Jump to content
Annons

Problem Med Ljuduppspelning / Monitorer Knastrar


Gäst

Recommended Posts

Annons

Har du provat lyssna med hörlurar? (Både via ljudkortet och direkt i datorn.)

Är grenuttaget jordat?

Nej det har jag inte testat än faktiskt, det ska jag börja med och kolla, bra idé!

Mitt grenuttag är jordat men det ser inte ut som om uttaget i väggen är det dock, kan detta vara ett problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt grenuttag är jordat men det ser inte ut som om uttaget i väggen är det dock, kan detta vara ett problem?

Så länge du kopplar in alla apparater i samma jordade grenuttag så duger det bra, för då får allt samma jord-potential.

Har du många apparater, koppla in ett till grenuttag i det första, osv. (Jag har tre grenuttag i varandra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu gör bra och tysta ljudkort så det ska absolut inte vara något fel på det. Möjligtvis kolla om du har de senaste drivrutinerna? (Kan alltid vara värt i vilket fall.)

> * 2 korta XLR kablar från ljudkort till monitorer (som löddes i musikaffären)

Löddes i musikaffären?? 😮 Jag såg på baksidan av ditt ljudkort att du har tele till monitorerna, så se till att skaffa två st: stereo-tele (hane) -> XLR (hane). Detta SKA finnas i musikaffärer utan att de ska behöva löda dessa. D.v.s. kontrollera att det verkligen är en stereo-teleplugg (d.v.s. tre kontaktytor på stiftet), och inte en monoplugg på de kablar du har.

I vilket fall kan det vara värt att testa med någon annan kabel, eller hörlurar som redan föreslagits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu gör bra och tysta ljudkort så det ska absolut inte vara något fel på det. Möjligtvis kolla om du har de senaste drivrutinerna? (Kan alltid vara värt i vilket fall.)

> * 2 korta XLR kablar från ljudkort till monitorer (som löddes i musikaffären)

Löddes i musikaffären?? 😮 Jag såg på baksidan av ditt ljudkort att du har tele till monitorerna, så se till att skaffa två st: stereo-tele (hane) -> XLR (hane). Detta SKA finnas i musikaffärer utan att de ska behöva löda dessa. D.v.s. kontrollera att det verkligen är en stereo-teleplugg (d.v.s. tre kontaktytor på stiftet), och inte en monoplugg på de kablar du har.

I vilket fall kan det vara värt att testa med någon annan kabel, eller hörlurar som redan föreslagits.

Feltestade med hörlurar igår och tyvärr så blir det precis samma problem i dem, mer när man kopplar in dem i ljudkortet och inte i bak på datorn :/

Link to comment
Dela på andra sajter

...Möjligtvis kolla om du har de senaste drivrutinerna? (Kan alltid vara värt i vilket fall....

Som Cathrine antyder måste man installera Motus egna drivrutiner, till skillnad mot ditt gamla kort som körde apples egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Cathrine antyder måste man installera Motus egna drivrutiner, till skillnad mot ditt gamla kort som körde apples egna.

jo jag har senaste drivrutinerna från motu till 8pre, det är inte problemet

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Låter som att du får jitter på något sätt. Kolla om du har olika ljudupplösningar i olika program med. Kan bli knasigt om t ex ljudkortet vill spela upp en fil i 24/94 om mjukvaran vill spela upp i 16/44,1 ibland. 

Stödjer ljudkortet och USB porten du använder samma hastighet? 

Är all mjukvara uppdaterad? 

Är datorn i sig uppdaterad? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara att de är olika samplingsfrekvenser på de olika grejerna. Kolla så att det är 44k i ljudkortets inställningar, datorns inställningar och i DAWens inställningar.
 

Kan också vara klocksynkningen. Kolla så ljudkortet och övrigt går på samma klocka.

Och starta om  🙂 Aldrig att förglömma 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...