Jump to content
Annons

Redigera eller spela in på nytt


Lill-Gurkan

Recommended Posts

Har börjat låta en person mixa mina låtar och det är nivåskillnader i sången som hen inte helt lätt får bort... Brus på vissa tagningar också, pga att

fantommatningen varit intryckt av misstag när jag lagt en del av sången. Nivåskillnaderna beror på att jag rattat inspelningsvolymen olika vid de olika inspelningstillfällena och klippt rejält mycket och tätt.

Hur kunde jag vara så korkad att jag inte tog kort på hur jag rattat inspelningsvolymen vid det första inspelningstillfället? Fick sitta i natt och redigera om och vid något ställe till och med byta till en sämre tagning pga nivåskillnaderna. Det känns som om projektet kör ner i diket trots att jag hållit på med det sen december. Och nu blir det sommar och jag vill inte sitta inne och redigera mer. Jag är SÅ trött på min röst som uppenbarligen inte håller måttet, Logics crossfades som tror att klippning är lika med dubbning och sist men inte minst min hjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jäpp för mycket problem är bara att skrota och börja om. Det är aldrig värt försöka editera något till döds. Ju mer man editerar desto mer kritisk blir man och slutar med att man ändå inte är nöjd och har slösat en massa värdefull tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i kören. Jag klipper aldrig i mina tagningen numera. Sätter mig och gör om skiten istället.

Om inte annat så får jag spela gitarr/bas/trummor/piano/percussion/whatever i någon timma, istället för att sitta framför datorn motsvarande tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med. I 9 fall av 10 blir det bättre av omtagningar. Gärna en annan dag när du bara går in och kör på känsla. Sen är det klart att man kan gå in och klippa lite, men när redigeringen börjar ta för lång tid tryter kreativiteten och det blir genast tråkigt.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Uppdatering en vecka senare: La om sången på en av låtarna. Den andra fick vara. Det är en svårsjungen låt och det var ont om tid. Texten på den låten handlar dessutom om att sitta vaken på natten när vänner sover över hos en, och att göra en låt om dessa vänner. Så jag tänkte att det inte gjorde så mycket att den låter extra heminspelad. Det är för övrigt en väldigt svår balansgång det där tycker jag; När man ska se inspelningarna som färdiga. Å ena sidan ska man leva med sina inspelningar men å andra sidan finns det risk för att man får ångest och börja hata sina låtar om man sitter med dem för länge. En fördel med att inte bli helt nöjd är också att det kan vara sporrande för kreativiteten; Då vill man göra nya låtar för att spela in dem bättre. 😄

Redigerat av Lill-Gurkan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Redigera eller spela in på nytt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...