Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)

Svårt att välja något som är det bästa solot.

Jag tror många kan beröra en på flera olika sätt och att det är många olika faktorer som spelar in.

Några som lyckas väldigt väl är enligt min mening Brian May, Lee ritenour, Joe Satriani, Mattias IA Eklund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Janne "tungan mitt i munnen" Schaffer, eller hur fan han nu stavar sitt efternamn. Han har gjort en låt som heter Norrland. Grymt skön låt och sköna solon/melodislingor.

Annars är ju Joe Satriani en favorit, nästan allt han gör är ju bra!

Tommy Emanuell är oxå en sjuk snubbe som är otroligt säker på aukustisk gitarr. Han lirar röven av det flesta!

Här är ett klipp med honom:

Tommy Emanuell

Eller varför inte Ia Eklund.

Shit! 😉 vilken jävla lirare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Luther Perkins i Cash's Folsom Prison Blues. Snärtigt, lagon nära melodin och inte för långt, ändå början, mitt och avslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm finns ju otaligt många bra solon

favoriterna jag kommer täkna direkt på är väl: (ej rankade)

Slashs solo i Sweet child of mine

Båda slashs solon i estranged

Slashs solo i dont cry

slashs solo i Velvet Revolvers Slither (uuuunderbar explosion me wah)

oj va mycket Slash de vart... nåja

allt gitarrspel i Shine on you crazy diamond me gilmour

confortably numb solona me gilmour

sultans of swing me knopfler, liveversionen från Alchemy skivan

Fruisciantes solo i I could have lied

Page's solo i Whole lotta love

.. och i good times bad times

Finns ju en jävla massa mer haha 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Robert Fripp har ju några klassiker allt från 21:st Century Schizoid man och framåt.

Annars är det ju ändå Hendrix som gäller.

De flesta solon annars är som sagt mest utfyllnad. Även om jag inte tog detta alternativ........ 😱

PS!

Adrian Belew är inte heller fel!

DS!

PPS!

Annat är det med orgel och syntsolon. Det är häftigt!!!!!!!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gyllene Tider "När vi 2 blir 1"- Inleds med otrolig bending teknik och avslutas med ett arpeggio som aldrig hörts tidigare - och vid gud, jag hoppas aldrig hörs igen ;-)

Seriöst, Hotel California är nämnd, Gilmore är nämnd, vad sägs om Brian Robertsson i Thin Lizzy - "Still in love with you" på Liven från 76. Helt gudomligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Arin (oregistrerad)

Jimmy page, Tommy iommi och Hendrix tycker jag är i alla fall 3stycken som har gjort ett par bra solon om vi pratar gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Lyssnar knappt alls på gitarrbaserad musik, men gitarrsolot i Digital Love är satans fräckt. 😳 Ja med Daft Punk alltså. Inte ens säker på att det är en riktig gitarr...  😕

Nä men den har samma effekt och syfte som en el-gitarr, men hade den haft exakt samma ljud som en vanlig el-gitarr hade det inte blivit bra - inte passat in i soundet. Låten rockar!

Redigerat av k_e
Link to comment
Dela på andra sajter

John Petrucci´s solo i "Under a glass Moon". Så himla välgjort tillsammans med kompet. 😕

Mvh / djonas

Måste hålla med. John Petrucci's solo i Goodnight Kiss och de i Learning to Live är inte helt fel de heller.

Diggar även Steve Lukathers finfina solo i Rosanna. Jag ryser.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par favoriter:

Glömmer aldrig Allan Holdsworth med sitt första band Tempest. Såg dom live. Hade aldrig hört något liknande förut. Han spelade även fiol då.

Solon med Zappa (otrolig gitarrist i sina bästa stunder), John Mclaughlin (när han spelade i Shakti), Gilmour, Larry Carlton, Hendrix förstås (Purple Haze förändrade mitt liv), Jimmy Page ....nä de här gick inte...för mycket...för många bra....

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hålla mig längre...har läst igenom och märkt att ingen ens har nämnt Jay Graydon eller Dann Huff...men det är kanske bara jag som diggar slicka stringbenders 😎

Det är ju omöjligt att säga vilket solo som är bäst i universum men jag kan rapa ur mig några solon som inte går av för hackor och som givit mig ståpäls mer än en gång:

* Jay Graydon - Låten Peg på Steely Dans platta Aja eller nåt annat guldsolo han gjort genom åren.

* Steve Lukather (Toto) - Rosanna, Hold the line, While my guitar gently weeps (Totos version) m.m.

* Dann Huff (Giant) - I am a believer, intro...solot...fadesolot.

* Tim Pierce (Rick Springfield) - Living in Oz, kort konsist lekfullt och bara såååå sjukt bra.

* Gary Moore - The loner, klassiskt och snyggt med enorm känsla!

* Steve Vai / Ry Cooder - Duellen i filmen Crossroads *puuh*

* Eddie Van Halen - Beat It med Michael Jackson.

* Toni Le Tekro (TNT) - Tonight I'm falling...normalt tänk där, eh...näe...

* Mike Slamer (Steelhouse Lane) - Give it all to me, lekfullt och melodiöst med snygga arpeggios bl.a...gutt!

Nåja, vad är väl en bal på slottet...jag grottade fram en del slicka prylar där utifall nån hade glömt bort dem *s*

Det finns som sagt en uppsjö med andra makalösa soloprestationer från grymma gitarrister som t.ex Al Di Meola, Helloweengrabbsen, Eric Johnson, Yngwie, John Norum, Petrucci, Ia Eklund, Tommy Denander, Jimi Hendrix, Janne Schaffer, Guitars unlimited, Johan Norberg...ja you name it...listan kan göras lång.

Gitarr är godis om det görs på rätt sätt 😄

/Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det nog bara faller bort här bland alla rock- & popgitarristgrejor så håller jag inne med jazzsolon.

Ett gitarrsolo kan visst vara på sin plats och lyfta en låt. Men även vara rätt förutsägbart och ospännande. Mycket jazz och gitarrhjältmusik har tyvärr formen tema, solo, (solo, solo,) tema slut. Jaha? När man hört femtielva saxofonister gå upp på de där höga flagoletterna femtielva ggr är det inte lika hisnande längre. Samma med gitarr.

Nåväl ett exempel på vad jag då tycker är riktigt bra gitarr. Mean Town Blues på Johnny Winter And Live. En låt som svänger oerhört och med en väldigt bra gitarrduell mellan Winter och Rick Derringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar knappt alls på gitarrbaserad musik, men gitarrsolot i Digital Love är satans fräckt. :rolleyes: Ja med Daft Punk alltså. Inte ens säker på att det är en riktig gitarr... 😱

Håller med där, det är helt grymt. Jag tror faktiskt att det är riktigt gitarr. Jag hittade nämligen tab på det på nätet när jag fick för mig att jag skulle lära mig det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hålla mig längre...har läst igenom och märkt att ingen ens har nämnt Jay Graydon eller Dann Huff...men det är kanske bara jag som diggar slicka stringbenders  :rolleyes:

Vill du bli min kompis??? 😏

satt oxå å läste igenom tråden och såg en stor avsaknad på viktiga namn hehehe... :rolleyes:

blev dock MYCKET gladarae när jag kom till ditt inlägg hehe

Ett solo med Stele Lukather som jag diggar extreeemt mkt kommer från en av min favvolåtar med ToTo.

These Chains. svängig som sören å ett solo som e två-ttre refränger långt i slutet.. MUMMA!!!! =)

ASTRID: stavfel

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

..men det är kanske bara jag som diggar slicka stringbenders  :rolleyes:

Menar du att Carlton inte är en slick stringbender? :rolleyes:😏

inte lätt att ta med alla alltid, tror jag.. hehe.. många sjuuuukt bra solon med både herr LUKE och herr Carlton kan man se in deras nyaste skivsläpp hehe.. En DVD från Paris 2001... Den bör kollas in alltså... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hålla mig längre...har läst igenom och märkt att ingen ens har nämnt Jay Graydon eller Dann Huff...men det är kanske bara jag som diggar slicka stringbenders  😲

Vill du bli min kompis??? 🙂

satt oxå å läste igenom tråden och såg en stor avsaknad på viktiga namn hehehe... 😕

blev dock MYCKET gladarae när jag kom till ditt inlägg hehe

Ett solo med Stele Lukather som jag diggar extreeemt mkt kommer från en av min favvolåtar med ToTo.

These Chains. svängig som sören å ett solo som e två-ttre refränger långt i slutet.. MUMMA!!!! =)

ASTRID: stavfel

Nämen ser man på...det finns ett "aorfreak" på listan...det var inte illa, trodde att jag var ensam på den fronten, men icke sa Nicke 😉

Jadu, solot på These Chains är ju som du säger...sjukt bra!!! *s* Som gitarrist så har jag svårt att välja vilket solo Mr Lukather ska ha cred för, det går liksom inte...lyssna på Toto's plattor så förstår man varför...ibland är det slickt och melodiöst och ibland helt urflippat och schitzofrenetiskt...typ *s* Var kanske därför som jag beställde biljetter idag till Toto på Hovet den 3 Mars...hrmm...

Carlton...he he...självklart är det en av de slickare strängbändare som finns, nyligen i samarbete med Steve som sagt, väldans nice.

Nu snackar jag väldans mycket om AOR och slicka westcoastgitarrister men jag lyssnar ofta och gärna på extrema jazzgitarrister samt även tuffare metall etc.

Här finns en yngre förmåga som ni kanske sett innan...om inte...check him out! *s*

http://www.spikedhumor.com/articles/2298/8..._Guitarist.html

Är man inne på slicka gitarrister så får man under inga omständigheter glömma dessa enorma studiomusiker som bl.a: Michael Thompson, Michael Landau, James Harrah m.fl.

Det finns några Svenska gitarrister som inte heller går av för hackor...har ni hört: Tommy Denander, Lars Boqvist (åkte runt och gjorde Valley Arts demos på musikaffärer för en massa år sen, grym kille), Ia så klart, Magnus Olsson, Say It, Janne Schaffer...ja listan kan göras hur lång som helst. många bra finns det i alla fall.

Nej, nu får jag ge mig...dags för skönhetssömnen 😮

/Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Robbie McIntosh på låten "Let it be". live från skivan "tripping the live fantastic". spelade/spelar med McCartney.

Ronnie Le Tekro på låten "Ten thousand lovers". medlem i norska gruppen TNT.

Steve Miller gör några salta räkor på låten "Jungle Love".

solot på "the wind cries mary" (hendrix) är också svettigt svårslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, solot på These Chains är ju som du säger...sjukt bra!!! *s* Som gitarrist så har jag svårt att välja vilket solo Mr Lukather ska ha cred för, det går liksom inte...lyssna på Toto's plattor så förstår man varför...ibland är det slickt och melodiöst och ibland helt urflippat och schitzofrenetiskt...typ *s* Var kanske därför som jag beställde biljetter idag till Toto på Hovet den 3 Mars...hrmm...

hehe, jag och en polare beställde biljetter till köpenhamn istället.. man slipper pröjsa järnet för att få bra platser där eftersom de är onumrerade å då behöver man ju bara vara på plats där ett tag innan så får man bästa platserna... =P

Men det blir ju då den 7 mars istället.. =)

lite OT i guess, men hör av din om du är sugen på samarbete. jag känner flera "freaks" inom slick och dyl.. =)

Vart ifrån i småland e du? PM:a mig 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...