Jump to content
Annons

Flying Saucers Studio, Hur låter det här?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Har lyssnat en del på monitorerna,nlir lite besviken på bastrycket fast suben är på 250 watt o ska klara 30 hz. Hemma i kåken fick jag ha subbens separata volym på ca 3/4 volle, här blir det nästan för lite på full basvolym. Höjer jag totalvolymen blir det bättew men så funkar det inte att.mixa lång stund.

Rummet är lite större nu o ungefär samma dämpning. Tycker även att den inte går lika djupt i basen som.hemma i kåken. Det låter ganska likt som i ATH-M50 lurarna, o det är väl okej men jag saknar möjligheten att kunna gasa på basen mer o på så vis hlra när jag fettat på för mkt bas i mixen.

Testade nyss att ta bort lite absorbenter på väggen de spelar mot men hörde ingen skillnad. Samma om jag fasvänder subben, det låter lika mycket/litet i bägge lägena.

Vad kan det bero på? Eller kanske det här är ett mer rättvisande ljud än i den förra lokalen och det är bara jag som måste vänja mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl egentligen bara finnas ett ljud som stämmer och det är väl det alla jagar. Allt som låter annorlunda måste ju dämpas bort. Frågan är ju bara hur musiken låter när du har gjort nåt med den i nya studion när du lyssnar på alla andra ställen? Låter det sämre eller bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Du kanske skulle plocka bort några av fällorna och placera fler i mitt höjd på väggen och lämna lite mellanrum så att det blir lite reflexer ändå. Då kanske du får ett mera balanserat ljud i rummet. Med bara dessa fällor så är det just basen som dämpas. 

Om du spelar in i rummet och använder ett par lurar du är van vid och som du vet låter bra så borde det var lätt att hitta rätt med hur du "stämmer" rummet. För då hör du ju mera exakt hur inspelningen låter utan att rummet påverkar ljudet ur högtalarna. Försök också att spela upp det du spelat in på så många andra uppspelningsenheter i så många andra miljöer som du bara kan. 

Du har ju alla förutsättningar att lyckas få till det, så du kommer att lyckas tids nog. Bara att använda sunt förnuft och laborera tills du hittar rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-14145200-1477095906_thumb.jpg

Jag lyssnade på olika ställen o tog bort o satte dit absorbenter, ingen skillnad. Tänkte skita i det o åka stan o trösta mig med korv på Statoil, men gjorde ett sista ryck o flyttade ner subben på golvet, en del krångel o bök med knorrande mage. När jag hade samma sub o skrivbord o hylla hemma hade jag subben först på golvet, men där lät den illa, inte svagt men illa, jag tänkte att det berodde på att det blir som ett horn i det gamla skrivbordet, när jag sen flyttade upp den blev det mycket bättre.

Nu gjorde jag tvärtom och jävlar vilken skillnad det blev! Mkt mer tryck och mycket djupare bas. Helt grymt bra ljud från skivor, och så mycket bas att jag lika som förr får köra 3/4 volym eller mindre för att det ska bli rent.

Att sen kunna överdriva basvolymen både på min egen mix o en referenslåt för att se (höra) vad som händer när jag rattar eq mm där nere är guld för mig. Utan sub hör man ju ingen skillnad om man ändrar nåt vid 35 hz. Ett eventuellt skorrande missar man lätt.

Nu låter det absolut bättre än hemma i kåken. Jag brukar alltid tänka på att midden o diskanten i alla högtalare plötsligt låter bättre o renare om de får "stå" på grunden av en djup o ren bas. Det blir så mkt lättare att ratta alla middiga ljud då.

Vilket flyt, nu blev jag på grymt bra humör. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är tyvärr ute och seglar här herr Nilsson. Du ska absolut inte köpa ljummen korv på Statoil när du

bor i Hälsingeskogarna - någonstans i närheten finns ju äkta Sibylla vilket är helt överlägset.

Det är viktigt att du tänker på kosten!

Annars ser det väldans rockigt och inspirerande ut tycker jag. Akustik är bökigt men

med tålamod och experimenterande så brukar man till slut hitta en lösning.

Så coolt att du fortfarande har en stabil porta istället för en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

..men gjorde ett sista ryck o flyttade ner subben på golvet,

.... och jävlar vilken skillnad det blev! Mkt mer tryck och mycket djupare bas. 

Det kanske inte är så konstigt, mest förstärkning av bas får du om du sätter monitorer i hörn (3 ytor möter) , nr 2 är där två ytor möter varandra - som du nu har när du flyttat ner basen på golvet strax framför väggen. Så funkar det väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är tyvärr ute och seglar här herr Nilsson. Du ska absolut inte köpa ljummen korv på Statoil när du

bor i Hälsingeskogarna - någonstans i närheten finns ju äkta Sibylla vilket är helt överlägset.

Det är viktigt att du tänker på kosten!

Annars ser det väldans rockigt och inspirerande ut tycker jag. Akustik är bökigt men

med tålamod och experimenterande så brukar man till slut hitta en lösning.

Så coolt att du fortfarande har en stabil porta istället för en DAW.

Tyvärr är det dåligt med Sibylla sent, den enda kiosken som har Sibylla stänger tidigare. Korven både Statoil och Preem säljer smakar nästan hästskit, så jag har nästan helt slutat köpa korv. Hur fan de kan få sälja av den är konstigt. Alla säger ju lika. Korvgubbarna på torget i Gävle har två olika kokt med bröd, en billigare och även Sibylla som kostar tre kr mer. Alla köper ju ändå Sibyllakorven när jag stått o kollat där...

Portans knappar börjar bli lite glappa nu. Men jag måste väl haft den i tio år eller mer. Det finns nya för ca 4000 kr. I samband med flytten har jag lyckats tappa bort min favo konding till elgitarr, en Audio Technica 3000Ae. Fans skit. Måste leta idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är så konstigt, mest förstärkning av bas får du om du sätter monitorer i hörn (3 ytor möter) , nr 2 är där två ytor möter varandra - som du nu har när du flyttat ner basen på golvet strax framför väggen. Så funkar det väl?

Nä det är naturligt, men hemma i kåken lät det väldigt boomigt o fult så jag trodde inte på det. Det knepigaste var hur mycket utsläckning av basen det blev på hyllan. Nu blev det lite tomt där, skulle ju teoretiskt kunna få plats med en dataskärm där, men nej skiter i det nu med.

I dag ska jag testa med tongeneratorn nån tipsade om i en annan "dåligt-med-bas-tråd". O kanske mixtra i sångskrubben.  😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har pysslat rejält o länge i nystudion i helgen...

Testat att spela in trummor på lite olika vis. Och det är nåt helt enormt vilket tryck o bottenfläsk det är kaggen o pukorna fast det inte är stora pukor. När jag mixat samma trumset i förra lokalen har jag brukat boosta kaggen typ ett par vid ca 90 hz men här verkar det inte behövas alls, det kanske behövs skäras lite bas i stället, svårt att höra innan jag spelat in fler instrument. Kan man misstänka att det blir lite för mycket botten med trumsetet i hörnet, o att det skulle bli ännu bättre ljud mitt på nån av väggarna?

post-8284-0-55876800-1477015605_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar min egen förra fundering:

"Kan man misstänka att det blir lite för mycket botten med trumsetet i hörnet, o att det skulle bli ännu bättre ljud mitt på nån av väggarna?"

Sen jag skrev det har jag googlat på placeringen av trummorna, det är ganska magert det man kan hitta, jämfört med alla grejer om hur man mickar trumset. Med tanken på hur enormt mycket en liten flytt av min sub gjorde så kanske en halvmeters flytt av trummorna också påverkar väldigt mycket? Jag har sett att en del anser att man ska undvika hörn, och en del skriver att man ska ha trummorna där det blir som mest o fetast fläskbotten. I mitt fall verkar hörnet vara det fläskljudigaste. Är det verkligen bra?

När jag skriver fetast ljud nu, är ju det vad jag upplever på trumpallen. Det mest intressanta borde ju vara vad mickarna hör, och då speciellt OH-mickarna, som ju påverkas mest av akustiken. Så idag ska jag göra ett antal inspelningar med enbart OH över trummorna (utan cymbalerna) och flytta dom o spela in på typ fem olika ställen. Kanske lägga ut ett ljudklipp i kväll.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Filmade det här med billig samsung mobil. Jag ställde den i Neumannmickens spindel. Med mobilens lilla monomick åt fel håll bort från PA-lådorna som ger ljudet. Kanske därför det blev extra basigt. 

Men det syns ju lite hur det ser ut där inne. Ljust o fint i alla fall. Jag har skickat efter en ny portastudio nu, så nu blir det inga fler inspelningar förrän den kommer.


  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar till nya lokalen och pensionen Nilsson!

Absorptionen i basen förbättras ju längre från hörnet du kommer. Gör så stor du har plats för. Glasull är inget roligt ytskikt. Häfta fast tyg istället.

Tackar! Tyg köpte jag alldeles för mycket av på Erikshjälpen, så det är inga problem. Spraylim har de på Biltema, men jag funderade om man klär in hela trekanten med tyg kan det verkligen damma gullfiber ut genom tyget om man fuskar bort limmet?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde en liten enkel basstrap till trumhörnet då jag misstänker att OH kanske tar in en förstärkt bas i hörnet. Sydde med silvertejp. Spraylim hade jag inget så det sket jag i.

Kanske verkningslöst eller så förbättrar det lite grann. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar boys!

I dag smodde jag till en till basstrap där jag förut hade gitarrhörnet o fick dit en liten soffa från Röda Korset a 300 kr i riktigt skinn o nyskick.post-8284-0-63096100-1479066776_thumb.jpg

post-8284-0-47611300-1479066830_thumb.jpgpost-8284-0-23317800-1479066862_thumb.jpgpost-8284-0-33484900-1479066893_thumb.jpg

Inspelningsapparaten o ett gäng andra grejer jag beställt. Från BAX verkar aldrig komma så nå inspelat blir det inte

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-94821200-1479130447_thumb.jpg

Äntligen kom det först ett paket, efter en timme kom samma paketbil med ett till.

Ny 32 spårs (plus 10 virtuella spår på varje kanal totalt 320?) Tascam digitalbandare. Känns ruggigt gedigen o är även liten mindre än min förra 24 kanals...

Köpte fler HD 280 Pro lurar och en PROEL DB2A-2 aktiv DIbox. Känns kvalitetig den med.

Äntligen kan jag börja spela in!

Link to comment
Dela på andra sajter

attachicon.gif20161114_142636.jpg

Äntligen kom det först ett paket, efter en timme kom samma paketbil med ett till.

Ny 32 spårs (plus 10 virtuella spår på varje kanal totalt 320?) Tascam digitalbandare. Känns ruggigt gedigen o är även liten mindre än min förra 24 kanals...

Köpte fler HD 280 Pro lurar och en PROEL DB2A-2 aktiv DIbox. Känns kvalitetig den med.

Äntligen kan jag börja spela in!

Ser ju riktigt bra ut! En sådan där skulle ju öven jag kunna tänka mig att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...