Jump to content
Annons

Utbildning för att bli bättre med sitt instrument


Recommended Posts

Hej, 🙂

Jag har ägnat några år nu (är 23år) i min hemmastudio och känner att jag har blivit tillräckligt bra kring mixning, inspelning, syntar, ljudlära/ljudteknik och annat studiorelaterat för att göra mig själv nöjd. Är ej professionell där, men jag vet hur bra jag är samt hur jag ska gå tillväga för att bli ännu bättre.

Under denna tid har jag glömt bort att ägna mig åt det som fick mig att börja med musik en gång - att faktiskt spela på ett livs verkligt instrument! Allt har handlat om datorn endast i princip.

Jag är relativt bra/godkänd på gitarr och piano när jag sitter och spelar för mig själv. Jag är ganska kunnig, och tycker det är intressant, med musikteori. Jag kan lära dem flesta "top 100" låtarna på ovanstående instrument om jag skulle vilja det...

... MEN, det jag inte är bra på är att spela i grupp eller live. Låt säga att sitter och jammar med några musiker och det är min tur att dra några slingor eller riff skulle jag behöva tacka för mig och lämna rummet frivilligt. Jag vill bli mer ETT tillsammans med mitt instrument dvs. bli bättre på att improvisera, skriva eget matrial, spela och ha kul tillsammans med andra musiker. Bli bättre och få mer självförtroende live och framför en publik. Jag vill alltså ta mina teoretiska och tekniska färdigheter och kunna använda dem i verkligheten. Kort och gott, vill egetnligen bli bättre på att lalla och ha kul (men proffesionellt).

Frågan är vilken utbildning ni tror lämpar sig bäst för detta? Finns ju så jäkla mycket att välja bland. Mycket av det jag vill bli bättre på kräver givetvis träning som man kan lära sig själv, men vill utöver det ändå börja i en skola där man hamnar i en klass där alla delar samma intresse och allt det där! Vill ut från min hemmastudio 🙂

Tack!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte hjälpa dig med sakfrågan eftersom jag inte gått npgon musikutbildning själv. Men jag kan bjuda på två tips som du kan ta till dig direkt, innan du vet vad du vill plugga;

1) Köp en loop-pedal till din gura, eller spela in korta ackordföljder på datorn och loopa dem om och om igen och börja spela melodier och slingor över loopen för att få ut känslan för harmoni från huvudet ut i fingrarna. Toner och skalor som enligt boken passar bra till givna ackord och progressioner betyder ingenting om man inte har en relation eller känsla till harmonin som skapas.

2) Hitta musiker att jamma med. Internet är din bästa vän här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hjälpa dig med sakfrågan eftersom jag inte gått npgon musikutbildning själv. Men jag kan bjuda på två tips som du kan ta till dig direkt, innan du vet vad du vill plugga;

1) Köp en loop-pedal till din gura, eller spela in korta ackordföljder på datorn och loopa dem om och om igen och börja spela melodier och slingor över loopen för att få ut känslan för harmoni från huvudet ut i fingrarna. Toner och skalor som enligt boken passar bra till givna ackord och progressioner betyder ingenting om man inte har en relation eller känsla till harmonin som skapas.

2) Hitta musiker att jamma med. Internet är din bästa vän här.

Precis, det stämmer nog det du säger. Och med internet idag så finns det nästan hjälp direkt framför näsan, bara att googla på det man specifikt bli bättre på och så dyker det upp ett x antal hjälpmedel.

Så efter lite träning så blir det steg nr 2 - hitta lite musiker 🙂

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 3 alternativ: Gå nåt år folkhögskola, hitta en bra instrumentlärare och ta ett gäng lektioner eller lira själv. Folkhögskola är ju solklart det bästa alternativet men kanske inte det man riktigt vill göra mitt i livet. När jag läser vad du skriver låter det mest som att du lider av ovana, så varför inte börja öva själv? Vill du improvisera så finns det till exempel ett gäng play-alongskivor på Spotify där du kan jamma med i lite låtar. Inte jättekul kanske, men ett bra sätt att komma igång. Sen tycker jag att du ska hitta ett gäng att lira med. Det finns liksom inget annat sätt att lära sig att spela i grupp än att spela i grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det finns 3 alternativ: Gå nåt år folkhögskola, hitta en bra instrumentlärare och ta ett gäng lektioner eller lira själv. Folkhögskola är ju solklart det bästa alternativet men kanske inte det man riktigt vill göra mitt i livet. När jag läser vad du skriver låter det mest som att du lider av ovana, så varför inte börja öva själv? Vill du improvisera så finns det till exempel ett gäng play-alongskivor på Spotify där du kan jamma med i lite låtar. Inte jättekul kanske, men ett bra sätt att komma igång. Sen tycker jag att du ska hitta ett gäng att lira med. Det finns liksom inget annat sätt att lära sig att spela i grupp än att spela i grupp.

Folkhögskola är kanske inte helt tokigt! Ska ha det i åtanke.

Precis, ovana är ordet - och tipset med spotify/playalong-låter är ingen dum idé. Började googla fram lite improvasitiontips igår kväll och använt dem i praktiken, redan efter en dag så känns det lite bättre. Så visst ger träning färdighet! Så med lite mer träning så får det bli att hitta musiker (och/eller börja folkhögskola).

Tack!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser mellan raderna att du vill ha något mer socialt? Det kan du få genom att spela i grupp, men du kan även göra något annat socialt och kombinera med att öva själv för det mesta.

Stämmer nog delvis, jag har bra vänner i vardagen känner jag - problemet är att INGEN håller på med musik. Hade varit kul om åtminstone en utav dem delade det intresset haha... 😛 Men jag får klura ut något, blir nog bra till slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började spela i något form av band för över 15 år sedan (huga!) hade jag spelat klassiskt piano som liten, och kunde läsa noter hjälpligt. Jag var väl en medelmåtta som bäst på klassiskt rent ut sagt. När jag som tonåring blev tillfrågad i stil med "Du kan väl spela piano, kan inte du spela i vårat band?" Svarade jag "Ja, varför inte".

Jag blev väldigt snart varse om att spela efter noter helt själv, kontra att spela rock/pop i ett coverband var två HELT olika saker. Man kan vara rätt bra på det enda, och samtidigt vara totalt superkass på det andra. Jag visste helt enkelt inte vad jag skulle spela. Saker som att kompa, improvisera eller lyssna på andra, för att inte tala om att spela tajt...

Visst jag var behjälpt av att kunna en del skalor och fingersättning, så det gick väl fortare för mig att lära mig kompa än för en person som aldrig lirat piano alls tidigare, men det tog lång tid innan jag kände mig komfortabel i en bandkonstellation och få instruktioner som "Kör något blueshängigt i F-moll."

För att göra en kort historia lång: Joina ett band som vill spela snarlik musik som du. Ta några personer som inte är alltför asgrymma på sina instrument, men samtidigt så duktiga att du kommer vilja pusha dig själv.

ps. För många år sedan när jag fortfarande lirade covers, letade vi ny basist. Hans första intryck av oss var "satan va ni är grymma", trots att jag tyckte vi bara var ett halvdassigt coverband. Så man lär sig massor att lira tillsammans, utan att ens märka av det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började spela i något form av band för över 15 år sedan (huga!) hade jag spelat klassiskt piano som liten, och kunde läsa noter hjälpligt. Jag var väl en medelmåtta som bäst på klassiskt rent ut sagt. När jag som tonåring blev tillfrågad i stil med "Du kan väl spela piano, kan inte du spela i vårat band?" Svarade jag "Ja, varför inte".

Jag blev väldigt snart varse om att spela efter noter helt själv, kontra att spela rock/pop i ett coverband var två HELT olika saker. Man kan vara rätt bra på det enda, och samtidigt vara totalt superkass på det andra. Jag visste helt enkelt inte vad jag skulle spela. Saker som att kompa, improvisera eller lyssna på andra, för att inte tala om att spela tajt...

Visst jag var behjälpt av att kunna en del skalor och fingersättning, så det gick väl fortare för mig att lära mig kompa än för en person som aldrig lirat piano alls tidigare, men det tog lång tid innan jag kände mig komfortabel i en bandkonstellation och få instruktioner som "Kör något blueshängigt i F-moll."

För att göra en kort historia lång: Joina ett band som vill spela snarlik musik som du. Ta några personer som inte är alltför asgrymma på sina instrument, men samtidigt så duktiga att du kommer vilja pusha dig själv.

ps. För många år sedan när jag fortfarande lirade covers, letade vi ny basist. Hans första intryck av oss var "satan va ni är grymma", trots att jag tyckte vi bara var ett halvdassigt coverband. Så man lär sig massor att lira tillsammans, utan att ens märka av det själv.

Tack för svar! Behövde höra något sådant, så man liksom är lite förberedd på vad man kan ha att förvänta sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...