Jump to content
Annons

Vad är lättast att "spränga"?


Isaclund

Recommended Posts

Annons

Hej! Vad är det som lättast går i sönder på en topp högtalare under för hård pressning. Basmembranet eller diskanten?

Det hänger på vad det är för material du spelar. Basig musik så ryker baselementet först och tvärtom med vass diskantig musik. Skulle man spela pink noise så är det nog hugget som stucket vilket som ryker först. Det är ju avstämt för att spela tillsammans i en bra balans. Sen om det är aktiv eller passivt delat mellan elementen avgör nog en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har absolut inte studerat ämnet särskilt noga, och har inte sett mycket statistik, men enligt min erfarenhet så har diskanten varit det som rykt först av allt. Min teori är att det är för att diskanten kan/måste drivas av mycket tunnare kopparspolar än basen, och det därför gör dem mycket känsligare för värmen som uppstår. De rör sig dessutom inte ens en bråkdel så mycket som vissa baselement, som jag vet av erfarenhet att man kan använda till att skaka (små) färgburkar med med fantastiskt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...