Jump to content
Annons

Mixråd (metal), odistinkt och rörigt


Andwuu

Recommended Posts

Tycker detta lät riktigt bra. 

Lägg ner lite tid på själva inspelningen nästa gång så blir det ännu bättre, men just nu så har jag inga förslag som inte bara skulle leda till att du mixar bort känslan ur låten och får en för snygg söndermixad låt. 

Du kan ju kolla på denna video och testa det det gamla beprövade  tricket jag pratade om med en parametrisk eq förut. Här gör han det på hela låten. 

http://studio.idg.se/2.1078/1.663163/video-tva-toppentips-som-far-din-mix-att-lata-battre

Schysst!

Jag försökte ändå jobba en del på att få inspelningarna bra den här gången (bevisligen fortfarande inte tillräckligt bra) då jag läst och sett en del videor och har tidigare erfarenheter då det gått mindre bra, men för varje gång känner jag att jag utvecklas. Till nästa inspelning vet jag ju mer hur det bör låta för att bli bra i slutändan. Tanken är sedan att låtarna ska mastras av någon som kan sin grej och även om jag självklart inte förväntar mig att det blir som en helt ny låt när det är klart så kanske det åtminstone i viss mån kan ytterligare finputsa det som är just nu? Inga drastiska förändringar alltså då det görs i mixningsprocessen, men mer som finjusteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Att du nu gjort så stora framsteg i mixandet kommer att hjälpa dig när du spelar in med. När du placerar ut mickarna så kommer du ha bättre koll på hur du vill att det ska låta och kommer därför ha lättare att hitta rätt om du använder öronen. Man kan med fördel utgå från de generella "regler" som finns men man måste justera tills man tycker att det låter bra ändå. Teoretisk kunskap är en förmågan att kunna utföra något rent praktiskt är en annan sak. Förmågan att kunna både och är inte så given alls, då det krävs antingen mycket inlärning innan mans sätter igång, eller förmågan att lära medans man väl satt igång. 

Jag är fullt övertygad om att du kommer få till ett bra och personligt ljud, vilket jag tycker  krävs för att denna typ av musik ska bli intressant för örat, just för att du är lyhörd och gärna tar till dig av förlag på förändringar. Skulle inte bli förvånad om vi sitter på detta forum och har dig som referens om några år. 

Ett tips kan vara att när bandet spelar in nästa gång så se till så att trummorna är stämda som du/ni vill ha dem till att börja med. Jag som ju är old school metal head håller fast vid att bara trummorna låter bara så kan hela mixen sitta. Detta trots att jag är gitarrist. Vet att AC/DC resonerade så när de valde studio med. 

Komihåg att du är färdig med låten när du är nöjd med hur den låter. Om de som inte är studiogeeks sitter och bara lyssnar på hur låten är mixad så har du ett av två möjliga problem. Antingen så har du mixa så konstigt att folk reagerar på det (vilket ju kan vara både bra eller dåligt) eller så är musiken och låten i sig så dålig att folk inte lyssnar på musiken alls (vilket jag inte tror kommer vara ett problem med det lilla vi redan hört rent musikaliskt,

Ser fram emot att få köra en skiva med er snart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En sak till. Med risk för att hamna OT dock.

Om ni spelar in flera låtar och tycker att de låter bättre så kan man ofta stoppa in en låt med aningen "sämre" ljud mellan två andra låtar som låter "bättre" om man tänker på låtarna en del av en skiva. Om man t ex upplever mixljudet som mjukare än andra låtar så kan man ju stoppa in den mjukare där det passar för att få mera dynamik i skivan som helhet. Kan vara bra mellan en balad och en ösigare låt för att få en mjukare övergång mellan balladen och öset. Eller mellan två hårade lårar för att få en liten vila såklart. Så om du inte är helt 100% nöjd med hur detta spår låter så kan du säkert använda det ändå. 

Det är det som vi oldies tycker är det viktigaste med att mastra då vi fortfarande tänket lite som man gjorde när man faktiskt pressade skivor och behövde en glasmaster som mall för alla CD skivor man skulle pressa. Tänker man så så är det viktigt att man har rätt ordning på låtarna så att de varieras bra och att det är lagom långt mellanrum med tystnad mellan spåren. Kan vara bra att välja låtar med rätt tonart och tempo i rätt ordning så att två låtar som är lite lika varandra upplevs som mera olika eftersom man hinner lyssna på en låt  (eller några låtar) som av viker från dessa två emellan dem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vet att flera här önskade att höra albumet i sitt färdiga stadie, det finns nu ute på bland annat Spotify, Google Play Music, iTunes osv om det fortfarande är av intresse! https://open.spotify.com/album/1H2F2kv8Oe9Whp9RzhCcGS

Om den här sortens inlägg inte är tillåtna ber jag så mycket om ursäkt och någon mod får ta bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kul! Tack för uppdateringen. Tycker denna typ av inlägg är viktiga till och med. Samt att alla vi som faktiskt gått och undrat över om vi kommer få höra resultatet blir glada nu. 

Tyvärr så funkar inte mitt Spotify och jag orkar inte krångla med det nu. Ska lyssna senare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gillade det jag hör här. Både musik och mix. Saknar botten i mixen, men det låter bra ändå. Låter mera luftigt och energifullt, än tungt och belastat. En fördel är att melodier och sång sticker ut så att man kan lyssna på lite lägre volym och följa text och melodi ändå. 

Får en bra balans, mellan topp och botten, med lite EQ här hemma dock. 

Så om man väljer att se mixen som ett eget sound så tycker jag detta är grymt jobbat. För det jag oftast saknar är ett eget signum i mixen. 

Gillar stereopanoreringarna med. 

Märker att det är mera botten bitvis dock. 


Men för att vara tydlig så gillar jag verkligen både musiken och mixen jätte mycket. Grymt jobbat! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade det jag hör här. Både musik och mix. Saknar botten i mixen, men det låter bra ändå. Låter mera luftigt och energifullt, än tungt och belastat. En fördel är att melodier och sång sticker ut så att man kan lyssna på lite lägre volym och följa text och melodi ändå. 

Får en bra balans, mellan topp och botten, med lite EQ här hemma dock. 

Så om man väljer att se mixen som ett eget sound så tycker jag detta är grymt jobbat. För det jag oftast saknar är ett eget signum i mixen. 

Gillar stereopanoreringarna med. 

Märker att det är mera botten bitvis dock. 

Men för att vara tydlig så gillar jag verkligen både musiken och mixen jätte mycket. Grymt jobbat! 

Tack så mycket!

Allt som allt är jag nöjd med hur slutresultatet blev, speciellt med tanke på att budgeten för detta album var nästintill obefintlig. Jag mixade ensam och jag är varken erfaren nog eller har rätt förutsättningar gällande utrustning och rum för att få det att låta som kommersiell standard gör nu för tiden, men med tanke på att detta var det första projektet jag mixat från början till slut känns det inte så illa.

Jag tycker personligen att det saknas botten i vissa partier jag också, speciellt i början på låten Big Brother när trumkompet kommer in, men just basen har jag alltid haft svårt att få till och särskilt med tanke på att mitt rum är långt ifrån optimalt utformat för att mixa i och inte är akustikbehandlat. Att det nu låter öppnare beror på att vi betalade för professionell mastering av albumet, vilket förstärkte vissa missar jag gjort i mixen men i det stora hela öppnade upp mixarna i helhet.

Kul att du gillar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade lite på spotify och jag tycker väl att det lät demo över det hela. Jag förstår inte riktigt tanken med att släppa något som låter så här idag när det mesta även på demo-band nivå låter rätt hyffsat idag. Speciellt i metal genren där det mesta låter rätt fett. Jag förstår att alla kanske inte vill låta så slick men just nu låter det som att den som mixat och producerat inte haft något sound i åtanke när man väl starta projektet. 

Men du som mixat och även bandet kanske såg detta som en kul grej och man lär ju sig väldigt mycket när man försöker producera en platta från grunden!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade lite på spotify och jag tycker väl att det lät demo över det hela. Jag förstår inte riktigt tanken med att släppa något som låter så här idag när det mesta även på demo-band nivå låter rätt hyffsat idag. Speciellt i metal genren där det mesta låter rätt fett. Jag förstår att alla kanske inte vill låta så slick men just nu låter det som att den som mixat och producerat inte haft något sound i åtanke när man väl starta projektet. 

Men du som mixat och även bandet kanske såg detta som en kul grej och man lär ju sig väldigt mycket när man försöker producera en platta från grunden!

Nog för att albumet rent ljudmässigt inte kan mäta sig med de standarder som finns idag, vilket vi alla är medvetna om, men jag förstår inte riktigt hur du anser att det inte skulle vara värt att släppa det. Våra förutsättningar har inte tillåtit oss att spendera multum på studioinspelningar, vilket är vad som krävs såtillvida att ingen skulle råka ha rätt utrustning och erfarenhet från början, vilket har gjort att resultatet blivit just vad det blivit.

Som ett relativt nytt, litet och aspirerande band är det otroligt svårt att göra sig hörd utan något material som går att lyssna på, vilket var luckan detta album var tänkt att fylla. Demokvalitet eller inte, med tanke på omständigheterna slutade detta projekt bättre än vi väntat oss och åtminstone i mina ögon borde inte ens förväntningar på ett litet bands första platta rent ljudmässigt vara likvärdiga med de större banden som jobbar på professionell nivå.

Har absolut inget problem med kritik eller att alla gillar olika och att detta inte faller alla i smaken, jag bara reagerade på att det inte skulle finnas något syfte med att över huvud taget göra allt detta.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att albumet rent ljudmässigt inte kan mäta sig med de standarder som finns idag, vilket vi alla är medvetna om, men jag förstår inte riktigt hur du anser att det inte skulle vara värt att släppa det. Våra förutsättningar har inte tillåtit oss att spendera multum på studioinspelningar, vilket är vad som krävs såtillvida att ingen skulle råka ha rätt utrustning och erfarenhet från början, vilket har gjort att resultatet blivit just vad det blivit.

Som ett relativt nytt, litet och aspirerande band är det otroligt svårt att göra sig hörd utan något material som går att lyssna på, vilket var luckan detta album var tänkt att fylla. Demokvalitet eller inte, med tanke på omständigheterna slutade detta projekt bättre än vi väntat oss och åtminstone i mina ögon borde inte ens förväntningar på ett litet bands första platta rent ljudmässigt vara likvärdiga med de större banden som jobbar på professionell nivå.

Har absolut inget problem med kritik eller att alla gillar olika och att detta inte faller alla i smaken, jag bara reagerade på att det inte skulle finnas något syfte med att över huvud taget göra allt detta.  🙂

Ja det kanske var lite onödigt hårt, jag är snäll IRL 🙂 men min poäng är att man har ännu svårare att nå ut idag om man inte kommer upp i någon form av normal standard. Jag själv hade hellre spenderat lite pengar på 1 singel och fått den låta riktigt bra så man får en bra start på bandet. En bra låt, som är producerad bra kan göra mycket mer intryck än 10 låtar som låter demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vist låter det demo. Men det låter som ett bra demo. Är övertygad om att musiken i sig håller så bra kvalitet att det är smart att släppa detta demo. Är ju ett lysande sätt att visa vad man går för rent musikaliskt. 

Borde gå att hitta någon som kan mastra detta material på ett hyfsat sätt med. Blir knasigt när man pratar på detta forum och överanalyserar allt. Men det är ju forats natur samtidigt. 

Själv är jag lite trött på det ljud som är kommersiellt gångbart just nu. Låter verkligen stort, snyggt och rikt men saknar energi även om det finns mycket tyngd i mixarna. Till och med hårdrocken känns som pojkband bitvis, om jag bara utgår från vad jag själv tycker. Skulle vilja ha mera skit och rost i min hårdrock igen. 

Fördelen med att lära sig spela in och mixa sin egna musik är ju att man kan ta vissa artistiska beslut även när det kommer till ljudbilden. Men det är samtidigt att ta en liten risk, på sätt och vis. Satsar man på att bli ett stort band eller artist så måste man ju följa strömmen en smula så att man inte får problem när ens alster ska spelas i radio/tv eller på publiceras på nätet. Därför är det bra att vi har så många som har koll på det sätt som man mixar och spelar in på för att lyckas slå igenom med. Bara för att jag tycker det som är inne just nu redan är uttjatat så tycker jag inte att det låter dåligt. Vill bara ha något nytt. Det mest naturliga är ju att utveckla de tekniker som man använder idag, men försöka hitta mera liv i mixen. Nu resonerar jag bara kring mitt egna tycke och smak dock. Självklart så kommer ju inte alla hålla med mig om detta. 



Och vi på detta forum är oftast överkritiska och skrämmer bort användare som känner att de inte tillför något. Frågan är hur viktig är ljudbilden för den stora massan som lyssnar? Räcker nog långt med att de faktiskt kan urskilja allt som händer i musiken. Långt ifrån alla sitter ju och tänker på hur instrumenten är panorerade eller ens vilka instrument det faktiskt är som de hör. Gör man en tillräckligt bra låt så kommer mixen i andra hand. Så länge inte mixen skapar obehag genom att vara så toppig att folk får ont i öronen, eller så grumlig att man inte ens hör vad som händer. 

Detta är ju ett forum för oss amatörer att utvecklas och lära oss av varandra. Även om vi såklart lär oss mycket av de som jobbar med studios och som är vänliga nog att dela med sig av sina kunskaper. Själv framstår jag nog som att jag skulle anse mig vara ett proffs på detta ämne, men det är jag inte. Tycker däremot att det är intressant att lyssna och kommentera andras inspelningar bara för att hjälpa till med sådant som jag tycker låter fel eller rätt. Det gör ju så att jag lyssnar mera aktivt och lär mig använda öronen på ett annat sätt själv. 

Har hört sämre mixade och inspelade demon av band som Queen och AC/DC. Det gick ju rätt så hyfsat för dem ändå.  😛

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tack så mycket!

Allt som allt är jag nöjd med hur slutresultatet blev, speciellt med tanke på att budgeten för detta album var nästintill obefintlig. Jag mixade ensam och jag är varken erfaren nog eller har rätt förutsättningar gällande utrustning och rum för att få det att låta som kommersiell standard gör nu för tiden, men med tanke på att detta var det första projektet jag mixat från början till slut känns det inte så illa.

Jag tycker personligen att det saknas botten i vissa partier jag också, speciellt i början på låten Big Brother när trumkompet kommer in, men just basen har jag alltid haft svårt att få till och särskilt med tanke på att mitt rum är långt ifrån optimalt utformat för att mixa i och inte är akustikbehandlat. Att det nu låter öppnare beror på att vi betalade för professionell mastering av albumet, vilket förstärkte vissa missar jag gjort i mixen men i det stora hela öppnade upp mixarna i helhet.

Kul att du gillar det!

Använd hörlurar när du mixar då. Nästan alla lyssnar ju ändå i hörlurar nu för tiden. 

Med bra hörlurar så kommer man långt. När man väl lärt sig hur lurarna hanterar ljudet så kommer man lära sig att rätta till de fel som lurarna medför. Men jobba inte med för hög ljudvolym och vila öronen oftare om du använder lurar. Ett par lite öppnare lurar kan vara bra om man sitter länge. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in i diskussionen snett från vänster...

Har lyssnat igenom albumet på Spotify och har en del tankar:

  • Låtmatrialet håller. Helt i min stil, intressant och omväxlande.
  • Det musikaliska framförandet är bra. Det känns tajs och inrepat, framfört av musiker som kan spela.
  • Inspelningen lämnar en hel del att önska, men det har ju redan klargjorts i tråden.
  • Mixningen har gjort så mycket det går med den inspelning som finns. Hör inte att det skulle gå att göra så mycket mer - och frågan är hur mycket tid/kraft man skall lägga på det.
  • Soundet är helt klart av demo-karaktär, men tillräckligt bra för att lyfta fram låtarna och musikerna. Metallicas och Rammsteins första inspelningar hade liknande kvalitet, men det gick ju bra för dem.
  • Min högst personliga reaktion är att sångaren kanske skulle kunna utvecklas, alternativt undvika vissa stilar/partier då det låter lite orent, osäkert och kasst. När han öser på så sitter det bättre.

In alles så är det en helt ok första skiva som visar på att det skulle kunna bli något och den musikaliska kompetensen finns där. Det är inspelningen som behöver mer tid, pengar och hjälp nästa gång. Jag ser fram mot nästa släpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in i diskussionen snett från vänster...

Har lyssnat igenom albumet på Spotify och har en del tankar:

  • Låtmatrialet håller. Helt i min stil, intressant och omväxlande.
  • Det musikaliska framförandet är bra. Det känns tajs och inrepat, framfört av musiker som kan spela.
  • Inspelningen lämnar en hel del att önska, men det har ju redan klargjorts i tråden.
  • Mixningen har gjort så mycket det går med den inspelning som finns. Hör inte att det skulle gå att göra så mycket mer - och frågan är hur mycket tid/kraft man skall lägga på det.
  • Soundet är helt klart av demo-karaktär, men tillräckligt bra för att lyfta fram låtarna och musikerna. Metallicas och Rammsteins första inspelningar hade liknande kvalitet, men det gick ju bra för dem.
  • Min högst personliga reaktion är att sångaren kanske skulle kunna utvecklas, alternativt undvika vissa stilar/partier då det låter lite orent, osäkert och kasst. När han öser på så sitter det bättre.
In alles så är det en helt ok första skiva som visar på att det skulle kunna bli något och den musikaliska kompetensen finns där. Det är inspelningen som behöver mer tid, pengar och hjälp nästa gång. Jag ser fram mot nästa släpp.
Schysst! Vi ska absolut se till att det blir bättre produktionskvalitet på nästa släpp vi gör, det har vi varit ense om ett tag nu.

Är det några speciella stilar/partier du hade i åtanke sångmässigt som du tyckte kunde bättras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket bryr sig vanliga rockdiggare om ljudet? Inte ett skit skulle jag säga. De flesta ställer nog gärna in ett hängmatteljud nästan utan mid och tycker att det låter skitbra bara glasen hoppar runt på bordet av bastonerna.

Jag tror folk hör mer än vad man tror även fast de inte kan sätta fingret på det. jag har ett minne av att jag lyssnade på en King Diamond låt när jag var yngre, en sisådär 13-14år och tyckte alltid något kändes lite konstigt. Flera år senare så hörde jag att sången var ganska sur i refrängen. Så utan som sagt att kunna sätta ord på det så kändes det bara "fel".

Jag är ju ganska partisk minst sagt för att jag jobbar med ljud men jag tror ljudet spelar ännu större roll än vad de gjorde innan i och med dagens teknik. Speciellt i vissa genres.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror folk hör mer än vad man tror även fast de inte kan sätta fingret på det. jag har ett minne av att jag lyssnade på en King Diamond låt när jag var yngre, en sisådär 13-14år och tyckte alltid något kändes lite konstigt. Flera år senare så hörde jag att sången var ganska sur i refrängen. Så utan som sagt att kunna sätta ord på det så kändes det bara "fel".

Jag är ju ganska partisk minst sagt för att jag jobbar med ljud men jag tror ljudet spelar ännu större roll än vad de gjorde innan i och med dagens teknik. Speciellt i vissa genres.

Intressant nog kan jag inte minnas att jag la mycket fokus på hur låtar var mixade förrän jag själv började hålla på med ljudteknik, nu lägger jag omedelbart märke till sådant. Det kommer ändå från mig som haft musikintresse så länge jag kan minnas.

Jag tror absolut att ljudet spelar större roll nu än förr i och med att det är så enkelt för vem som helst nu är producera musik hemma, det är väl ofta det som utmärker en hemproducerad låt mot något professionellt alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant nog kan jag inte minnas att jag la mycket fokus på hur låtar var mixade förrän jag själv började hålla på med ljudteknik, nu lägger jag omedelbart märke till sådant. Det kommer ändå från mig som haft musikintresse så länge jag kan minnas.

Jag tror absolut att ljudet spelar större roll nu än förr i och med att det är så enkelt för vem som helst nu är producera musik hemma, det är väl ofta det som utmärker en hemproducerad låt mot något professionellt alster.

nej och jag håller med dig. Jag brydde mig inte heller förr men jag tror ändå att folk känner av kvalitet på en omedveten nivå, Som sagt de kan inte sätta finger på att det här låter dåligt eller bra men de känner det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Minns när jag köpte Malmsteens Marching Out på vinyl. Min första reaktion var fan vad dåligt det låter i jämförelse med alla andra plattor jag har.  Var väl 16 år då. Han hade ju proddat allt själv. Så kan det låta om man ger sig på något som man inte behärskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade precis på första låten(plus introspåret) och visst är ljudet lite tunnt och så men jag tycker absolut inte att det låter dåligt. Lyssnar man på ex Avenged Sevenfolds två första skivor så är det ju riktigt dåligt ljud och det gick ju bra ändå... Bra låtar och de är väl spelade. 

Att man inte får till ett professionellt sound på sin egen produktion är väl inte hela världen. Går det bra för er så är det väl bara att mixa om denna skiva eller göra en nyinspelning senare. Det är inte så ovanligt har jag märkt. 

Jag håller just nu på med min första egna produktion och med tanke på alla problem jag redan har med den så är jag riktigt imponerad av ditt arbete. 

En bra tråd blev det också, kul med slutresultat för en gångs skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...