Jump to content
Annons

Blanda studio med liveteknik


Minja

Recommended Posts

Hej!

Vi har två konserter som vi för första gången kommer köra en del låtar playback. Kontrollfriket i mig vill gärna blanda studioutrustningen med PA:t.. Är det nå´n som har erfarenhet av det här? Risk för latency?

Allra helst skulle jag vilja ha sången direkt i musikprojektet i Logic Express, så att den också blir "innesluten i mastringspluggarna" för att den inte skall "låta som något för sig". Förstår att det är en stor risk.. Alternativt bara ha ett backingtrackspår och sjunga sången i spåret under "live".

Gillar min UA-pluggar starkt LA3 kompressorn framförallt, som ger lite värme till en annars väldigt "kall" kondensatormikrofon.

Tänker mig Universel Audio UAD2 Satellite och ljudkortet TC Electronic Impact Twin ihopkopplat med datorn vidare till den digitala mixern/PA:t.

Är väl medveten om att det blir flera kretsar, och oroar mig därför lite för en fördröjning av sången därmed. Nå´n här som har erfarenheten om det är värt ett försök?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vanskligt, kompression och EQ i logic kan påverka så att det blir lättare rundgång om man har otur, både i monitorsystem och PA.

Finns det tekniker på plats så förklara hur du vill ha det, då blir slutresultatet troligen riktigt bra.

Latencyn kan påverka din egen lyssning om du sätter upp grejerna fel och då blir det riktigt dåligt.

Lycka till på spelningarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Dr Loop! Jo, jag har förklarat hur jag vill ha det för teknikern. Han är tyvärr inte jättevan, men tyckte att vi alltid kan testa. Vi kommer att ha högtalare riktade mot oss så att vi själva kan höra det som kommer ut i PA:t. Menar du att du tror att latencyn "bara ställer till det för oss", men inte publiken? Om vi har högtalarna riktade mot oss då för att lyssna av det publiken hör, borde det väl fungera?

Redigerat av Minja
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 9 månader senare...

När det gäller sången på backtracksen borde du väl kunna bounca ihop ett sångspår inklusive masteringseffekten för att slippa belasta datorn med det under själva livegiget?

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...