Jump to content
Annons

Var köper man pianoull?


Tomas E

Recommended Posts

Annons

Läste en artikel om studiobygge http://studio.idg.se...ev (NY 2014-06) där man använde pianoull i panelerna. Men var köper man sån? Har googlat men hittar inga butiker, bara beskrivningar på hur man använder den.

https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isover-piano-ljudskiva-st%C3%A5lregel-c450-p16321

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/ljudskiva-piano-613-045-450-cc-003687749

http://www.bauhaus.se/isoleringsljudskiva-piano-tra-c450-70x410x1205-5-92m-paket.html

Där har du några alternativ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock är det bygget inte så optimalt. Ingen direkt basabsorbering förutom första reflektionerna. Behövs mycket mer. Speciellt om man skall ha sub. Men det är ju ett litet rum, så man får ju kompromissa då. Basabsorbenter äter ju upp rummets yta effektivt.

Eller om det inte är så att jag har missförstått och de har byggt in absorbenter i väggarna. I så fall kan det göra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Dock är det bygget inte så optimalt. Ingen direkt basabsorbering förutom första reflektionerna. Behövs mycket mer. Speciellt om man skall ha sub. Men det är ju ett litet rum, så man får ju kompromissa då. Basabsorbenter äter ju upp rummets yta effektivt.

Eller om det inte är så att jag har missförstått och de har byggt in absorbenter i väggarna. I så fall kan det göra skillnad.

Det är väl två basfällor på bilden och en diffusionsvägg som ju borde vara "stämd" för att ära bas och reflektera rätt frekvenser för rummet? Så då är det väl mer en bara två basfällor som hjälper till att tämja basen om även diffusionspanelen gör sitt för att kontrollera just basen.

Eller tänker jag fel nu...igen...? 😲

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl två basfällor på bilden och en diffusionsvägg som ju borde vara "stämd" för att ära bas och reflektera rätt frekvenser för rummet? Så då är det väl mer en bara två basfällor som hjälper till att tämja basen om även diffusionspanelen gör sitt för att kontrollera just basen.

Eller tänker jag fel nu...igen...? 😲

Diffusorn är inte särskilt djup så den borde inte diffusera så mycket ner i frekvenserna. Men jag tycker mig se absorberande material inuti. Så den kanske är inbyggd i väggen. Det kanske är så att väggarna vi ser är skal fyllda med absorptionsmaterial. Liksom att de byggt ett rum i rummet. Vore ju iofs mer troligt då 35.000 för tre bredbandsabsorbenter och en diffusor låter väldigt mycket. Sen står det om ljudisolering och det åstadkommer man inte med 3 absorbenter. Så jag hade nog fel där.

Men en sak är rätt, man åstadkommer inte särskilt mycket baskorrigering med tre absorbenter och en diffusor, om någon trodde det och ville kopiera. Det behövs mycket mycket mer och troligtvis en eller flera stämda basfällor. Speciellt om man skall använda sub.

Det hjälper helt klart, men mest i mellanregistret och diskanten.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak är rätt, man åstadkommer inte särskilt mycket baskorrigering med tre absorbenter och en diffusor, om någon trodde det och ville kopiera. Det behövs mycket mycket mer och troligtvis en eller flera stämda basfällor. Speciellt om man skall använda sub.

Det hjälper helt klart, men mest i mellanregistret och diskanten.

Har för mig att jag läst att en bokhylla full med böcker ska vara bra eftersom ljudvågorna sprids åt alla håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst att en bokhylla full med böcker ska vara bra eftersom ljudvågorna sprids åt alla håll.

Det hjälper lite grann men en diffusor är mer matematisk än så. Man vill ha en kontrollerad spridning så att det inte uppstår mer problem. Med en bokhylla har man inte den kontrollen.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...