorera över alltihop åt endera hållet. Helt sjukt.
Gilla · Svara · 17 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Och det går INTE att radera "marks" om man gjort för mpnga, så när man sitter o ska göra sångpålägg får man sitta o trycka som en idiot på REW varje gång man vill tillbaka till början på versen.
Gilla · Svara · 16 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Det är så jävla värdelöst att det är sanslöst. Googlar man på skiten ser man att massor av användare upptäckt samma sak. Och massor av mer grejer. En fantastisk porta utan reverb o utan kompressorer. Och ingen cd-brännare.
Gilla · Svara · 15 min
12049133_465861433596898_694345513716036
Mikael Sjödin CD-brännare är väl i och för sig överflödigt eftersom USB-funktionen har förbättrats i stället.
Gilla · Svara · 14 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Jag använde den jämt. Så jävla bra att på väg från bilen lyssna i bilstereon
Gilla · Svara · 10 min
12049133_465861433596898_694345513716036
Mikael Sjödin Men finns det inget positivt med 32:an då? T.ex bör den väl vara knäpptyst? Hårddisken i min 2488 avger ett störande högfrekvent pip.
Gilla · Svara · 9 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson En grej som är väldigt bra är att den har en normaliseringsfunktion för mastern, man slipper hålla på tio ggr o försöka slicka nollan utan att det slår över
Gilla · Svara · 1 · 3 min
15179074_10207152558325716_5014085004170
Håkan Nilsson Jag ska nog försöka laga min 2488. Den är glapp i playknapparna
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, reverb går nog att få dit. Men då det inte går att flytta de endast 8 monokanalerna till stereokanaler eller vice versa blir det i praktiken sämre med kanaler att jobba med på den här 32-kanalaren än på min förra 24-kanalare.

Att man inte kan panna ihop tex ett stereospår med OH eller ett digitalpiano i stereo är helt sanslöst uselt. Endast max utpannat eller också kan man dra in den ena micken mot mitten

"Bandhanteringen" är också helt värdelös, att sätta en punkt och med ett back-klick på REW går inte. Man får klicka som en idiot innan man hittar dit.

När man punchar in REC är det en fördröjning där innan inspelningen startar. Helt jävla värdelöst.

EQ på varje spår tycker jag låter mkt sämre än på den förra maskinen.

Och kollar man manualen är det solklart ett faktum att man INTE kan använda kompressorerna på varje kanal, eller inte ens på en vid mix. Enbart på ingångarna, enligt vad det står i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det tom en som demar den o berättar att man kan koppla in kompressorer eller deesser på "recording channels". Vid mix är det noll kompressorer att välja på.

Det är typ bedrägeri att sälja den här när de tagit bort de allra enklaste funktionerna

https://youtu.be/rR6ErWwtRSg?t=477

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att du borde konvertera till laptop med ett ljudkort...

Annars får du väl köra på den andra portan

Jag får försöka laga den förra. Jag är för dum för att förstå mig på DAW. Jag älskar att göra musik, att jävlas med datorer gör mig så förbannad att jag hellre slutar med musik helt om jag vore tvungen att samtidgt hålla med datorer. Med den här nya portan försvinner mkt av fördelarna med att slippa datorn. Undrar vad man skulle tycka om ett DAW där man inte kan panna in OH till kl 9 och 3? Vilka jubelidioter.

Att routa in mickingångarna dit man vill ha dem är också ett jävla krångel på den nya jmf med den gamla. En hel rad med muteknappar har de tagigt bort.

Och jag kan inte koppla in min externa Lexicon så jag hör det utan att samtidigt spela in det. När jag mixar ner måste jag ha rec på även på det stereospåret.

Fuck Tascam.

Edit: Det går att göra om sterokanalerna till mono och på så sätt kunna panna OH dit man vill, men då blir det bara 20 kanaler sammanlagt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Med förra portan brukade jag spela inett par minuter trumkomp, och eftersom jag är kass trummis leta ut typ 16 tajta takter och mkt enkelt loopa det i portan. Så fort jag satt två "marks" precis före kaggetrampen så kunde jag med "repeat" höra om jag ev behövde flytta den ena mark-punkten nån hundradel, portan malde på den loopen i det oändliga. Den nya jäveln kör till slutet, och är sen tyst en stund innan den börjar om. Jag får först kopiera typ 16 ggr innan jag kan höra om loopen stämmer taktmässigt.

https://www.thomann.de/se/akg_d_112_mkii.htm?ref=search_prv_4

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag undrar om du skulle ta och kolla på Harrison Mixbus som så vitt jag förstår kör samma tänk som på deras Mixerbord. Det vill säga mycket analog tänk i upplägget på layouten i alla fall. Det borde gå att få till ett system med dator som du kan med så du koncentrera på köra med musiken och inte behöva strula med teknik. Jag tror du har tillgång till en Imac om jag minns rätt så om dom har en tesversion så varför inte känna på det lite, ljudkortet i den duger ok att testa med och mini tele konverters kostar inte många ören. Har du tillgång till nån liten mixer så kan du ju till och testa att lira in lite trummor.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om du skulle ta och kolla på Harrison Mixbus som så vitt jag förstår kör samma tänk som på deras Mixerbord. Det vill säga mycket analog tänk i upplägget på layouten i alla fall. Det borde gå att få till ett system med dator som du kan med så du koncentrera på köra med musiken och inte behöva strula med teknik. Jag tror du har tillgång till en Imac om jag minns rätt så om dom har en tesversion så varför inte känna på det lite, ljudkortet i den duger ok att testa med och mini tele konverters kostar inte många ören. Har du tillgång till nån liten mixer så kan du ju till och testa att lira in lite trummor.

Imacen är frugans o står hemma i kåken, o jag har flyttat studion.

Grejen är väl att jag gillar att trycka på knackar o avskyr att dutta med musklick. Att köpa både DAW och till kontrollbord till det, dator, ljudkort osv bär iväg nåt rejält det.

Dessutom, många ser säkert med förakt på mina inspelningar, men jag själv tycker helt klart att de många ggr är mkt bättre än det både jag och andra gjort i större studios med Pro Tools n whatever. Trumljudet blir oundvikligen sönderfjesat till nåt tunt jävla fjant när det passera 20 mickar och 50 pluggar. De flesta som inte är musiker själva fattar inte det där.

Så som jag ser det finns det absolut ingen vits alls med DAW för mig, så länge jag har så bra outboards o mickar som jag har.

Att byta ut knappenheten på den gamla känns lite dumt ändå, gör jag det pajar väl tex hårddisken i stället. Den nya apparaten har minneskort i stället o är helt tyst, det är väl en fördel. Kanske går det att lära sig att få till det med denna burk oxå. Det kommer ju ändå att ta ett tag att vänja mig vid akustiken i nya lokalen.

Det enda jag skulle vilja ha en DAW till vore för att kunna köra ett bra mastringsprogram... Men det är nog bättre att iså fall lämna bort åt nån med yngre hörsel... Jag hör jämt o bra upp till 10 khz, sen hör jag nada... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok det ligger nog mycket i det du säger och speciellt om trummor kan jag tänka. Jag tycker dina inspelningar låter bra, personligen kanske jag har en annan musiksmak men det är en helt annan sak.

Jag ser mina datorgrunkor som en lite flexiblare rullbandare och sen lirar jag inte i band så det finns ingen trummis tex att tillgå så då kommer trummor på burk väl tillpass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det ligger nog mycket i det du säger och speciellt om trummor kan jag tänka. Jag tycker dina inspelningar låter bra, personligen kanske jag har en annan musiksmak men det är en helt annan sak.

Jag ser mina datorgrunkor som en lite flexiblare rullbandare och sen lirar jag inte i band så det finns ingen trummis tex att tillgå så då kommer trummor på burk väl tillpass.

Hade jag haft polare som både begrep sig på datorer och var intresserade av studiovärlden hade jag nog haft DAW för länge sen, men mina spelpolare är hundra ggr mer korkade än jag själv. Ena basisten slår rekord, han fattar noll om ljud. Det enda han säger är att han hatar mellanregister på basen, man ska ta en polygrip o bryta bort midratten på stärkarn säger han. Han fick en laptop av brorsan nyss före det har han aldrig ens sett Facebook. Jag fick honom att köpa en enormt bra TC baskompressorpedal, den har bara en ratt, men är ruskigt avancerad o låter svinbra, man kan koppla upp sig på nätet o programmera in kända basisters favoinställningar. I alla fall, pedalen har auto makeup gain, så när man slår på den blir alltid volymen lite högre än på bypass, det är det han tycker är svinbra. Vad som händer när man komprimerar transienter fattar han noll av, ingen ide att ens försöka ta upp det.

Å andra sidan spelar han bas bättre än nån jag känner till. Nyss köpte han en Bugera bastopp på 2000 watt, ska bli intressant att höra den genom två 15" lådor. O en Höfner Paul McCartney bas har han beställt, den som är lite bättre klass på än den billigaste av dem. En underbar människa o musiker.

Jag hör på egen mix här att jag får strypa subvolymen i studion lite för att det inte ska bli som denna mix, lite för basfattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

He he fan det låter precis som det ska vara med allt runt omkring och mixen duger gott också. Men vi hjälper dig här om vill du testa det är ju liksom det som forum är till för. 

Själv ska jag testa fredagstipset live det vill säga om det funkar att skruva frekvenser på samma sätt på en livesignal. Har kass koll på att skruva riktiga stärkare så en plugin blir nog skoj . Men det skulle vara guld om det funkar så man kan köra direkt från datorn med allt man vill (typ med inga spepolare som jag) samt riktiga grejor och det ändå låter ok.

Tror inte riktigt på iden själv ens men man kanske kan lära sig att anpassa liret efter det ljud man har så blir det bra. Det vore ju guld om man faktiskt kunde använda en dator som bandkompis, PA och superavancerat backingtrack samt kanske kameror och sända skiten live på nätet och det låter bra. (och ser bra ut). 

Nåja sorry det blev lite utanför hoppas det löser sig med portan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är ju liksom så det ska vara kort sagt, själv kan jag inte göra det så ofta då det är för lyhört här och frugan ska också bo kvar hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också testat portor av olika slag för enkelhetens skull, bara att spela in och mixa lite snabbt liksom. Jag har som du råkat ut för falsk marknadsföring och uppenbara mörkningar av viktiga "detaljer". Bl a gick det inte att ångra ett enda steg på en Zoom-porta, så råkade man spela in på fel kanal eller något annat blev det raderat. Effekter finns alltid i begränsad mängd. Men även om det skulle funka så är ergonomin ett problem - fråga din nacke vad den tycker efter en dag...

Kanske funkar porta bäst för inspelning särskilt om man är ett band som spelar in på en gång, och mixning sedan tagen vidare till dator?

Men som du säger det är mycket runt datorer som äter tid, uppgraderingar, nya pluggar etc, ljudkort, drivrutiner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det dåligt med Sibylla sent, den enda kiosken som har Sibylla stänger tidigare. Korven både Statoil och Preem säljer smakar nästan hästskit, så jag har nästan helt slutat köpa korv. Hur fan de kan få sälja av den är konstigt.

Du får åka till Bollnäs och äta lite Bollnäs långkorv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är nåt för dig Nilsson!

Till det köper du ett bra mixerbord och patchkablar med D-sub i ena änden.

http://cymaticaudio.com/products/recorders-players/utrack-24

Den där ser bra ut! Funderade en del förut på att köpa en beg Alesis likadan grej. Sen kom jag på att det är ju likadant att spela in som jag redan gör. Fast ännu enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni tänka er, om man spelar in med nya idiotportan kan man INTE komma in i menyfönstret där eq för varje kanal sitter. Då måste man stanna o sluta spela in först.

Man kan inte heller ha bandaren igång och se var ingångarna är routade.

Jag kan ta ut två aux send till Lexicon o delay, men för att sen få tillbaka reverbert in i portan måste jag slå på inspelning på två kanaler och spela in reverbet. Att bara lyssna på det går inte. På den förra kunde man routa reverbet till en ej inspelningsbar kanal som gjord för tex reverb.

Kompressorerna går endast att använda på ingången.

Det finns ingen master eq alls. Endast när man redan mixat mastern kan man använda eq på den.

Redigeringen med copy till ocg from osv är förstörd. From och to knapparna har de tagit bort.

Jag gjorde delvis om en låt jag mixade i går, med ny bas o mix, döpte om låten o mastrade osv. Tog hem det lilla jävla satans minneskortet från helvete o satt det i datorn. Det gick bara att höra på gårdagens mix ändå. Och när jag ska lyssna på mastermixen hemma vid datorn då finns det vete fan hur många olika filer att gå igenom. Med förra portan brände jag en låt, den jag jobbat med o flyttade över till datorn, hur smidigt som helst. Nu har de tagit bort cd-brännaren och i stället ska man avsätta dagar och veckor på att jävlas med det lilla förbannade minneskortet som sen fyller datorn med miljoner filer jag är helt ointresserad av. Rätt vad det är hoppar det över några sekunder när jag bara lyssnar i portan också.

Att sätta "marks" för att med ett tryck komma tillbaka till tex versens början när man vill ta om sången hundra gånger, det går inte heller. Man måste stoppa bandaren o sen trycka en massa gånger. Fucking jävla skits idioti.

EQ-delen för varjekanal ser lika ut, men de låter så jävla mycket sämre än eq i den gamla. De låter verkligen illa.

Det är nog inte en enda grej som inte är helt jävla förstörd på den här portan. Hela flytet med krångelfri inspelning är totalt borta. Vilka jävla idioter. Och säkert har de här jävlarna slagit i Tascamledningen att allt de ändrat på har gjort det hela till en bättre porta och därmed tagit fett betalt för det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Första testgrej jag spelat in med nya inspelningsapparaten. Tyvärr är den nya Tascam DP32SD mycket, mycket sämre att jobba med än den gamla Tascam 2488mkll. De måste vara helt ruttna i huvet på Tascam.

Vore fint med lite sågningar på både ljud o framförande.

Tråkigt att höra att de verkar ha gjort en krångligare och mindre smidig lösning. Vad är det för fel på din gamla porta? 

Har du funderat på att köra med ett analogt mixerbord och en ren digital bandare kopplad till? Så slipper du menyer/undermenyer och att foga dig till det arbetssätt tillverkarna har funderat ut. 

Typ en sån här: http://www.allen-heath.com/ahproducts/ice-16d/

Mixen lät lite vass. Cymbalerna var starkare än kick/snare.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra att de verkar ha gjort en krångligare och mindre smidig lösning. Vad är det för fel på din gamla porta? 

Har du funderat på att köra med ett analogt mixerbord och en ren digital bandare kopplad till? Så slipper du menyer/undermenyer och att foga dig till det arbetssätt tillverkarna har funderat ut. 

Typ en sån här: http://www.allen-heath.com/ahproducts/ice-16d/

Mixen lät lite vass. Cymbalerna var starkare än kick/snare.

Den gamla är glapp i play, rec, rew och ff knapparna. Jag tänkte dumt nog att det vore smartare att köpa en ny i stället för att laga den gamla, ifall det skulle bli andra fel när den är så pass gammal o använd, tex hårddisken. Ångrar det bittert. När jag precis beställt den här ringde dom o erbjöd en ny av gamla sorten från en musikaffär i Göteborg, de hade sett att jag annonserat efter en sån.

En hårddiskinspelare plus en mixer vore ju fint. Det finns väl 24-kanals också. Jag har en analog Yamaha livemixer som låter så jäkla bra, eq-svepen låter enligt Yamaha själva väldigt musikaliskt, och det stämmer, jag brukar haja till att de låter så bra. Monokanalerna har svepbar mid, men den fasta midden på stereokanalerna låter nästan bättre ändå, om jag vill "eq-mastra" en färdig låt eller backtrack. Eller från en köpe-cd. Sen har jag en riktigt exklusiv Apex stereo-EQ, med både grafisk o parametrisk EQ i samma burk. Så det inspelningssättet kanske vore nåt... Men pengar...

Nu har jag sett att det finns en o annan av min sorts porta på ebay i england, budgivning på bara ca 1000 kr nu. Vete fan om jag ska bju på en sån, eller kanske lämna in min till en skicklig servicekille här i Söderhamn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte hör över 10 khz är det svårt att mixa. 😄

Ja det är synd. Minns i ungdomen att jag på företagshälsokollen hörde 22 khz pipen... Och jag minns även att cymbalerna lät snyggare förr. Men med vilade öron brukar det gå att få till det ändå ibland. Fast det är ju ett handikapp för mig, roligt för dig kanske? Svårt att sluta med detta roliga med musik, o att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...