Jump to content
Annons

Kan man lägga in ISRC, PQ och EAN-koder i Logic X


jacobanjo

Recommended Posts

Jag tänkte försöka göra en enkel mastring själv och undrar hur mycket jag kan göra i Logic X.

Jag vill lägga in ISRC-, PQ- och EAN-koder och undrar om jag kan göra det i Logic eller om jag behöver något annat program för det. ISRC och EAN är väl bara någon form av metadata så att det känns som om det inte skulle behövas ett särskilt avancerat verktyg för att få in det i filerna.

Finns det någon funktion i Logic för att bränna ett helt projekt (med PQ-koder)?

- Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Waveburner verkar tyvärr inte finnas längre.

När jag sökte på Waveburner hittade jag lite länkar där någon rekommenderade HOFA CD-burn & DDP istället för utgångna Waveburner. Det finns både som eget program eller plug-in som ska funka i Logic.

Eller finns det bättre (nyare) alternativ? Det måste vara lättanvänt (intuitivt) - och inte för dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det visserligen länge sen jag sysslade med CD-mastering, men EAN-koden och ISRC vill jag väl bestämt minnas man aldrig kodade in alls, utan fick enbart för att märka själva skiva/omslaget respektive registrering av inspelningarna?

Vad gäller CD-bränningen som så så ska alla versioner av Logic jag känner till klara det alldeles utmärkt, så PQ-kodningen behöver du inte tänka på alls. Den innehåller ju dessutom vanligtvis i princip bara start- och stopp-tider för varje spår, och eventuell count-in, en CD-skiva funkar ju i stort sett enbart som en digital LP-skiva som vet exakt var saker ligger (det finn enbart ett spår på en CD, allt annat är tracking längs detta spår), och behöver du inte CD-Text, som jag enbart sett stödd på två bilstereos och en high-end-stereo i hela mitt liv, så behöver du inte oroa dig för det.

Jag roade mig på några skivor jag gjorde med att lägga audio i intervallet mellan låtarna, men på en vanlig CD kan det vara både distraherande och lite menlöst då det kräver ett riktigt mastering-program som hanterar den fulla mastern på samma sätt som en skiva, och man aldrig kan snabbspola till de bitarna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...