Jump to content
Sign in to follow this  
campttex

Köp av akustisk gitarr med mikrofon BUDGET:12000

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har spelat gitarr i 3 år nu (är självlärd) och känner att det är dags för att byta upp mig från min trogne gitarr. Just nu har jag en Jason som jag slog till på för 1500 kr i ett s.k "startpaket för nybörjare". I och med att jag anser mig själv att ha utvecklats från nybörjare till, jahh någonting, så är det dags för en uppgradering helt enkelt.

Som nämnt i rubriken, jag har en budget på 12000kr att jobba med. Hittills, på egen hand, har jag kollat mycket på märken såsom Yamaha, Taylor och lite Martin. Taylor 214ce är den gitarr som är mest tilltalande just nu, men eftersom jag egentligen inte kan så värst mycket om gitarrer vänder jag mig till detta gitarrforum där folk är förhoppningsvis kunniga :-)! (Mitt första inlägg ever)

Jag har läst att det är bra att försöka få "solid trä" på alla möjliga punkter på gitarren, men vet ej om detta är möjligt med tanke på min budget och mina krav:

Mikrofon (går att koppla in gitarren till en förstärkare)

Cutaway

Stålsträngad (6-strängar)

Helst rosewood

OBS: Gitarren ska användas till youtube, "hemma klinkande" och skolkonsert!

Vet ni några bra märken/modeller, vad som helst egentligen, så får ni mer än gärna skriva en kommentar till detta. Jag är öppen för alla möjliga förslag! Jag kommer aktivt svara alla som skriver :)

Skriv gärna vilka erfarenheter ni har haft med era gitarrer som ni ägt och vad ni tycker om dessa?

Ta fram den inre gitarrnörden inom er hehe :)

Tack så hemskt mycket på förhand för svar!

Uppskattar detta verkligen.

Edited by campttex

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Hej!

Kan varmt rekommendera Taylor 214ce. Har den inte själv men min vän som jag spelar med köpte en för 2 veckor sedan. Vi hade spelning i fredags och den lät skitbra live.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glöm inte att halsen ska kännas bra, rätt form och tjocklek om den ska kunna bli din favorit, ta ut några kandidater och provspela, måste kännas rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Burnin Sven

Det du måste göra är att känna och klämma på plats i butiken och även om du kan gå till flera butiker och testa gitarrer. Prislappen och märket spelar faktiskt nästan aldrig nån roll utan det är bara din egen personliga upplevelse av just det instrument du håller i händerna just då som du måste gå efter. Detta kan gå fort det kan ta lite längre tid innan rätt gitarr dyker up. Två gitarrer av sama märke och till och med samma modell från samma märke kan kännas och upplevas helt olika dvs den ena kan vara fantastisk men den andra suger.

Jag har haft en Ovation, en riktig inte en Aplause eller va dom hette. Den var ok men inte mer och prismässigt på den tiden motsvarande idag den nivån du säger du kan tänka dig. En Guild, också helt ok men dyrare än den var värd på riktigt. En Seagull med cederlock hade vi på jobbet den var helt ok också och mera realistiskt prissatt.

Jag har alltså haft bra märken både på akustiskt och el sidan men nu är det bara budget guror som gäller och det är gitarrer jag har letat fram utifrån ovanstående metod. Dom är samtliga bättre än mina gamla märkesguror enligt mig och mitt sätt att spela.

Visserligen har jag nu en Fender tele och en budget Gibson men ingen av dom kostade över 6000 spänn. Mina akustiska är en Peders före detta Landola som normalt och traditionellt har sugit så in i Norden genom åren men inte den här. En Cort tolvsträngad som är underbart lätt att spela på, Cort har verkligen inte varit ett höjdarmärke genom åren så det är också lite besynnerligt men den är bra och har mick. Sen har jag en väldigt gammal plywood gura från Suzuki eller nåt som jag aldrig kommer att sälja, den är en klassisk modell men för stålsträngat.

Kort sagt ut och leta helt enkelt och ta med en polare som står nån några meter bort och lyssnar hur den låter utifrån också.

Här kan du höra hur några av mina guror låter, Cort tolvan då på akustiska sidan och fender telen. Det är från en testsändning till Twitch. Man får scrolla då det är live sänt.

Edited by Burnin Sven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du är inne på en Taylor 214ce och kan tänka dig att stretcha din budget något så vill jag gärna tipsa om 214ce DLX. Den bygger på en "vanlig" 214ce men är uppdaterad med bl.a samma mikrofonsystem som sitter i 300-serien och uppåt (ES2) och hårt etui i stället för gigbag. Priset ligger på ca 13.000:-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By PeppZZon
      Hej!
      Jag har som i min introduktions post berättat att jag har snöat in mig på att försöka göra "Boy band" musik mest som en kul grej och för ett skämt projekt som jag har med några kompisar. Jag har nu fastnat för låten "Born to make you happy" med Britney Spears. Tycker den summerar ljudet jag försöker uppnå ganska exemplariskt, det jag fastnade mest för är trummorna. Jag tycker att beatet låter väldigt simpelt (Även fast jag inte tycks få till det helt korrekt). Jag undrar nu hur får man till de där trummorna? Jag vet att just de samplena är extremt svåra att få tag i (Om det ens går) så det begär jag inte, jag tänker något som liknar och sen tänker jag även hur får man till beatet? Det här är säkert en väldigt nybörjar fråga men det stämmer ganska bra överens med vad jag är. 
      All hjälp uppskattas ha det bra!
       
      Länk till låten om ni inte redan hört den
      https://www.youtube.com/watch?v=iTlyTzrkxhE
       
       
    • By Steven Persson
      12-strängad dreadnought gitarr i grymt skick. Är cirka 6 år gammal men har endast spelats ett dussintal gånger och legat i caset mesta av tiden i min studio. 
      Den har ett inbyggt Godin Q1T system med mickar, EQ och stämapparat. 
      Topp i cederträ, bak i körsbär, hals i lönn och rosewood greppbräda. Handbyggd i Kanada. 
      Säljes eftersom jag uppenbarligen aldrig spelar på den. 
      Strängarna behöver bytas av åldersskäl samt då två strängar är av. 
      Kan skickas med hard case via Blocket-paketet.
      6500 kr inklusive frakt.





    • By Nyhetsroboten
      HOLLYWOOD, CALIF. (April 9, 2020) — To support the community during social distancing, Fender continues to offer new users three months of complimentary lessons on Fender Play, the complete online learning app for guitar, bass and ukulele. After bringing these free lessons to everyone three weeks ago and an outpouring of support from over 150 artists like Jimmy Page, H.E.R., Brendon Urie, Ashley McBryde, Tash Sultana and Orville Peck, more than half a million people have signed up to access the app. To further share the power of music, Fender will now offer free lessons to the first 1 million users who sign up for the 3-month Fender Play giveaway.
      “We’re blown away by the overwhelming response to our three months of free guitar, bass, and ukulele lessons on Fender Play,” said Fender CEO Andy Mooney. "We started by providing complimentary lessons to the first 100,000, but quickly surpassed that number in just three days.”
      “With this new, current reality, it’s clear we need music now more than ever,” Mooney added. “Music has the power to connect us, create a sense of community, and most importantly, lift our spirits. We hope offering Fender Play to even more aspiring players allows them to explore their creativity and make some noise while we’re spending more time inside.”

      Fender Play makes it easier than ever to learn how to play with multi-genre, instructor-guided video lessons to assist those embarking on their musical journey. Designed with bite-sized learning in mind, it gives beginners everything they need to get playing songs by their favorite artists in minutes. Research has shown that playing an instrument promotes increased creativity, helps with alleviating stress, and boosts the immune system, among other benefits. Whether people are getting back into guitar after a hiatus, interested in learning a new skill, or trying out guitar for the first time, Fender hopes this giveaway will reinforce the myriad benefits that learning to play has on the mind and body.
      Since 1946, Fender helped build the guitar community by empowering individuals to play and create music. This includes supporting artists through initiatives like the Uncancelled Music Festival and the MusiCares® COVID-19 Relief Fund to support musicians and touring personnel in need.  Whether it be dusting off an old guitar, learning a new skill or entertaining tiny hands, the brand hopes opening Fender Play up to 1 million users inspires and encourages even more people to harness the power of playing as the world continues to navigate a new normal.  
      To sign up for a free 3 months of Fender Play, interested users can visit fender.com/playthrough to redeem a code and set up their account. Be sure to check ad blockers. Payment information is not required. There are no strings attached – just musiƒc. Once the code is redeemed, students can download the app via Google Play or the App Store and sign into their account. Additionally, Fender Play is available via web/desktop. Post social-distancing, Fender will offer these players a special discount on the app – including 10% off select gear on Fender.com – if they decide to continue their journey on Fender Play for another year.
      www.fender.com
    • By Ollie Olson
      Jag kommer i detta tips ge dig specifika råd i inspelning gällande i huvudsak akustisk gitarr, som kan fungera som vägledning eller inspiration, även om du inte har exakt den utrustning som jag brukar använda. När jag gör inspelningar ute på "fältet", så måste även jag improvisera då den utrustning jag önskar inte alltid finns på plats.
      Det finns lika många sätt att placera mikrofoner som det finns människor som placerar dem, så bara för att jag skriver dessa olika tips behöver det inte betyda att det är det enda sättet att göra det på, det betyder bara att jag har testat en massa olika mikrofoner och deras placeringar, och jag gillar det jag hör när jag utför följande tips.
      Jag vill berätta om hur du kan spela in akustisk gitarr med flera mikrofoner, där var och en av dessa mikrofoner och dess placering ger ett utmärkt ljud att använda ensamma, men så klart blir det ett maffigare ljud ju fler mikrofoner du använder, men risken för fasfel ökar ju exponentiellt ju fler mikrofoner du använder. (Se längst ner på sidan gällande artiklar om fas och fasfel).
      Fem mikrofoner
      Jag använder mig i detta tips av fem mikrofoner: två kondensatormikrofoner med små membran typ Neumann KM84. En stormembransmikrofon, typ Neumann U67 och slutligen två bandmikrofoner typ två Royer eller två KM84:or.
        Neumann KM 84 och Neumann U 67
       
      Royer R-121 MK II
      Vi börjar med att placera personen och hens gitarr i ett rum som helst är 6-7 kvadratmeter stort, och som är ganska dämpat. Om ett helt perfekt rum inte finns att tillgå, vilket det ju väldigt sällan gör, så får vi skapa det. Om du har ett för stort rum så försök att avgränsa det genom att sätta gitarristen mot ett hörn, eller om möjligt, ställ lite högre stolar med filtar hängande över sig runt omkring där hen sitter. Huvudsaken är att du försöker dämpa upp runtomkring så att du inte får en massa reflektioner som studsar i rummet.
      Placera mikrofonerna på följande sätt:
      Välj en kondensatormikrofon (småmembran) och sätt den vid 12:e bandet på gitarrens hals. Rikta den rakt mot halsen med ett avstånd på runt 15-20 cm.  Placera sedan en kondensatormikrofon (stormembran) precis bredvid den första mikrofonen. Rikta den på samma sätt, och var väldigt noggrann med att de har exakt samma avstånd till halsen.  Sätt den andra kondensatormikrofonen (stormembran) på samma avstånd, men placera den riktad i 45 graders vinkel mot stallet på gitarren. Mät avståndet så att du får dessa identiska mellan alla mikrofoner.  Sätt mikrofon 4-5, det vill säga, två kondensatormikrofoner med små membran typ Neumann KM84 eller två bandmikrofoner typ Royer ovanför gitarristen, i X/Y-placering cirka 20-30 cm ovanför huvudet. Därefter är det dags att lyssna. Sätt ett Low cut-filter på alla mikrofoner utom på stormembrans-kondensator-mikrofonen som ska få stå för kropp och värme. Du kan gott skära upp till 300-400 Hz på de två småmembrans-mikrofonerna, som sitter mot hals och stall, och beroende på hur mycket du vill känna av rummet så ska du nog ta minst lika mycket på X/Y-paret ovanför också, kanske mer – Det beror på vilken akustik du har i rummet, och du får skruva på EQ:n tills du tycker att det känns bra. Tänk bara på att om du spelar in med en EQ, så är det väldigt mycket lättare att skära bort till exempel bas, än att skapa det efteråt om det redan är bortskuret.
      Tänk också på att få en bra signalnivå, så att det inte blir för mycket brus eller dylikt som gör att det låter sämre än det behöver.
      Det är viktigt att gitarristen sitter stilla, och i samma position hela tiden när hen spelar, annars finns det risk för att ljudet ”åker i stereobilden” eftersom det är parallella stereouppmickningar. Tejpa lite på golvet så att gitarristen kan sätta fötterna på märkena så vet du att hen sitter rätt varje gång. Det är bra om gitarrens volymstyrka är jämn genom hela låten.
      Inspelning på fem separata kanaler
      Nu kan du spela in på fem separata kanaler, och när ljudet kommer tillbaka så ska du panorera stormembrans-mikrofonen i mitten. De två småmembrans-mikrofonerna ska vara fullt panorerade till vänster respektive höger, och slutligen de två mikrofonerna som är placerade ovanför, ska du också panorera fullt ut vänster och höger.
      Det fina med denna uppställning är att du har en massa möjligheter. Det är ju så klart en onödigt stor uppställning, om du nu bara ska spela in lite ”ringa-racka”, men om gitarren ska vara bärande så ger detta dig möjligheter att göra den hur stor eller liten du vill. Du kan hålla mitt-micken lite varmare och de två sidomikrofonerna lite mer diskantrika och på så sätt få en riktigt bred stereobild. Vill du ha den varmare och smalare så sänker du sidomikrofonerna så klart.
      Färga med överhängsmikrofonerna
      De två överhängsmikrofonerna låter du "färga in rummet", och ett bra sätt att utnyttja dem är att lägga effekter på dessa mickar. Exempelvis om du vill ha lite reverb, delay eller annat – på så sätt känns gitarren varm och nära men har ändå en fin efterklang ifrån något reverb eller delay.
      Om sånginspelning, mikrofonplacering för gitarr och piano samt om fasfel
      Tidigare har jag gjort ett tips på hur du kan jobba när du ska spela in sång som du kan läsa här: Att tänka på vid sånginspelning, samt ett mer allmänt tips på hur du kan tänka generellt vid mikrofonplacering – bland annat när du ska spela in en akustisk gitarr med en mikrofon, vid 12:e bandet om du vill ha det lite mer diskantrikt, och vid stallet om du är ute efter ett varmare och något basigare ljud, och även tips gällande piano som du kan läsa här: Betydelsen av rätt mikrofonplacering.
      Gällande ämnet fas och fasfel, så rekommenderar Studio Jon Rinnebys artikel Fasen. Vad bra den låter, samt blogginlägget Fasfel och hur du undviker det av Studio-medlemmen "Trombonisten".
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.