Jump to content
Annons

midi hamnar efter ljud vid inspelning av hårdvarusynth


adrinia

Recommended Posts

Hej,

Jag har googlat mycket på det här men inte hittat någon lösning. Jag använder mest hårdvarusynthar när jag gör musik och det funkar aldrig riktigt bra med synkningen. Har precis fått till så att ljudet blir helt perfekt synkat när jag spelar in, oavsett vad jag har för buffer size så hamnar ljudspåret rätt. Problemet är när det kommer till att spela in midi. Det blir fördröjning, och det blir olika fördröjning beroende på vad jag sätter buffer size till.

Jag har gjort en kort video där jag förklarar och visar problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=WJapqAXH_tQ&feature=youtu.be

Den enda lösningen till problemet som jag har hittat är att manuellt flytta hela regionen så att den ligger samtidigt som ljudfilen. Kvantisering är inget alternativ för min musik. Jag vill kunna lita på att logic lägger midi-informationen exakt där jag spelat den.

Hur löser jag detta? Jättetacksam för hjälp!

EDIT: jag har logic x

min dator är en mac mid 2012 med 16 gb ram

ljudkort Focusrite Saffire Pro 24

Redigerat av adrinia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du prövat både USB och MIDI- utgång på synten?

Kan du prova att driva en ljudmodul eller annan hårdvarusynt via MIDI i realtid (med enbart sladd, ej via dator) och samtidigt spela upp syntens egna ljud och se om det blir någon fördröjning då också? alltså om ljudmodulens ljud kommer efter syntens egna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Synten som låter och skickar midi i klippet är en nord stage. Den kan bara skicka midi via minikabel, det går inte att skicka via usb. Om jag kopplar midi direkt mellan norden och min prophet 8 hör jag inget märkbart delay, det skulle jag förstås kunna spela in och kolla. Men det känns omöjligt att det skulle vara nordens fel, t.ex. att den skickar midi-signalen senare än ljudet. Det som gör att jag känner mig säker på det är att latencyn ju ändrar sig när jag ändrar på buffer size i logic. Då kan det väl omöjligt vara nordens "fel", eller? Det borde ju var något med logic eller ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad som heter just latency eller på svenska latens, och är ett hett omdebatterat ämne. Det är faktiskt så att det är varken fel på din nord eller logic, utan datorn behöver tid på sig att spela upp ljud. Ska du dessutom höra vad datorn hör (monitorering) samtidigt som du spelar in, åker du på latency-roundtrip.

Kort regel: När du spelar in, ska du ha så låg latens som bara är möjligt (för att undvika just lagg och fördröjningar), och vid mixning och post-produktion kan du dra upp latensen för att ge datorn mer betänketid så den orkar med mer pluggar (EQ, kompressorer, vst-syntar etc.)

I ditt fall skulle jag spela in midin först, kvantisera det och se till att det är tajt, dra ner latensen ordentligt och därefter sampla norden genom att skicka tillbaka midin in i norden.

Då ska du slippa rountrip, och förhoppningsvis blir fördröjningen så liten att det inte hörs. (Jag använder 128 samples latency som absoluta max vid inspelning av audio. Efter det blir saker märkbart snett...)

Du kan oxå kolla så du inte har någon form av realtidsmonitorering genom Logic när du spelar in, så du inte åker på just rountrip. För du ska inte behöva åka på rountrip om du bara spelar in. (Dock kan jag inte Logic. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, som jag skrev ovan så är kvantisering inte ett alternativ för min musik då jag gillar att ha kvar lite "human feel".

Jag är inte riktigt med på det du säger att det måste vara latency på det som spelar in. Eller jag förstår vad du säger, men samtidigt så kompenserar ju logic för latency för ljudspåret. Jag visar här, där jag spelar in klicket som logic skickar ut i hörlurarna med en mikrofon och visar att det ligger perfekt i logic trots att jag har 1024 i buffer size:

https://www.youtube.com/watch?v=KXTaTkpLcVQ&feature=youtu.be

Logic har alltså denna fördröjningen, men är medveten om exakt hur mycket fördröjning det är och hur den ska kompensera för det. Jag har ju ställt in recording latency på -69 samples. Det gör att ljudet hamnar precis perfekt där det ska, trots att buffer sizen är satt till 1024. Det funkar även på andra inställning av buffer size. Men med midi fungerar det av någon anledning inte. Det tycker jag är konstigt eftersom fördröjningen verkar ganska förutsägbar. Logic borde ju bara kunna spela in och sen automatiskt förskjuta hela midi-regionen när man stoppat inspelningen så man slipper göra det själv. För om jag spelar in t.ex. både ljud och midi samtidigt så kan jag ju själv se hur mycket ljudet (facit) ligger före midin (det som felar) och justera efter det.

När jag söker i andra forum efter svar på det här problemet verkar det som den vanligaste situationen är att det blir fördröjning när man triggar en mjukvarusynth i logic och ju lägre man sätter buffer size desto lägre blir latencyn när man spelar och det har jag full förståelse för. Men det är ju inte alls det som händer här. Jag har ju en hårdvarusynth som låter mer eller mindre direkt när jag spelar. Det är bara färdigt ljud midi som ska in i systemet. Den ena hamnar rätt och den andra hamnar fel. Hoppas jag har förklarat problemet lite tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...