Jump to content
Annons

Yllet släpper ny skiva


Jon Rinneby

Recommended Posts

God vänner! Idag släpper jag mitt nya album ”Två steg fram”. Så här skriver några hårdhudade kritiker:

”Influens- och variationsrikt” - IKON - 4/5

”Uppfriskande och ärligt” - GAFFA - 4/6

Kritiker.se

latsaspoeten_kritiker.jpg

https://soundcloud.com/latsaspoeten/sets/tva-steg-fram

Och som om inte det vore nog släpper även Kent en platta idag. Det visar sig dessutom att Jocke Berg är upphovsman till Freddie Wadlings ”Drömmarna” som finns med som cover på ”Två steg fram”. Nåja, låt oss hoppas att jag inte tar allt för mycket stjärnglans från dem.

Hemsida: http://www.latsaspoeten.se

Spotify: http://tinyurl.com/gs9qoq2

Trevligt helg

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä så dåligt lät det väl inte! Kul med sång på dialekt. Får lite Kent vibbar. Kent goes Skaune! ☺️

Introt tycker jag är för långt. De två rösterna passar ihop bra. Sjunger du bägge?

Fortsätt du med musiken! 🙂 Bra jobbat

Det är inte så att jag var ironisk... Men tack tack. Det är förresten min kompis Anna Jadéus som körar på alla låtarna. En fantastisk musiker 🙂

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar hur du bygger upp låtarna och ökar energin.

Inte överarrangerat, lagom mycket hela tiden. Bra att du

vågar låta det vara få instrument/röster under vissa stunder.

Snygg blandning mellan mycket/lite reverb.

Hade väntat mig massvis med softsyntar men det var

mest akustiskt, snyggt.

Vackert och behagligt. Bra jobbat Jon.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar hur du bygger upp låtarna och ökar energin.

Inte överarrangerat, lagom mycket hela tiden. Bra att du

vågar låta det vara få instrument/röster under vissa stunder.

Snygg blandning mellan mycket/lite reverb.

Hade väntat mig massvis med softsyntar men det var

mest akustiskt, snyggt.

Vackert och behagligt. Bra jobbat Jon.

🥰 Du värmer mitt skånska hjärta. Varför hade du förväntat dig massa softsynthar förresten? 🙂 Nästa platta tänkte jag iofs bygga runt gamla knarriga historier, som melontroner och orglar, för att gör mig lite obekväm.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du skulle ha många VSTi eftersom du är expert på mjukvara och antagligen har massvis med plugins och softsyntar som är lätt att överanvända.

Förresten, gillar dialekten också.

Aha 🙂 Försöker alltid att jobba med så "lite som möjligt" eftersom jag har, precis som säger, en uppsjö pluggar. Tvingar mig till och med att avinstallera allt som oftast för att inte fresta mig själv. Skulle aldrig bli klar om jag testade allt jag hade, försöker ofta gå på första känslan, funkar de så funkar, annars skiter jag i låten.

"Jaa eee en liiiden gåssåg från skauuuune"

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte alls det låter bra faktiskt. Du borde nog ägna dig åt nåt annat.

När du på så ruttet sätt framlägger din åsikt samt påvisar att vederbörande Yllet ska leta efter annan hobby och/eller yrke så får Du naturligtvis ögonen på dig...

Ingen behöver vara bättre än det man kritiserar, men tro inte att du kommer lindrigt undan med den ruttna kommentaren du droppade.

Vi alla här är idel öra på vad DU Britta har att leverera...

Om inte, så leta vidare på annat håll...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, behagligt att luta sig tillbaka till. Inget effektsökeri, känns befriande idag. Kul ordlek i titeln "Hösten är Vår" också. Det mesta andra är redan sagt, me like!!! ☺️

Brittas meningslösa kommentar kan du bortse ifrån. En sak är att bygga en negativ kritik på ett något konstruktivt och utvecklande sätt, en annan att bara haspla ur sig förolämpningar... 😏

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Kent referenserna var inte helt fel. Gillar detta!

Tack! Det är lite komiskt faktiskt, har själv aldrig lyssnat särskit mycket på Kent. Sedan visar det sig (förutom ovanstående) att de dessutom har textraden "Två steg fram" i sin låt "M" - Kent är överallt 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, behagligt att luta sig tillbaka till. Inget effektsökeri, känns befriande idag. Kul ordlek i titeln "Hösten är Vår" också. Det mesta andra är redan sagt, me like!!! ☺️

Kul att du nämner ordleken, det var just den som blev startskottet till hela plattan!

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker inte alls det låter bra faktiskt. Du borde nog ägna dig åt nåt annat.

Flashback saknar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Måste ta och lyssna hemma ordentligt. Mitt första intryck är att det finns något tjockt i ljudbilden som kväver lite. Fantastiskt precist definierat, eller hur? 🙂

Har lite svårt för skånska, egentligen är det bara Wilmer X som kommer undan med det tycker jag. Det här ger mig lite bob hund-vibbar... Det är många som gillar bob hund.

I "Jag är galen" river det äntligen loss lite, men då tycker jag sången ligger för lågt mixad. Eller om det är gurorna som är för höga.

Men ska som sagt lyssna där jag kan lyssningen lite bättre. Just nu sitter jag med en bruksdatorlyssning.

Varför "Låtsaspoeten" och inte Jon Rinneby?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det funkar inte att lyssna på soundcloud grejor på min Ipad av nån anledning men det är säkert en bra skiva för jag gillade hösten är vår när jag kollade den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför "Låtsaspoeten" och inte Jon Rinneby?

Den korta versionen: Spelade några år i ett band som hette Turn off your television, sjöng på engelska. Men efter att vi la av visste jag inte riktigt vart jag skulle ta musiken. Hittade senare nån gammal dikt som jag skrivit och när jag läste den så kände jag mig som en Låtsaspoet. Testade att tonsätta dikten och på den vägen är det. 🙂

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt gött. Fick även lite vibbar av Mew i och med Annas stämma. I alla fall i de lugnare och mer svävande låtarna.

Skåne, Danmark, same same 😉 Skämt åsido. Har inte lyssna särskilt mycket på just Mew, så skulle väl ljuga om jag sa att de inspirerat mig. Dock gillar jag deras sound, så det tar jag som en komplimang! Stort tack för lyssningen, det värmer!

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra! Bra jobbat!!

Kul med dialekt i musik :-)

Har inget konstruktivt att säga om musiken, låter färdigt i mina öron i alla fall :-)

Tackar! Gällande dialekten har jag inte så mycket att välja på, så härligt att det uppskattas 😉

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...