Jump to content

Recommended Posts

Läste en artikel om studiobygge http://studio.idg.se...ev (NY 2014-06) där man använde pianoull i panelerna. Men var köper man sån? Har googlat men hittar inga butiker, bara beskrivningar på hur man använder den.

https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isover-piano-ljudskiva-st%C3%A5lregel-c450-p16321

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/ljudskiva-piano-613-045-450-cc-003687749

http://www.bauhaus.se/isoleringsljudskiva-piano-tra-c450-70x410x1205-5-92m-paket.html

Där har du några alternativ! 🙂

Dock är det bygget inte så optimalt. Ingen direkt basabsorbering förutom första reflektionerna. Behövs mycket mer. Speciellt om man skall ha sub. Men det är ju ett litet rum, så man får ju kompromissa då. Basabsorbenter äter ju upp rummets yta effektivt.

Eller om det inte är så att jag har missförstått och de har byggt in absorbenter i väggarna. I så fall kan det göra skillnad.

Dock är det bygget inte så optimalt. Ingen direkt basabsorbering förutom första reflektionerna. Behövs mycket mer. Speciellt om man skall ha sub. Men det är ju ett litet rum, så man får ju kompromissa då. Basabsorbenter äter ju upp rummets yta effektivt.

Eller om det inte är så att jag har missförstått och de har byggt in absorbenter i väggarna. I så fall kan det göra skillnad.

Det är väl två basfällor på bilden och en diffusionsvägg som ju borde vara "stämd" för att ära bas och reflektera rätt frekvenser för rummet? Så då är det väl mer en bara två basfällor som hjälper till att tämja basen om även diffusionspanelen gör sitt för att kontrollera just basen.

Eller tänker jag fel nu...igen...? 😲

Edited by k9

Det är väl två basfällor på bilden och en diffusionsvägg som ju borde vara "stämd" för att ära bas och reflektera rätt frekvenser för rummet? Så då är det väl mer en bara två basfällor som hjälper till att tämja basen om även diffusionspanelen gör sitt för att kontrollera just basen.

Eller tänker jag fel nu...igen...? 😲

Diffusorn är inte särskilt djup så den borde inte diffusera så mycket ner i frekvenserna. Men jag tycker mig se absorberande material inuti. Så den kanske är inbyggd i väggen. Det kanske är så att väggarna vi ser är skal fyllda med absorptionsmaterial. Liksom att de byggt ett rum i rummet. Vore ju iofs mer troligt då 35.000 för tre bredbandsabsorbenter och en diffusor låter väldigt mycket. Sen står det om ljudisolering och det åstadkommer man inte med 3 absorbenter. Så jag hade nog fel där.

Men en sak är rätt, man åstadkommer inte särskilt mycket baskorrigering med tre absorbenter och en diffusor, om någon trodde det och ville kopiera. Det behövs mycket mycket mer och troligtvis en eller flera stämda basfällor. Speciellt om man skall använda sub.

Det hjälper helt klart, men mest i mellanregistret och diskanten.

Edited by ostfisk

Men en sak är rätt, man åstadkommer inte särskilt mycket baskorrigering med tre absorbenter och en diffusor, om någon trodde det och ville kopiera. Det behövs mycket mycket mer och troligtvis en eller flera stämda basfällor. Speciellt om man skall använda sub.

Det hjälper helt klart, men mest i mellanregistret och diskanten.

Har för mig att jag läst att en bokhylla full med böcker ska vara bra eftersom ljudvågorna sprids åt alla håll.

Har för mig att jag läst att en bokhylla full med böcker ska vara bra eftersom ljudvågorna sprids åt alla håll.

Det hjälper lite grann men en diffusor är mer matematisk än så. Man vill ha en kontrollerad spridning så att det inte uppstår mer problem. Med en bokhylla har man inte den kontrollen.

Edited by ostfisk

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By MrOnion
      Hej Alla!
      Jag funderar på att hyra ett rum i källaren av vår bostadsrättsförening för att ha som kombinerat rum för att spela in talböcker och som övningsrum för klassisk sång. Rummet är cirka 4x3m med rätt lågt i tak (vanlig källarhöjd...?) och väggarna är i betong. Två av väggarna (en kort, en lång) gränsar mot cykelförråd, en lång mot ett förrådsrum och en kort har ett fönster ut mot en dunge. Ovanför är en lägenhet med en barnfamilj, vilka ofta arbetar hemifrån. Rummet har en nyinsatt metalldörr, som ser relativt tung och tät ut.
      Det jag behöver hjälp med är att få något slags hum om vilka summor det rör sig om att få rummet anpassat till mina behov, vilka är att kunna spela in talböcker med ett relativt gott resultat, samt att kunna sjunga opera där inne utan att störa grannar.
      1. Inspelning: Jag behöver kunna spela in utan störande ljud utifrån och med så lite rumsklang som möjligt. Det är inte så mycket trafik i källaren, så lite naivt tänker jag att det inte finns så många källor till kraftiga, störande ljud därifrån, bortsett från de tider på dygnet som folk hämtar och lämnar cyklar och barnvagnar på väg till och från jobbet. Dock går det varmvattenledningar i taket precis utanför dörren. På utsidan är det likaså långt till någon mänsklig aktivitet. Den mest frekventa ljudkällan torde vara grannarna ovanpå.
      Härifrån kommer huvuddelen av inkomsten, så jag vill kunna göra bra inspelningar, men jag har kollegor som spelar in i garderober utan annan akustikanpassning än kläderna däri, och de har fått godkänt, så kraven är kanske inte så högt ställda som man kunde tro. Jag gissar att rummet egentligen är för stort för detta, men storleken är rätt bra för nästa behov.
      2. Övning: Jag behöver kunna sjunga utan att störa grannarna, åtminstone inte de som bor ovanpå. Det är skönt med lite efterklang, men mina öron föredrar dämpat framför badrumsklang i längden.
      Så, hur mycket pengar är t.ex. 10.000kr i det här sammanhanget? Räcker det till material för att göra något vettigt med rummet (utrustning och inventarier kommer sedan), t.ex. ljudisolera kraftigt uppåt, och lite åt sidorna? Behövs det dubbla, eller femdubbla? Kan jag garantera styrelsen att rummet går att återställa relativt enkelt? Utgå från att jag inte kan någonting om något och att jag har fem extra tummar mitt i varje hand!
      Tacksam för hjälp!
      /John
    • By beyonce
      Heeeeeeeej
      Letar efter bra ljudabsorbenter men allt är så fucking dyrt. Funkar det lika bra att köpa madrasser av skumgummi, skumplast o Polyeter o allt vad det heter? Alltså typ 5 cm o 10 cm tjocka. Hittade billiga barnmadrasser med bra mått o tjocklek o tänkte klä in det i tyg men vill ba veta om det funkar bra :)))))) 
      Funderade på dessa:
      https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00314581/
      https://jysk.se/sovrum/madrasser/barnmadrasser/skummadrass-60x120-basic-f5
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/babymadrass-60x120x5cm
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/palldyna-80x120x10cm?RaptorItemClick=True
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/skumkudde-50x50x10cm
      Undrar också om ljuddämpningsplattorna från biltema är nått att hänga i granen??
      Please help
    • By andfag
      Hej, jag ska bygga ett sångbås i form av låda som man sticker in huvudet i underifrån, likt produkten "isovox" ( www.isovoxbooth.com ). Dock kommer jag vilja försöka göra en ännu mer ljudisolerande konstruktion då jag har mycket känsliga grannar. Så min låda kommer sluta tätare i gränssnittet runt kroppen och ha tyngre och tjockare väggar. Kommer att göra den i mdf men också ha ett extra lager gips på insidan som ytterligare ljudisolering och sedan dämpande material innanför.
      Min fråga är om det ger en märkbar förbättring om man gör en liten luftspalt mellan mdf:en och gipslagret. Jag tänker att man bara limmar på några gummilister innan man skruvar på gipsen på insidan, så att mdf:en och gipsen inte har kontakt. Eller ska jag kanske bara skruva på gipset direkt då detta kanske är försumbart i detta sammanhang? 
      Tacksam för svar av någon som kan lite mer om akustik än mig!
    • By Blåbär
      Hej, jag läst omkring i olika trådar och googlat runt om ljudisolering och akustikbehandling, men blir bara mer förvirrad, ju mer jag läser.

Jag har ett uterum, som tanken är att jag ska göra om, eller bygga om till studio.
      Den ska endast användas till inspelning av sång.
      Jag tänker att det kanske vore bra att ljudisolera, då jag inte vill att eventuellt ljud utifrån ska förstöra mina inspelningar.

Så hur ljudisolerar man?

Först trodde jag att glasull, eller stenlull var det som isolerade, det kanske det gör?
      Men när jag läst mer så förstår jag det som att det absorberar mellan den gamla väggen och den nya väggen, och att det är tjockt gips och/eller något annat material som ljudisolerar?

Sen var det någon som skrev om markskivor, så jag googlade lite och hittade:
      https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-38-50-4-8m.html
      Som man kanske kan sätta direkt på väggen?
      Eller behövs det gips utanpå dom också?

Sen hittade jag någon självhäftande ljudisolering i skum:
      https://www.silentswede.se/ljudisolering-studio/ljudisolering-till-studio/ljudisolering-till-studio-silentswede-neo
      Det verkar ju smidigt, men det kanske inte funkar som ljudisolering, utan mer som akustikbehandling?

Jag hade tänk täcka för fönstret helt med, vilket material det nu än blir.
      Men dörren är ju lite knepigare.
      Man kanske kan bygga en avtagbar vägg som man kan ställa för medan man spelar in?

Sen hade jag ju helst velat göra något åt golvet också, och då gör man kanske ungefär likadant som med väggarna?
      Bygger nytt (flygande?) golv, med glasull, stenull eller markskivor i?
      Och kanske likadant med taket?

Som jag förstår det så är det just ljudisolering som är viktigast vid inspelning av sång.
      Men det kanske hade varit bra att akustikbehandla lite också?
      Att sätta upp lite ljudabsorberande skum på väggar, och kanske i alla hörn förutom där man har sånghörnan, eller ska man ha det i sånghörnan också?

Är tacksam för svar! 🙂
      //Blåbär
    • By Gorlum
      Hej alla forumiter!
      Här kommer en akustikfråga som kanske är något att bita i...
      I min hemstudiokällare har jag en öppning/entré utan dörr som läcker mycket ljud ut mot resten av huset.
      Den skulle jag vilja göra något åt så att mindre ljud läcker ut. Men det är trångt och passar inte riktigt med en vanlig dörr eftersom det är ont om plats i båda riktningarna...
      Så frågan är vad sjutton som kan göras?
      Min tanke är att bygga någon slags "dörr-igentäppare" som sluter hyffsat tätt och tar bort så mycket diskant- och mellanregisterljud som möjligt. 
      Beskrivning av öppningen (Jag bifogar också en bild):
      Den är ganska liten och rektangulär (ca 190 cm hög, 60 cm bred) och djup (30 cm på ena sidan, 20 cm på andra sidan). Den är, som resten av studions väggar och tak, helt gjord i tjock betong och bökig att borra i. 
      Såhär ser den ut:

I princip är den här öppningen det enda som läcker ljud ut från studion, bortsett från stomljud och sånt förstås. Det finns ett fönster men det låter mest ut mot trädgården och inte in i huset. Det som stör mest för resten av huset är diskant- och mellanregisterljud då det spelas en del gitarr och smackas digitaltrummor därinne. Basljud är sällan ett problem, även om det såklart är trevligt att få bort en del av det också, men det misstänker jag är ett grymt mycket större projekt. 
      Akustiken i själva studion är ett ständigt pågående projekt, men det här beror egentligen enbart läcket ut ur öppningen.
      Så, vad göra? 
      En tanke som jag bollat lite med är att bygga nån slags flyttbar sak som jag stoppar in i öppningen vid behov, typ en dörr fast utan gånggärn som kan lyftas fram och tillbaka. Isåfall kanske det går att köpa/såga till två plywoodskivor i rätt mått, bygga en ganska djup träram mellan plywoodskivorna och fylla dem med t.ex. markskiva, och sätta en tunn (aluminium)plåt över vardera plywoodskiva och sedan se till att det sluter tätt när jag ställer upp den med t.ex. akustiklim eller silikon längs med kantern . Sen sätter man handtag på båda sidor och vips- så har jag en flyttbar "ljudstoppar-dörr" som jag kan ställa upp när det ska slamras, och ställa in i pannrummet när den inte behövs. 
      Vad tror ni?
      Är det lönt att testa, eller finns det smartare och mer effektiva konstruktioner för att täta bra om det inte passar med en ljudtät färdigköpt dörr? Kanske andra material passar bättre? Någon som har byggt något liknande?
      Alla förslag uppskattas 🙂
      Vänliga hälsningar/Gorlum 
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...