Jump to content
Annons

Mixråd (metal), odistinkt och rörigt


Andwuu

Recommended Posts

Har suttit och fifflat med en av bandets låtar i några dagar nu, börjat om från scratch och vridit allt både hit och dit, provat alla metoder jag kan komma på med min relativt begränsade kunskap och erfarenhet men lyckas ändå aldrig få till något som låter rent i mina öron. Mitt problem är att hela det instrumentala känns som det är för "tjockt" och inte tillåter sången (som jag arbetar med sist) att smälta in, utan så fort sången läggs på så känns det som det blir ett krig om frekvenser och främst gitarrerna tar smällen av detta.

Målet med mixen är att få något som är rätt så "in your face", men samtidigt luftig i den mån att inte alla instrumenten smälter in i varandra så det inte går att skilja på dem, går det att för en som inte hört låten förut ta ut alla enskilda instrumentpartier och kunna lära sig dem så har jag lyckats. Jag sitter i Studio One och jobbar, med enbart medföljande plugins. Jag har i regel försökt att använda mig av subtraktiv EQ för att bli av med jobbiga frekvenser snarare än att öka annat, men då många av inspelningskällorna verkar vara mediokra, främst trummorna, har jag behövt använda ganska stora höjningar vid vissa frekvenser för att över huvud taget komma i närheten av det ljudet jag vill åt.

Även om gehöret är bra har jag inte tränat öra för att höra speciella frekvenser inom mixning, så om ni reagerar på att ett visst register i mixen behövs åtgärdas tar jag gärna emot tips. Allmänna mixningsråd är också välkomna då jag jobbar för att förbättra mina kunskaper. 🙂

EDIT: Har nu lagt upp en uppdaterad version där jag försökt ta åt mig av råden jag fått så gott jag kan. Den är ännu inte färdig, men åsikter om huruvida det rör sig i rätt riktning eller inte tas gladeligen emot.

Version 1

Version 2

 

Version 3

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummorna känns instängda, gitarrerna Höger och Vänster går att höja volymen en dutt eller två.. Annars vet jag inte. Tycker det lät rätt så bra ändå cool låt efter en snabb lyssning!

Tack, kul att du gillar låten!

Har du något tips för hur jag kan få trummorna att låta mindre instängda? Syftar du på att de rent ljudmässigt låter lite instängt eller att de inte bryter igenom i mixen tillräckligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Lite bättre stereopanoreringar och ljudvolymer i förstahand. Lite kompressor och eq på det sedan. En kompressor som får gå ganska hår åt trummorna på denna typ av låtar är inte helt fel alls. Har du någon kompressor som låter dig ställa in balansen mellan wet/dry så använd den. I bland kan det funka att kopiera alla/vissa av trummspåren och köra ett mera naturligt spår och höj volymen på de komprimerade så att du får det bästa av två världar.

Om det fattas frekvenser när man spelar in så kan man bara ersätta dem till viss del, då man ju missat att spela in instrumentens egna karaktär i dessa frekvenser. Så har man en virvel med för snävt rattat ljud vid inspelningen så kommer man inte kunna få till ett naturtroget ljud då man inte spelat in dessa frekvenser med den karaktär som virveln annars skulle ha i dessa områden. Blir lite som att spela in frasen "Mor är rar" men att slopa alla r i orden. Resultatet - "Mo ä a"... låter ju märkligt, grovt överdrivet för komisk effekt. ☺️ På samma sätt låter det onaturligt för oss när det fattas naturliga harmonier som man inte fått med vid inspelningen till att börja med.

Detta gäller ju alla instrumenten och sången med såklart. Man kan fixa till det med ett lätt reverb om man får till ett reverb som låter som virveln låter när den får resonera ( 😲 ) i sin egna frekvens. Annars lägger man bara till frekvenser utan en naturlig klang när man höjer eq i dessa frekvenser för att de fattades vid just inspelningen.

Mixa in ett blöt reverb men med volymen på effekten så lågt att det bara hörs jätte jätte lite i mixen om det blir för torrt överlag. Vilket jag nog tycker att det är just nu.

Börja med att mixa med alla spåren aktiva samtidigt. Fokusera på att få trummorna att låta bra i mixen, sedan basen sedan gitarrerna. Ofta så leder det till att sången blir tydligare då man mixat bort sådant som stör den.

Tänk dig att du har bandet på en halvstor scen när du mixar. Försök att se dem framför den och placera dem ljudmässigt som de är placerade i din mentala bild skapar. Om trummorna blir för snäva så tänk hur det låter för trummisen i stereo brädd när han sitter på pallen och mixa så i stället.

Tror att det räcker om du får till trummorna bättre de låter tighta nu men det känns som att du stänkt i trummisen på en för liten yta med för lite utrymme för trummorna att blomma ut på. Har du övehäng på trummorna så låt det höras lite mer i mixen. Ofta så skär man för mycket i dem för att få fram cymbalerna vilket kan leda till ett konstigt helhetsintryck även om cymbalerna låter bra i solo lyssningen.

Skön låt! Ser fram emot att få höra hela och fler låtar av er.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sen behöver du titta på volymen på alla instrument. Gissar på att du inte har någon referenslåt inlagd? Låter dessutom för snällt om mixen. Finns inget riv i den.De där trummorna låter inte så roliga oavsett om du hade haft bättre inspelningsmöjlighet. Dags införskaffa samplingar att komplettera med? Massa höjningar för att försöka få till ett bättre ljud kommer inte att åstadkomma något vettigt här.. Det som inte finns där finns inte så en EQ kommer inte att rädda eller skapa något under. Visst kan man på vissa ljud höja EQ ganska mycket och få tlll något bra men då finns det något bra redan för start.En annan bra plugg istället för att höja en massa är t ex Maag EQ eller Clariphonic.Instängd ljud blir det för att du inte heller har höjt lite EQ högre upp khz. Finns referenstabeller för olika instrument. Bara googla men man bör inte låsa sig fast vid dem utan bara se dem som riktlinjer. Och som sagt var stockpluggar i sin DAW funkar lika bra mixa med som fristående. Ett annat råd är att kolla panoneringen innan man sträcker sig efter EQ.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bättre stereopanoreringar och ljudvolymer i förstahand. Lite kompressor och eq på det sedan. En kompressor som får gå ganska hår åt trummorna på denna typ av låtar är inte helt fel alls. Har du någon kompressor som låter dig ställa in balansen mellan wet/dry så använd den. I bland kan det funka att kopiera alla/vissa av trummspåren och köra ett mera naturligt spår och höj volymen på de komprimerade så att du får det bästa av två världar.

Om det fattas frekvenser när man spelar in så kan man bara ersätta dem till viss del, då man ju missat att spela in instrumentens egna karaktär i dessa frekvenser. Så har man en virvel med för snävt rattat ljud vid inspelningen så kommer man inte kunna få till ett naturtroget ljud då man inte spelat in dessa frekvenser med den karaktär som virveln annars skulle ha i dessa områden. Blir lite som att spela in frasen "Mor är rar" men att slopa alla r i orden. Resultatet - "Mo ä a"... låter ju märkligt, grovt överdrivet för komisk effekt. ☺️ På samma sätt låter det onaturligt för oss när det fattas naturliga harmonier som man inte fått med vid inspelningen till att börja med.

Detta gäller ju alla instrumenten och sången med såklart. Man kan fixa till det med ett lätt reverb om man får till ett reverb som låter som virveln låter när den får resonera ( 😲 ) i sin egna frekvens. Annars lägger man bara till frekvenser utan en naturlig klang när man höjer eq i dessa frekvenser för att de fattades vid just inspelningen.

Mixa in ett blöt reverb men med volymen på effekten så lågt att det bara hörs jätte jätte lite i mixen om det blir för torrt överlag. Vilket jag nog tycker att det är just nu.

Börja med att mixa med alla spåren aktiva samtidigt. Fokusera på att få trummorna att låta bra i mixen, sedan basen sedan gitarrerna. Ofta så leder det till att sången blir tydligare då man mixat bort sådant som stör den.

Tänk dig att du har bandet på en halvstor scen när du mixar. Försök att se dem framför den och placera dem ljudmässigt som de är placerade i din mentala bild skapar. Om trummorna blir för snäva så tänk hur det låter för trummisen i stereo brädd när han sitter på pallen och mixa så i stället.

Tror att det räcker om du får till trummorna bättre de låter tighta nu men det känns som att du stänkt i trummisen på en för liten yta med för lite utrymme för trummorna att blomma ut på. Har du övehäng på trummorna så låt det höras lite mer i mixen. Ofta så skär man för mycket i dem för att få fram cymbalerna vilket kan leda till ett konstigt helhetsintryck även om cymbalerna låter bra i solo lyssningen.

Skön låt! Ser fram emot att få höra hela och fler låtar av er.

Kul att höra! Planen är att släppa album i höst, så mer blir det!

När du pratar om att mixa in en blöt reverb, syftar du då på främst vissa instrument (säg virveltrumman som exempel) eller generellt i mixen för att "smälta" ihop allt så det blir mer sammanhängande? Tänker att just med reverb är det ju lätt hänt att mixen låter för blött om det används fel. På tal om reverb, känner du till någon gratis alt. inte omänskligt dyr plugin som är välljudande? Tycker inte det reverb som finns i Studio One som standard låter så värst bra, kan ju i och för sig missat något hemlig formel som frambringar ett bra ljud också..

Så som grund föreslår du att jag mixar allt utan effekter utan enbart försöker väga upp alla källor i volym mot varandra så de låter balanserat och sedan använda kompressorer och EQ för att finjustera så allt inte inkräktar på varandras frekvensområden?

Intressant att du nämner stereopanoreringar då gitarrerna är hårdpanorerade åt varsitt håll och både overheads och rummickar var panorerade, dock 70% åt vardera håll märkte jag.

Sen behöver du titta på volymen på alla instrument. Gissar på att du inte har någon referenslåt inlagd? Låter dessutom för snällt om mixen. Finns inget riv i den.De där trummorna låter inte så roliga oavsett om du hade haft bättre inspelningsmöjlighet. Dags införskaffa samplingar att komplettera med? Massa höjningar för att försöka få till ett bättre ljud kommer inte att åstadkomma något vettigt här.. Det som inte finns där finns inte så en EQ kommer inte att rädda eller skapa något under. Visst kan man på vissa ljud höja EQ ganska mycket och få tlll något bra men då finns det något bra redan för start.En annan bra plugg istället för att höja en massa är t ex Maag EQ eller Clariphonic.Instängd ljud blir det för att du inte heller har höjt lite EQ högre upp khz. Finns referenstabeller för olika instrument. Bara googla men man bör inte låsa sig fast vid dem utan bara se dem som riktlinjer. Och som sagt var stockpluggar i sin DAW funkar lika bra mixa med som fristående. Ett annat råd är att kolla panoneringen innan man sträcker sig efter EQ.

Håller absolut med om att mixen låter för snällt, det är något jag inte tycks kunna justera bort vad jag än gör, å andra sidan är jag som tidigare nämnt inte världens mest erfarna när det gäller mixning heller. Jag har kompletterat bastrumman med samples från Steven Slate Drums då jag inte lyckades få något riktigt tryck i den inspelade versionen. När det kommer till resten av kitet, främst virveln känns det som det blir knepigt att försöka komplettera med samples, med tanke på att trummisen kör massvis med spökslag. Trumsetet som användes under inspelningen är ändå ett rätt schysst kit, Tama Superstar Hyperdrive. Kan det ha något att göra med stämningen på trummorna, alternativt mikrofoner samt placering? På grund av problem med deadlines, budget och lagerstatus hos affärer var vi tvungna att nöja oss med SM57:or till pukorna, vilket inte tycks ha varit en optimal lösning så ljudet oprocessat blev väldigt "honkigt" och odistinkt.

Återigen här, gällande stereobilden så är de enda sakerna jag kan panorera mer overheads samt rummickar som i ljudexemplet stod på 70% åt vardera håll då jag läst någonstans att det kan fria upp lite utrymme åt gitarrerna om de hårdpanoreras. Kanske vore bättre att ha även overheads och rummickar hårdpanorerade för att få bredare ljudbild?

Hör en massa grejer som kan förbättras men vill inte säga för mycket innan jag vet hur du vill låta. Du har ingen referenslåt? Finns så mycket olika ideal i mixningsvärlden! 🙂

Gällande referenslåt så är jag ärligt ganska kluven då jag har ett antal olika sound jag gillar. Tycker dels om både A Nightmare To Remember och Panic Attack av Dream Theater, främst på Panic Attack gillar jag ljudet på bastrumman, även om jag skulle gillat om den var nååågot högre mixad. Gitarrerna låter också feta på de låtarna (vilket jag antagligen inte kommer uppnå lika mycket här då den vänstra gitarren spelades genom en JCM2000 som hur jag än gjorde hade ett rätt skränigt ljud med brumlig och icke-tight basrespons, kontra en Folkessonmoddad Marshall till höger med betydligt mer samlat ljud och tightare basrespons, den vänstra gitarrens ljud tycks få även den högra gitarrens ljud att framstå som vekare när de hörs tillsammans). Jag gillar också hur mixen låter på World On Fire av Slash, även om det inte är metal nödvändigtvis, men allt är väl separerat och jag upplever mixen som väldigt klar. Jag tycker också om hur Red Hot Chili Peppers låter, att basen är framträdande vilket också är något jag strävar efter då vi skriver mycket basmelodier i bandet som gärna får höras igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med, riktigt grym låt! Gillar den skarpt! 🙂

Angående ljudbild, tycker jag inte alls det låter speciellt rörigt, snarare torrt och instängt. Dock inte dåligt, utan det är en bra grund, men det saknas en massa saker. Till att börja med:

1. Har du rumsmickar till trummorna? Om inte, köp/testa en demoversion av t.ex. EZ Drummer 2 så får du en bra överblick hur man får trummor att låta luftigt. En hel del mickar är placerade i rummet för att skapa just rumskänslan. Även smällen i virveln är till stor del rumsmickar. Har du enbart mickar på slagskinn och underskinn kommer trummorna att låta extremt torra och stumma. (Observera att jag kan INTE micka ett trumset, bara ser hur proffsen gör... 😊 )

2. Jag tror inte det är så mycket mixning, utan snarare produktion. När det kommer till metal gäller för många: More-is-more. D.v.s. låter produktionen tunn, räkna inte med att du kan rädda den i mixningen utan gå tillbaka och gör fler pålägg. Slutproduktionen (innan mixning) kan låta lite burkig och rörig, men den ska ändå låta mycket och fett. Gör den inte det, är det svårt/omöjligt att få det att låta in-your-face-fett vid mixning.

3. Jag vet inte riktigt vilken metaltyp du är ute efter när det kommer till köttet, men tänk på att enbart trummor, bas och gitarrer måste kunna stå på egna ben. Låter låten tunn med enbart dessa tre instrument, är det till å göra fler pålägg eller trigga med bättre trumljud (som redan föreslagits). Även lite dist på basen kan hjälpa för att fetta upp "köttet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med, riktigt grym låt! Gillar den skarpt! 🙂

Angående ljudbild, tycker jag inte alls det låter speciellt rörigt, snarare torrt och instängt. Dock inte dåligt, utan det är en bra grund, men det saknas en massa saker. Till att börja med:

1. Har du rumsmickar till trummorna? Om inte, köp/testa en demoversion av t.ex. EZ Drummer 2 så får du en bra överblick hur man får trummor att låta luftigt. En hel del mickar är placerade i rummet för att skapa just rumskänslan. Även smällen i virveln är till stor del rumsmickar. Har du enbart mickar på slagskinn och underskinn kommer trummorna att låta extremt torra och stumma. (Observera att jag kan INTE micka ett trumset, bara ser hur proffsen gör... 😊 )

2. Jag tror inte det är så mycket mixning, utan snarare produktion. När det kommer till metal gäller för många: More-is-more. D.v.s. låter produktionen tunn, räkna inte med att du kan rädda den i mixningen utan gå tillbaka och gör fler pålägg. Slutproduktionen (innan mixning) kan låta lite burkig och rörig, men den ska ändå låta mycket och fett. Gör den inte det, är det svårt/omöjligt att få det att låta in-your-face-fett vid mixning.

3. Jag vet inte riktigt vilken metaltyp du är ute efter när det kommer till köttet, men tänk på att enbart trummor, bas och gitarrer måste kunna stå på egna ben. Låter låten tunn med enbart dessa tre instrument, är det till å göra fler pålägg eller trigga med bättre trumljud (som redan föreslagits). Även lite dist på basen kan hjälpa för att fetta upp "köttet".

Tack så mycket! 🙂

Vi spelade in med rumsmickar, ja, däremot märkte jag att de tydligen var muteade av okänd anledning i det ljudklippet jag laddade upp vilket säkert påverkade en del. Å andra sidan var det inget jättefantastiskt rum som användes till inspelningarna, men vi tänkte att det är väl antagligen bättre än inget, det fyllde åtminstone ut ljudbilden mer ansåg vi. Vi är knappast experter på mickning av trumset heller så det har säkert påverkat inspelningskvaliteten, hela inspelningssteget är något vi gjort helt på egen hand på grund av ekonomiska skäl så inga tekniker har kunnat vägleda gällande placering av mickar och dylikt.

Tyvärr kan det nog bli lite svårt att spela in ytterligare gitarrer (vilket jag antar att det är vad du främst menade) för att feta till produktionen, men är det vad som krävs för att få liv i det hela så får vi nog försöka få till det på något sätt ändå. Något jag reagerade på under inspelningsprocessen dock var att gitarrljudet tycktes bli aningen tunt (det spelades i regel in med två SM57:or på samma 4*12:a med en Greenback/Vintage 30-kombination). Förstärkaren låter verkligen inte tunt när den spelas på, men 57:orna verkade inte riktigt fånga upp botten lika bra som jag önskat och hade inte så mycket annat att välja på i mikrofonväg som skulle vara lämpligt.

Jag är osäker själv på precis vilket sound jag är ute efter då jag som jag skrev i tidigare inlägg gillar flera olika sound, men jag tänker mig något kraftfullt och mäktigt som är ganska rakt i ansiktet. Återigen, att trigga andra delar av trumkitet känns som det kommer bli väldigt knepigt då trummisen spelar väldigt mycket spökslag. Pukorna har ofta snabba fills som troligen blir väldigt svårt att konvertera till triggers för sampleljud, använde Melodyne för att trigga bastrumman men även där var jag tvungen att göra väldigt mycket manuellt för många slag uteblev, trots att transienterna är rätt tydliga. Transienterna för pukorna å andra sidan är betydligt mindre tydliga så jag tvivlar starkt på att Melodyne kommer hänga med där.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du inte har något snyggt reverb så kan du ändå använda det om du bara mixar det så lågt att man nästan inte hör det, men saknar det om du tar bort det helt. Testa ett plate reverb som är knappt hörbart och skär ner i toppar och i botten om det har ett inbyggt eq eller high/low cut filter.

Tyvärr så har jag inga bra tips på eq då jag kör med som som kommer med Cubase och de pluggpaketen jag fått med mina ljudkort från Srienberg och Focusrite. Avänder så lite effekter jag bara kan då jag tycker att de är kosmetika för att rätta till en dålig inspelning. Vilket ju inte alls behöver vara det smartaste sättet att jobba på, men så gillar jag att se på effekterna. Om det inte är just någon effekt jag är ute efter på något enstaka instrument då, såklart.

Testa att eq gurorna lite olika med. Få mer snygg topp på den högra guran och mera snygg botten på den vänstra, eller tvärtom såklart. Det leder ofta till att gitarrerna låter feta men att det finns utrymme för andra instrument som hamnar mera i mitten av ljudbilden och för sångaren. Ta vara på det som låter bra hos bägge gitarrerna och strunta i att föröka få dem att låta exakt likadant.

Med SM57or som mick för att spela in elgitarrer så är det bara att flytta runt dem tills det låter bra. Måste dock testa dem på olika avstånd från högtalarkonen och vinkla dem olika i förhållande till konen med. Spelar man in 4/12 hötalarlådor så väljer man ett högtalarelement och ställer micken framför det. Då får man ett mera klassiskt metal sound på en gång. Att använda en mick för att spela in alla elementen i en 4/12a blir ju som att bara använda en rumsmick. En rumsmick kan ju vara bra att ha men inte som ända mick. Vill man så kan man använda flera SM57or vid olika högtalarelement eller vid samma element men placera och vinkla dem lite olika i förhållande till konen, för att sedan komplettera med en rumsmick om man vill. Alternativet är att köra en stromenbranare som fångar alla fyra högtalarelementen på ett bra sätt. Men det är svårare att få till det så, tycker jag. Ett tips kan vara att inte eqa bort alla plektum ljud som man hör när gurorna är i sololäget. Då tappar man även en del av toppen och lite harmoniska övertoner som en rörförstärkare ger. Hörs inte plektumet över resten av mixen så är det inget problem om det förekommer lite ljud i från det ändå. I vissa fall så kan plektrumljudet i sig vara bra att ha med så att det hörs lite. Ofta så leder det till ett mera naturligt ljud och bidrar med lite attack till gitarren. Eqar man bort denna attack så tappar man ju mycket av soundet med metal gitarrer.

Gitarrerna behöver inte vara exakt lika långt panorerade höger/vänster heller. Flytta dem tills det låter bra och justera sedan volymen på dem tills det låter riktigt bra.

Hur många spår har ni spelat in trummorna med? Försök att få trumsetet lika stort som gitarrerna är i panoreringen. Men håll baskagge, virvel och hihat i mitten av ljudbilden.

Du kan ju testa att panorera baskaggen lite lätt till vänster och elbasen lite lätt till höger och se om de sätter sig bättre så. Men panorera så lite du kan panorera men ändå få en tydligare separation mellan baskagge och elbasen. Blir lätt knasigt med för mycket bas i en av högtalarna/hörlurarna och för lite i den andra. Låter lite som ett fasfel om det blir för mycket baspanoreringar. Och kör elbasen i mono och inte i stereo, blir osäker på hur du gjort där när jag lyssnar nu igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar framförallt jobba med kompression på rumsmickar. Så att man får till ett riktigt jävla inferno i dessa sedan blandar man i lagom dos med övriga mickar i kitet. Att bara ösa på med reverb tycker jag mer bara blir diffust och trist samt luddigt. Metal/modern rock ska smälla. Kolla även efter fasfel i trumsetet.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo men jag säger ju inte att man ska ösa på med reverb. Tvärtom. Se det som en lätt kosmetika bara. Den ska inte höras men vara där ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har något snyggt reverb så kan du ändå använda det om du bara mixar det så lågt att man nästan inte hör det, men saknar det om du tar bort det helt. Testa ett plate reverb som är knappt hörbart och skär ner i toppar och i botten om det har ett inbyggt eq eller high/low cut filter.

Tyvärr så har jag inga bra tips på eq då jag kör med som som kommer med Cubase och de pluggpaketen jag fått med mina ljudkort från Srienberg och Focusrite. Avänder så lite effekter jag bara kan då jag tycker att de är kosmetika för att rätta till en dålig inspelning. Vilket ju inte alls behöver vara det smartaste sättet att jobba på, men så gillar jag att se på effekterna. Om det inte är just någon effekt jag är ute efter på något enstaka instrument då, såklart.

Testa att eq gurorna lite olika med. Få mer snygg topp på den högra guran och mera snygg botten på den vänstra, eller tvärtom såklart. Det leder ofta till att gitarrerna låter feta men att det finns utrymme för andra instrument som hamnar mera i mitten av ljudbilden och för sångaren. Ta vara på det som låter bra hos bägge gitarrerna och strunta i att föröka få dem att låta exakt likadant.

Med SM57or som mick för att spela in elgitarrer så är det bara att flytta runt dem tills det låter bra. Måste dock testa dem på olika avstånd från högtalarkonen och vinkla dem olika i förhållande till konen med. Spelar man in 4/12 hötalarlådor så väljer man ett högtalarelement och ställer micken framför det. Då får man ett mera klassiskt metal sound på en gång. Att använda en mick för att spela in alla elementen i en 4/12a blir ju som att bara använda en rumsmick. En rumsmick kan ju vara bra att ha men inte som ända mick. Vill man så kan man använda flera SM57or vid olika högtalarelement eller vid samma element men placera och vinkla dem lite olika i förhållande till konen, för att sedan komplettera med en rumsmick om man vill. Alternativet är att köra en stromenbranare som fångar alla fyra högtalarelementen på ett bra sätt. Men det är svårare att få till det så, tycker jag. Ett tips kan vara att inte eqa bort alla plektum ljud som man hör när gurorna är i sololäget. Då tappar man även en del av toppen och lite harmoniska övertoner som en rörförstärkare ger. Hörs inte plektumet över resten av mixen så är det inget problem om det förekommer lite ljud i från det ändå. I vissa fall så kan plektrumljudet i sig vara bra att ha med så att det hörs lite. Ofta så leder det till ett mera naturligt ljud och bidrar med lite attack till gitarren. Eqar man bort denna attack så tappar man ju mycket av soundet med metal gitarrer.

Gitarrerna behöver inte vara exakt lika långt panorerade höger/vänster heller. Flytta dem tills det låter bra och justera sedan volymen på dem tills det låter riktigt bra.

Hur många spår har ni spelat in trummorna med? Försök att få trumsetet lika stort som gitarrerna är i panoreringen. Men håll baskagge, virvel och hihat i mitten av ljudbilden.

Du kan ju testa att panorera baskaggen lite lätt till vänster och elbasen lite lätt till höger och se om de sätter sig bättre så. Men panorera så lite du kan panorera men ändå få en tydligare separation mellan baskagge och elbasen. Blir lätt knasigt med för mycket bas i en av högtalarna/hörlurarna och för lite i den andra. Låter lite som ett fasfel om det blir för mycket baspanoreringar. Och kör elbasen i mono och inte i stereo, blir osäker på hur du gjort där när jag lyssnar nu igen.

Trummorna är inspelade med tio mickar totalt, en bastrumma, virvel över och under (med underskinnet fasvänd), tre pukor med en mick var, två overheads samt två rumsmickar.

Samtliga basspår är mixade i mitten, alltså allt i mono. Kan prova att experimentera lite med eq på gitarrerna. Grejen är också den att främst den högra gitarren tycker jag har ett snyggt grundljud som jag inte vill påverka allt för mycket, men å andra sidan måste ju allt samspela bra i mixen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar framförallt jobba med kompression på rumsmickar. Så att man får till ett riktigt jävla inferno i dessa sedan blandar man i lagom dos med övriga mickar i kitet. Att bara ösa på med reverb tycker jag mer bara blir diffust och trist samt luddigt. Metal/modern rock ska smälla. Kolla även efter fasfel i trumsetet.

Har letat fasfel flera gånger i trummorna, har del provat att fasvända saker helt och sedan också provat att bara förflytta inspelningarna smått, ingen av dessa metoder gjorde någon egentlig bra skillnad för ljudet. Det enda jag vet att jag var tvungen att fasvända var underskinnet för virveln, men det räknade jag med redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite. Trummorna känns som om de behöver gås igenom helt från början. Tycker även att det ligger nåt skumt på basen som om den kluckar emellanåt men det kanske är baskaggen? Hursom helst så känns detta mil ifrån färdigt. Som du själv säger så är det din begränsade kunskap som garanterat sätter begränsningarna. Detta låter mer replokalsdemo än en färdig produktion. Inget fel med det bara man är medveten om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite. Trummorna känns som om de behöver gås igenom helt från början. Tycker även att det ligger nåt skumt på basen som om den kluckar emellanåt men det kanske är baskaggen? Hursom helst så känns detta mil ifrån färdigt. Som du själv säger så är det din begränsade kunskap som garanterat sätter begränsningarna. Detta låter mer replokalsdemo än en färdig produktion. Inget fel med det bara man är medveten om det.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att göra om trummorna i detta skede så vi får helt enkelt försöka göra det bästa av det vi har. Trigga trummorna är väl ett alternativ då, vilket jag redan gjort med bastrumman men är inte helt nöjd med den än heller, dock har jag åtminstone full kontroll över den i och med att den är triggad. Har däremot provat att spela in gitarrerna på nytt med bättre mickplacering och fick betydligt mer botten och kött i ljudet (slopade även JCM2000 den här gången då den lät för bröligt i mixen). Vi försöker vara realistiska med att det troligtvis inte någonsin kommer låta professionellt om de låtar vi spelat in i och med omständigheterna, men eftersom vi gjort allt på egen hand utifrån vad vi kan med den utrustningen vi haft tillgång till så räknade vi aldrig riktigt med det heller. Till framtida inspelningar blir det antagligen "riktig" studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det där lät ju riktigt bra. Kanske att virveln och pukorna skulle eqas så att du får mer attack i dem. Ställ in en parametrisk EQ men en spetsig Q-kurva och svep i mellan registret så att du hittar sweetspots och problem frekvenser på varje puka. Hittar du både problem frekvenser och bra frekvenser så skär bort de dåliga så blir ju bara de bra kvar. Hittar du inga dåliga men några bra så förstärk dem med en smula EQ. Om du sveper med ett toppigt Q-värde så hittar du lätt frekvenserna som du är ute efter. Men istället för att boosta ett smalt område kraftigt så kan det vara bättre att helt enkelt runda av toppen med Q-värdet för att få även kringliggande frekvenser att följa med och skapa ett lite mera naturtroget ljud.

Även en multibands kompressor kan funka för att bara komprimera fram attacken på rätt frekvenser. På sätt och vis så är det kanske bättre att göra så. Men har du ingen multibands kompressor så är ju en parametrisk EQ och en vanlig kompressor en bra kombination.

Tänk bara på att använda dem så att det låter bra och inte vara för frikostig med hur mycket de får jobba.

Själv skulle jag nog vilja ha en lätt rör färgning på sången med. Bara för att framhäva de harmoniska övertonerna. Men det är ju en smakfråga. Tycker det fattas lite topp hos sången just nu.

Reverbet skulle kunna ligga lite lägre, men jag gillar det som det är nu. Får det att låta lite mera levande. Men det är ju en smakfråga det med. Låter lite som den typ av reverb som Dream Theatre ofta har på sina låtar.

Med lite övning på mikrofonplaceringar så kommer ni inte behöva en "riktig" studio alls. Det här kommer ni att kunna klara själva, med lite övning. Ser redan fram emot att kunna köpa er skiva.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Eller är det bara rumsmickarna och OH som hörs där? Nu blev jag osäker om det är reverb alls. Får lyssna med piggare öron lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät ju riktigt bra. Kanske att virveln och pukorna skulle eqas så att du får mer attack i dem. Ställ in en parametrisk EQ men en spetsig Q-kurva och svep i mellan registret så att du hittar sweetspots och problem frekvenser på varje puka. Hittar du både problem frekvenser och bra frekvenser så skär bort de dåliga så blir ju bara de bra kvar. Hittar du inga dåliga men några bra så förstärk dem med en smula EQ. Om du sveper med ett toppigt Q-värde så hittar du lätt frekvenserna som du är ute efter. Men istället för att boosta ett smalt område kraftigt så kan det vara bättre att helt enkelt runda av toppen med Q-värdet för att få även kringliggande frekvenser att följa med och skapa ett lite mera naturtroget ljud.

Även en multibands kompressor kan funka för att bara komprimera fram attacken på rätt frekvenser. På sätt och vis så är det kanske bättre att göra så. Men har du ingen multibands kompressor så är ju en parametrisk EQ och en vanlig kompressor en bra kombination.

Tänk bara på att använda dem så att det låter bra och inte vara för frikostig med hur mycket de får jobba.

Själv skulle jag nog vilja ha en lätt rör färgning på sången med. Bara för att framhäva de harmoniska övertonerna. Men det är ju en smakfråga. Tycker det fattas lite topp hos sången just nu.

Reverbet skulle kunna ligga lite lägre, men jag gillar det som det är nu. Får det att låta lite mera levande. Men det är ju en smakfråga det med. Låter lite som den typ av reverb som Dream Theatre ofta har på sina låtar.

Med lite övning på mikrofonplaceringar så kommer ni inte behöva en "riktig" studio alls. Det här kommer ni att kunna klara själva, med lite övning. Ser redan fram emot att kunna köpa er skiva.

Bra att det går åt rätt håll iaf! Jag tror det finns en multibandskompressor inbyggd i Studio One som jag kan experimentera med.

Sången har för tillfället en send till en distplugin för att få lite övertoner, men kan absolut se över sången då jag håller med om att den inte slår igenom riktigt.

Det du hör är overheads, två kraftigt komprimerade rumsmickar (hjälpte till att få fram transienterna på cymbalslagen i refrängerna på ett annat sätt) samt reverb som ligger på virveln, pukorna och lite smått på rumsmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på din senaste version. Bra låt, och bra spelat av alla!!! Hatten av! 🙂

Men, i mitt tycke så behöver du öppna upp mixen rejält.

Prova med att skära runt 400hz på mastern med ett par db.

Och höj upp diskanten på...tja, alla spår tror jag nog. Kanske inte basen.

Men resten i alla fall. Ha gärna en referens låt att jämföra med när du gör detta.

Då hör du snart vad som behöver göras.

Gött jobbat i alla fall!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skulle nog inte hålla med om att det går åt rätt håll alls. Tycker att du snarare rusat i rätt riktning. Med en sådan utveckling så tror jag helt ärligt att du har en talang som kommer komma dig och ditt band väl till nytta.

När du väl lärt dig att mixa så blir det lättare att micka instrumenten med. För då har du mera koll på hur du vill att det ska låta och kan få till ett ungefärligt ljud redan vid inspelningen. Då kommer mixandet att bli lättare i slutändan med.

Det där knepet med hårt komprimerade rumsmickar och OH är något jag ska ta till mig och testa jag med. Har hittills bara använt dem för att få ett mera naturligt rumsljud istället för reverb.

Kör du sången genom en bandmättnads effekt? Om du kan så försök att få den att släppa igenom lite mera i det mellanregister och den topp som sångaren låter bäst på. Om det finns någon form av EQ-funktion i disten du använder.

( Ett tips som handlar mer om min personliga smak kan vara detta. Om man distar sången halvhårt så blir det oftast inte så bra. Bättre med en tydlig dist eller en dist som bara ligger och skimrar lite lätt. Tror att det senare alternativet skulle passa bättre på detta spår. Så jag tror att en mera öppen disteffekt är ett bättre val. Du kanske tappar lite in you face men får ett mera får you ears effekt på sången då. Men det är som sagt tycke och smak det handlar om där)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Komprimera rumsmickarna hårt är ett tips jag lärde mig för länge sen. Gör alltid det. Funkar lika bra på en poplåt som metal. Men OH bör man akta för att göra det då det låter lätt onaturligt. Är det en väldigt mjuk kompressor så kan man dock dra på lite mer. Vissa proffs låter bli att komprimera OH överhuvudtaget. Sen om du har någon slags transient designer kan du använda den för att få ett större rum på rumsmickarna. Du kan ju alltid testa parallellkomprimering på trummorna, Finns garanterat videos på tuben hur man gör det i Studio One.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För att va rookie (som ja tolkar att du är) så låter det inte så pjåkigt.

Min spontana tanke är att trummorna är för tamma och saknar smäll, gitarrerna för tunna och för låga, sången lite tam.

Saknar riv, allt hörs väl men draget uteblir. Men känns som att det finns där i inspelning, så det är att bli lite modigare och mosa på lite mer. Ta dig tiden och trigga virveln för att få den smälligare. Dista sången mer och komprimera hårdare. Mosa sönder rumsmickarna och blanda in dem mer. Referenslyssna, skruva, vila, skruva mer, referneslyssna osv 🙂

Lycka till!

//Mats //Big Balls Productions

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt är att det lät ganska schysst generellt! Dock saknar det lyster, är lite för dynamiskt, och det är väldigt torrt.

Att det är torrt behöver inte vara fel, beroende på vad man är ute efter, men lyster och driv är något man gärna vill ha oavsett smak.

Frequensmässigt skulle jag känna efter mycket nånstans mellan 300Hz och uppåt strax under 1,5KHz, och försöka få bort grumligheten därifrån. Det mesta av vad som verkligen är ett problem i låten är ett överdrivet mellanregister och softad topp (diskant). Låter som sagt inte som grejerna går väldigt högt i diskanten, men om du får fason på mellanregistret så kan du göra underverk redan där, och den mjuka toppen kan bli en del av soundet. Vad använde ni för mickar under inspelningen förresten? Ljudinterface/mic-preamps? Låter lite SM-57?

Sen är trummorna nåt att sätta tänderna i. Samma sak där - mycket mindre av det lägre mellanregister - men både trummorna och sången skulle må bra av en fet dos Compressor. Trumcompressor är ofta snyggt med ganska hård compression, men man vill fortfarande ha anslaget kvar. Reverb skulle göra underverk på trummorna här, men hantera det varsamt, och se till att inte låta basfrequenser ta en vända i Reverbet. Att sätta ett högpassfilter precis innan Reverbet på samma kanal som returen brukar vara en bra idé.

Panorering dock spelar noll roll i det här skedet, och det är betydligt enklare att mixa i mono så att du hör exakt vad du får, och panorera ut det när problemområdena sitter.

Rösterna är något jag skulle offra mest tid på dock. Som jag nämnde, Compressor är en kompis här. Hur mycket är helt en smaksak, vissa gillar när det pumpar utav bara helvete, andra vill ha det rent naturligt. Hur du vill ha det är något du måste ta ställning till själv. Sen bort med allt grumligt mellanregister, KANSKE höja nån dB runt 8KHz, och vad som kan tänkas behövas i övrigt. Omöjligt att säga exakt härifrån utan att kunna gräva i materialet själv, men där har du en början!

Till detta behövs nån form av gensvar. Reverb kan vara trevligt, men ett dåligt reverb förstör mer än det tillför, och ibland är inte reverb svaret alls. Här skulle jag nog faktiskt kört på Delay själv! Ett kort slag-delay som ger studs i sången, men inte tar överhanden! Det blir mer levande än det är nu, men inte smetigt :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt är att det lät ganska schysst generellt! Dock saknar det lyster, är lite för dynamiskt, och det är väldigt torrt.

Att det är torrt behöver inte vara fel, beroende på vad man är ute efter, men lyster och driv är något man gärna vill ha oavsett smak.

Frequensmässigt skulle jag känna efter mycket nånstans mellan 300Hz och uppåt strax under 1,5KHz, och försöka få bort grumligheten därifrån. Det mesta av vad som verkligen är ett problem i låten är ett överdrivet mellanregister och softad topp (diskant). Låter som sagt inte som grejerna går väldigt högt i diskanten, men om du får fason på mellanregistret så kan du göra underverk redan där, och den mjuka toppen kan bli en del av soundet. Vad använde ni för mickar under inspelningen förresten? Ljudinterface/mic-preamps? Låter lite SM-57?

Sen är trummorna nåt att sätta tänderna i. Samma sak där - mycket mindre av det lägre mellanregister - men både trummorna och sången skulle må bra av en fet dos Compressor. Trumcompressor är ofta snyggt med ganska hård compression, men man vill fortfarande ha anslaget kvar. Reverb skulle göra underverk på trummorna här, men hantera det varsamt, och se till att inte låta basfrequenser ta en vända i Reverbet. Att sätta ett högpassfilter precis innan Reverbet på samma kanal som returen brukar vara en bra idé.

Panorering dock spelar noll roll i det här skedet, och det är betydligt enklare att mixa i mono så att du hör exakt vad du får, och panorera ut det när problemområdena sitter.

Rösterna är något jag skulle offra mest tid på dock. Som jag nämnde, Compressor är en kompis här. Hur mycket är helt en smaksak, vissa gillar när det pumpar utav bara helvete, andra vill ha det rent naturligt. Hur du vill ha det är något du måste ta ställning till själv. Sen bort med allt grumligt mellanregister, KANSKE höja nån dB runt 8KHz, och vad som kan tänkas behövas i övrigt. Omöjligt att säga exakt härifrån utan att kunna gräva i materialet själv, men där har du en början!

Till detta behövs nån form av gensvar. Reverb kan vara trevligt, men ett dåligt reverb förstör mer än det tillför, och ibland är inte reverb svaret alls. Här skulle jag nog faktiskt kört på Delay själv! Ett kort slag-delay som ger studs i sången, men inte tar överhanden! Det blir mer levande än det är nu, men inte smetigt :-)

Tack för respons!

Har de senaste dagarna jobbat fram ytterligare en ny version som jag kan lägga upp imorgon om du har lust att lyssna och se om det bättrats något. Ska absolut också ta åt mig av och prova det du just föreslog.

När det kommer till kompression (eller ja, mixing i sin allmänhet) verkar det finnas en uppsjö olika tänk och definitionen av "kraftig/hård kompression" verkar varierar beroende på vem man frågar. Vissa anser att upp till 6 dB reduktion är rimligt för stark effekt, medan andra verkar kunna gå upp till så långt som 12 dB reduktion och kalla det "hård kompression". Finns det någon generell riktlinje här eller är det i princip bara att ratta tills man är nöjd med resultatet och referenslyssna? Som relativ nybörjare inom mixing är det alltid skönt att ha vissa riktlinjer att utgå ifrån tills jag lärt mig vad som generellt fungerar för att få vissa resultat, även om jag inte följer riktlinjer till punkt och pricka utan experimenterar mig fram. Sångaren som sjungit in alla spår är väldigt dynamisk och det är ofta väldigt stora skillnader i volym över samma tagning, så bara där krävs det en del kompression/klippning av spåren och volymjustering för att få en någorlunda jämn volym.

Var brukar reverb kunna läggas in i en mix för att få bukt med den torra känslan? I nuläget ligger det reverb på virvel, pukor, lite lätt på rumsmickarna samt sången om jag inte minns fel. Försöker dock lösa problemet att reverbet inte märks av så värst mycket så länge det inte vrids upp en del, men vid det laget blir mixen istället för blöt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Allt beror på. Spelar man typ 80-tals metal så är det inte så hårt komprimerat som nutida metal. Här gäller det att testa sig fram till vad som funkar bäst. Dra på och backa när det är för mycket tills du hittar rätt. Och...om nu någon nämnt det eller inte...skicka alla trummor till en auxkanal med kompressor på som limmar trummorna så de blir mer enhetliga. När det gäller sång och man vill ha liter mer skitig sång så en 1176 emulering med all buttons in ett gammalt trick. Nybörjafelet, som van cain redan nämnt är för mycket mellanregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Låter som att du mixar med väldigt hög volym med. Testa att sänka den och se vad som händer med mixen om du gör det. I mina lurar så låter det bäst på full volym och när jag sänker den så tappar mixen mycket. Så testa att mixa med lägre volym med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu efter att ha tagit åt mig en del av era råd lagt upp ytterligare en ny version och jag tycker det börjar låta rätt hyfsat nu. Tyvärr utsattes jag för en del höga ljudsmällar på jobbet (lager) i förrgår och har sedan dess upplevt att hörseln inte varit helt på topp. Det är inte så mycket att jag hör sämre, jag hör fortfarande i stort sett likadant vad jag märkt, men jag lade märke till att då jag mixade kändes öronen ansträngda och det var svårare att göra motiverade mixningsval för det blev som en börda att lyssna efter specifika detaljer, ljudkänsligheten jag tidigare hade har blivit sämre. Hoppas på att det förbättras om jag är försiktig med öronen ett par dagar.

Här är den senaste versionen, börjar det närma sig färdig mix?

 

Version 3

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tycker detta lät riktigt bra. 

Lägg ner lite tid på själva inspelningen nästa gång så blir det ännu bättre, men just nu så har jag inga förslag som inte bara skulle leda till att du mixar bort känslan ur låten och får en för snygg söndermixad låt. 

Du kan ju kolla på denna video och testa det det gamla beprövade  tricket jag pratade om med en parametrisk eq förut. Här gör han det på hela låten. 

http://studio.idg.se/2.1078/1.663163/video-tva-toppentips-som-far-din-mix-att-lata-battre


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...