Jump to content
Annons

Hjälp med felsökning


soundbox

Recommended Posts

Hej! Läst en hel del här tidigare, men aldrig tagit mig för och reggat ett konto. Men nu har det uppstått ett vad jag tycker är konstigt problem.

När jag spelar in sång och nivåerna ligger bra till en början, så sjunker volymen mitt i inspelningen till nästan ohörbart. Men om jag fortsätter sjunga hoppar den helt plötsligt "tillbaka" till det normala igen. Har en Tsm mk2 mikrofon, Audiobox ljudkort och spelar in i Logic.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta, vore guld värt. Har börjat tro att mikrofonen är trasig på något vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Edit: Tja välkommen glömde 😄

Hmm det låter mer som ett problem med automation eller nåt. Jag tänker på om Logic tror att nu ska volymen ner på grund av en kurva för automation för volym störtdyker och sen går går upp på normalt efter ett tag vidare in i låten och fortsätter så till slutet.

Jag har TSM mickar också ( en annan version) och även om dom inte är världens finaste så funkar dom normalt bra tycker jag i alla fall.

Jag undrar om det finns nåt rör i din mick som kanske skulle kunna strula eller om preampen dyker plötsligt på ditt ljudkort men om det finns ett mönster i hur det beter sig så borde det ha med mjukvaran att göra känns det spontant som tycker jag.

Hoppas det löser sig.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Laban1 ovan skrev prova med annan mick etc. för att utesluta att något av detta krånglar. Jag hade en JJlabs mick som bråkade på dylikt sätt. Man började sjunga och allt fungerade sedan tystnade den och man var tvungen att skrika till i den så hopade den igång igen. Vet inte vad som felades på den men med en ny mick så försvann problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar. Ny sladd är beställd, men har tyvärr ingen annan kondensatormikrofon. Men att testa med en dynamisk är väl bättre än inget. Sen har jag endast 1 kanal på ljudkortet. Får testa lite mera och återkomma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar bra med en annan mikrofon. Dock en dynamisk, så sladd och ljudkort är uteslutet. Det jag funderar på är om det kan vara fantommatningen som spökar?. Det är annars ganska säkert mikrofonen, då den både är gammal och oömt hanterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Guld då var det bara ett glapp. Jag missförstod och trodde att det hände regelbundet på samma ställe i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...