Jump to content
Annons

RME RayDAT, vad välja för ADAT kort?


Lindari (oregistrerad)

Recommended Posts

Lindari (oregistrerad)

Tjao! Nu när jag inte har tillgång till riktig studio längre så är det dags att bygga upp en hemmastudio för mixning(främst). Behöver inte ha direkta inspelningsmöjligheteter. Tänkte köra på ett RayDAT kort från RME men då är frågan... Vad ska jag välja för AD/DA-kort? Enda möjligheterna jag behöver är att jag ska kunna köra analog hårdvara som Kompressorer och EQ osv, så jag behöver tillräckligt med in- och utgångar för detta.

Hoppas ni har lust att ge era åsikter.

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Frågan är väldigt oklar. RayDat är ett adat kort, så jag antar att du letar ADDA omvandlare. Men varför mixa analogt? Det är inte helt billigt om det ska bli något som kan matcha digitalt. Hur många kanaler och vilken budget? Det är ganska stort spann, från 230 kr till kanske 9000 kr per kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Frågan är väldigt oklar. RayDat är ett adat kort, så jag antar att du letar ADDA omvandlare. Men varför mixa analogt? Det är inte helt billigt om det ska bli något som kan matcha digitalt. Hur många kanaler och vilken budget? Det är ganska stort spann, från 230 kr till kanske 9000 kr per kanal.

Stämmer. Tänkte lite för snabbt och sent när jag skrev detta. Varför mixa analogt? Ja, varför ska jag inte använda de analoga burkar jag har? 😄 Var precis AD/DA jag letar efter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Vad har du för analoga prylar? Går de bara via ADAT eller skulle du kunna använda https://www.rme-audio.de/en/products/hdspe_aio.php

och någon av dessa expantionskort?

https://www.rme-audio.de/en/products/hdsp_expansion_boards.php#AIAO

Det skulle nog gå. 🙂

2x 1176, 1x Distressor, SKnote RP6, DBX 166, what not. Har mer på G också. Jag är kär i analog utrustning och därför vill jag inte gå vidare till 100% Digitalt. Är upplärd med analog utrustning och de är det som för hela grejen att kännas på riktigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det skulle nog gå. 🙂

2x 1176, 1x Distressor, SKnote RP6, DBX 166, what not. Har mer på G också. Jag är kär i analog utrustning och därför vill jag inte gå vidare till 100% Digitalt. Är upplärd med analog utrustning och de är det som för hela grejen att kännas på riktigt. 🙂

Att köra analog effekter är inte att mixa analogt. Inte för att det spelar så stor roll, men man behöver ganska många fler kanaler om man ska köra ett stort analogt mixerbord. Har man tid och ork så är en patchbay ett bra sätt att få in många prylar till sina dyra omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Att köra analog effekter är inte att mixa analogt. Inte för att det spelar så stor roll, men man behöver ganska många fler kanaler om man ska köra ett stort analogt mixerbord. Har man tid och ork så är en patchbay ett bra sätt att få in många prylar till sina dyra omvandlare.

Har inte sagt något om att mixa analogt. Var du som påstod det. 🙂 Patchbay har jag. Nu är det främst Ljudkort jag ska köpa in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med ett RME RayDAT, så kan du exempelvis välja den 16-kanaliga omvandlaren Ferrofish A16 AE .

Vill du ha allt i ett som kopplas på USB (lite mer portabelt om du t ex ska dra iväg från studion och spela in någon annanstans), så kan ett alternativ också vara Antelope Zen Studio , som har 20 analoga ingångar att leka med - och kan expanderas med externa omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...