Jump to content
Annons

Monitorer för musiklyssning?


MLE

Recommended Posts

Hallå!

Någon som har tips på högtalare med XLR/TRS-utgångar som är trevliga att lyssna på musik i?

Har försökt googlat men hittar nästan ingenting. Studiomonitorer är ju mer ärliga än snälla mot öronen.

Har även tittat på Hi-Fi-system men allting verkar ju vara 3,5mm/RCA-utgångar, USB, bluetooth eller annat som inte är kompatibelt med mitt ljudkort.

Hoppas ni förstår mitt problem. 😑 Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OM du vill ha något som funkar både till att mixa och att lyssna på musik så skulle jag råda dig att kolla in Genelec. Inte så billiga men bra (enligt mig!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Hellpig om Genelec. Mycket trevliga att lyssna på och återger stort ljud trots sin storlek. Kom ihåg att även monitorer låter otroligt annorlunda så vilken som är super ärlig i sitt ljud är nästan omöjligt att säga.

Det är så många faktorer som spelar in för att få ett neutralt ljud, och jag kan säga dig att totalt kliniskt ljud är rätt tråkigt att finlyssna på.

Nu har du inte sagt vad din budget är men om du har möjlighet och pengar finns tycker jag du ska ta en lyssning på Neumann KH 120 A.

Om du hittar några vettiga HIFI högtalare kan du säkerligen komma runt RCA problemet med hjälp av en monitorcontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har faktiskt tittat lite på Adam A5X i musikaffären och tyckte dom lät bra.

A7X var likvärdiga men tyckte basen påverkade mellanregistret litegrann. A5X:orna hade mer "punch".

Budgetmonitorer var ju inte lika roliga att lyssna på, då låter mina trötta harman kardon soundsticks bättre. 😆

Får kolla in om det finns några lite billigare Genelec's som låter bra. Var ganska impad när jag använde sådana i en studio förut.

Många Genelec's har ju femsiffriga priser och det svider lite för mycket i plånboken tror jag.

Vill ju helst inte lägga över 10000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam är ren HiFi. Mycket bas och mycket diskant. "Loudness right out of the box", skulle jag vilja säga. Supertrevlig högtalare om man vill ha just det.

Genelec är rättvisare men ljudet låter komprimerat.

Något som låter bra är Bowers & Wilkins 685 S2, men de är passiva. Renodlade HiFi-högtalare så det är egentligen inte vad du efterfrågar.

Du får nog avgöra själv i en butik vad du tycker passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...