Jump to content
Annons

Koppla dubbla e-trummor till dator för inspelning?


larsat

Recommended Posts

Hej! Ny medlem här.

Har två e-trummset av märke bigbeat kick it eller dd-501.

De har usb-b utgång och står i manualen att det går koppla in till dator med midi på två sätt enligt nedan: "MIDI out format

Drum Module must connect to computer or other

Module with USB host device by USB, and send midi data to

another Drum Module. One Drum Module can't connect to another

Drum Module by USB

If you record your own drum play to PC software with internal format,

then only the drum module could recognize and playback your own

song(recorded midi file) correctly.

Nevertheless, if you would like to playback your recorded midi song

in any sound source device which support GM format ,we suggest

you to record your own drum performance with GM format output.

One of the two different MIDI output formats can be selected for

the Drum Module: the internal format (default setting) and the GM

format.

The internal format is used when the Drum Module works as

sound source

The GM format is used when some other sound source applied

(Drum Module to other product which support GM format), such

as computer."

Det jag undrar i första hand, är om man kan koppla de två st trummodulerna till dator och på så sätt spela in bägge samtidigt?

Har tänkt använda superior drummer och cubase.

Helst vill jag kunna välja ljud i datorn.

Ett alternativ är att köpa ny trumm-modul med tillräckligt många ingångar (16st).

Tips? Mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Om Cubase kan se båda så går det men förmodligen inte att koppla ihop dom så du kan spela/kombinera trumdelar från dom olika seten.

Det dom skriver tolkar jag som att att den modul som följer med setet kan antingen skicka sin egen midi data till datorn eller en enhet/modul med USB host med egna ljud (eller kanske till och med skicka vidare till en med ljud i) men inte till en annan big beat kick it trummodul och i det fallet kan den därför endast spela up ljuden via big beat kick it modulen eller den externa USB host modulens ljud.

Men den kan även skicka general midi information så att ditt musik program kan se den och där för spela upp ljud från EZ drummer, AD drums etc etc vilket nog är den normala användningen i musik inspelnings sammanhang.

Därför är det nog smartare att titta på en annan lösning med en modul som har så många ingångar som du behöver. Problemet är nog att då blir det dyrare än vad trumsetet kan leverera när det gäller tex spelkänsla etc etc. Men är det en bra hage och andra detaljer i det som gör att det kan vara värt att tex leta beggade nät pads etc så varför inte.

Själv hade jag ett Medeli set som sög ganska rejält som jag började modifiera över till hemmagjorda nät pads men det somnade in. Det finns dock tutorials på tex youtube hur man gör dom. Som trigger mickar kan man tydligen använda grejer från gamla brandsläckare också för att få ner kostnaden.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Det jag skulle vilja hellst, vore om man typ kunde skicka ut generell midiinformation från bägge modulerna o koppla ihop dessa till ex 8+8=16 "triggade signaler"?

(Typ grenkontakt eller nån "midi-dosa"?)

Så man sedan kan välja 16 olika ljud för dessa i dator och sedan spela upp direktljud via datorhögtalare eller spela in ljudet med Cubase.

Är detta helt omöjligt?

Alternativet är att köpa en modul med iaf dubbla kaggar (går kanske köra på samma signal?), hihat, tre cymbaler, 4 pukor, virvel. Dvs runt 10-12 ingångar. Men blir nog dyrt som du sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Det jag skulle vilja hellst, vore om man typ kunde skicka ut generell midiinformation från bägge modulerna o koppla ihop dessa till ex 8+8=16 "triggade signaler"?

(Typ grenkontakt eller nån "midi-dosa"?)

Så man sedan kan välja 16 olika ljud för dessa i dator och sedan spela upp direktljud via datorhögtalare eller spela in ljudet med Cubase.

Är detta helt omöjligt?

Alternativet är att köpa en modul med iaf dubbla kaggar (går kanske köra på samma signal?), hihat, tre cymbaler, 4 pukor, virvel. Dvs runt 10-12 ingångar. Men blir nog dyrt som du sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om du vill ha ett väldigt stort trumset? 🙂 En trummodul med USB, är ju egentligen bara en synthmodul med inbyggt midi-interface, och varje trumma är ju en "tangent". Så du kan koppla in hur många som helst. Om jag var dig skulle jag testa två vägar:

1. Kolla om du kan ändra/mappa om varje trumma till en annan tangent (d.v.s. midi-värde). I så fall borde du kunna ställa in/mappa om den ena modulen så den skickar helt andra signaler till trumprogrammet i datorn.

2. Om det inte går, kan du lägga upp t.ex. två EZ drummer - en till varje trummodul. Därefter byter du bara ut de ljuden på det ena trumsettet (i datorn), till crashar, splashar eller vad du nu vill ha istället för grundsettet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kolla som Cathrine föreslår för om bara ditt program kan se båda modulerna så kan det funka. Det är ju USB ut från dom inte midi portar så vitt jag förstår så varför inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar igen! 🙂

Det är som sagt USB-B utgång på modulerna. Det går att ändra om ljuden i modulerna och finns många ljud att välja mellan, men kanske bara två per signal som låter hyfsat, så skulle hellre kunna välja ljud i datorn.

En annan sak som stör mig är att än så länge har jag kopplat in högtalare till "headphones" utgången på bägge modulerna med en Y-koppling.

Kör man hörlurar funkar det, men utsignalen är så svag, att jag inte får ut något vettigt ljud ur vanliga högtalare.

Jag är ändå väldigt nöjd med ljudet i hörlurarna, och det skulle duga att spela in ljudet rakt av i dator.

Men får helt enkelt köpa två stycken USB-B till USB-A kablar? och koppla in på var sin USB ingång i datorn och ladda ner ett trumprogram ex. EZ-drummer? & testa vad som händer.

Då bör jag ju åtminstone kunna få upp ena trummodulen. De har 8st ljud per modul.

Ett annat alternativ är att köpa korta USB-B till USB-A kablar och koppla ihop med en Y-USB kontakt (om det finns?) sedan dra en enkel kabel till en USB ingång i datorn.

Kan detta rent av fungera också??

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag är helt säker på att i varje fall en av modulerna dyker upp i Cubase om det funkar någorlunda lika som i Logic som jag kör med. Hörlurs utgången har nog ingen förstärkning som räcker till att driva högtalare dessvärre. Det går att koppla ut den till en stereo anläggning eller liknande med förstärkare i om man är lite försiktig och testar sig fram med volym kontrollen på modulen. Men det är ju inget man normalt gör när man spelar in så det blir nog bara praktiskt användbart när man repar eller nåt.

Eventuellt en USB hubb då om du har fullt å dina USB ingångar på datorn men jag tror inte på nån Y-USB lösning koppling dessvärre.

Två kablar behöver du dock en till varje modul. Men allt hänger på om din dator och Cubase kan se båda och använda dom samtidigt.

Väl i Cubase så ska du kunna välja ljud från dom olika seten som finns i tex Addictive drums, EZ drummer etc etc och kanske även mappa om trumdelar om det behövs.

Om jag inte minns fel så ska det finnas en väldigt bra gratis plugin som heter Drumica eller nåt man kan ladda hem och testa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får testa och köpa 2st 5m usb-b till usb då, annars kommer jag inte kunna testa om det fungerar.

Det är inga problem att använda två ingångar på datorn, bara hoppas att bägge trummorna kommer upp i datorn sedan.

Tack för tips om program. Tyvärr har jag i stort sett noll koll på Cubase så har nog lite att lära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar igen! 🙂

Det är som sagt USB-B utgång på modulerna. Det går att ändra om ljuden i modulerna och finns många ljud att välja mellan, men kanske bara två per signal som låter hyfsat, så skulle hellre kunna välja ljud i datorn. [...]

Vassego. 🙂

Okej, först måste vi klargöra: Vill du använda ljuden i trummodulerna eller inte? Om inte, så koppla inte in några hörlurar eller annat (än USB) till trummodulerna. Välja ljud spelar heller ingen roll. Tanken är att de endast ska fungera som kontroller åt (de fysiska) trumsetten.

MIDI är alltså endast instruktioner för vad en synt ska spela, inte något ljud i sig. Det betyder att du ska styra ett eventuellt trumprogram* i datorn, med trumsettet - inte tvärtom. Det gör att ljuden i trummodulerna blir oväsentliga.

* Detta kräver att du har ett trumprogram att styra. EZ Drummer och Addictive Drums kostar pengar och måste köpas separat. Eller om det finns något trumprogram som följer med ditt musikprogram.

Så:

1. Koppla in hörlurar/högtalare till datorn.

2. Koppla in bägge trummodulerna till datorn (via USB)

3. Starta musikprogrammet och kontrollera i inställningarna att de båda modulerna hittas, och finns under MIDI-ingångar (d.v.s. signalen ska gå från trummodul -> trumprogram) Vanligtvis måste man kryssa för de midi in- och utgångar man vill använda.

4. Skapa två synthkanaler i ditt musikprogram - med ett trumprogram i vardera kanal (t.ex. EZ Drummer/Addictive Drums).

5. Välj under respektive kanal, MIDI-IN, ett av trummodulerna.

6. Testa att spela någonting, och se om trumprogrammet i datorn reagerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Här har du en för Cubase som verkar ta upp både moduler med midi ut men också USB. På mac men det ör samma för PC

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är väl att jag ska kunna välja ljud i datorn, men jag antar att midi även överför känslighet, dvs hur hårt man slår på trummorna för att styra volym/ljud?

Har lite mycket annat att så i om dagarna, så får väl se när man har tid att testa. Kan nog få tag i kablar någon dag snart till att börja med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, känsligheten överförs och heter "velocity". Själva volymratten på trummodulen (som styr ljudutgången) är endast en potentiometer som reglerar volymen på hörlurarna, och har ingenting med midi-volymen att göra. (Det finns MIDI-signaler som är volym, och du kan förmodligen kontrollera trum-programmets volym med denna, men det är överkurs och onödigt.)

MIDI fungerar så att det är bara när man skickar en signal (t.ex. volym, bank/patch change m.m.) som det faktiskt händer någonting. M.a.o. sålänge du inte pillar på några inställningar på modulen (som skickar MIDI), ändras inget i datorn. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra det! 🙂 Har som sagt inga problem med ljudet från modulerna till hörlurar, men även med högtalare med inbyggd förstärkare typ "datorhögtalare" så måste utsignalen vara för svag, för det blir inget kräm i högtalarna.

Så enda sättet att kunna spela med hög volym i högtalare lär också vara att köra genom dator.

Har planer på att köpa PA slutsteg, equalizer, bygga nya högtalare, gitarrlåda m.m. m.m. också men hur ska man få tid och ekonomi att gå ihop..... Men man måste ju börja någonstans, lära sig spela lite bättre 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hold your horses 🙂 Om du inte ska spela live ute på lokal eller så så behövs inget PA system, gitarr stärkare + låda och knappt då ens. Allt det där kan du köra från Cubase med mjukvarugrejor/förstärkare simulatorer som jag tar för givet finns även i Cubase. Om inte så får man leta gratis varianter eller helt enkelt köpa. Tips om det finns det säkert tonvis av här om du söker.

Så det som behövs för det utom gurorna + eventuella sång mickar eller till akustiska instrument och sladdar är ett ljudkort och ett par aktiva monitorer.

Jag har ett Saffire Pro 10i/o ljudkort för Firewire och ett par Yamaha HS 50M monitorer och jag skulle tro att dom med en sub fixar i alla fall ett rum på 35-50 kvadratmeter eller nåt med bra ljudtryck skulle jag tro.

Jag tror jag har mina volym rattar på 25% eller nåt när jag spelar in och mixar samt även när jag livesänder på nätet när jag lirar och lirar in. Det är lagom högt när man sitter och jammar eller skissar på ideer och då slipper man även lurar och kan spela till högtalarna (som blir bäst feeling faktiskt) utan att det blir feedback och tjuter.

Man kan få ratta lite på presetsen i dom här förstärkarsimulatorerna för att få ett ok ljud i och för sig men dom funkar skitbra helt enkelt. Proffsen säger att det inte går att höra nån skillnad på en riktig stärkare och en sån plugin om man kan mecka med dom.

Summa sumarum jag tror det är det billigaste och snabbaste sättet att komma igång om man ska blanda in riktiga instrument och kanske sång.

Jag kör på mac och därför Logic men det ska inte vara nån skillnad egentligen mot PC och där finns alla gitarr förstärkare simulatorer redan med som jag personligen behöver både för elgura, bas och akustiskt samt även för sång typ man och kvinnligt röstläge. Det tar jag för givet även finns i Cubase? Om inte så blir det att leta/fråga folk på nätet om bra såna som är gratis eller prisvärda.

Jag lovar dig rattar man in grejorna bra så kan det låta helt ok ur ett sånt system till och med rakt ut på nätet live. Sen är man hemma också så man kan leta sweetspotar ganska fritt (lite beroende på tillgänglig kabel längd iofs) där det låter bra med dom instrument och mickar man har.

Jag använder alltså Logic som kombinerad mixer, inspelningsprogram och förstärkare för allt från el instrument till akustiskt kort sagt.

Jag har en gammal amerikansk (tror jag i alla fall) Randall stärkare för gura men den använder jag aldrig 😄 .

Jag kan köra en sväng på youtube live och visa här i tråden med både el och akustiskt så kan du höra själv. Det lagras så det ska funka att kolla på när man har tid.

Nu håller jag på att testa för att få till just ett bra live ljud så än låter det nog ganska långt ifrån vad som faktiskt är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Så, tog bort den för att återgå till ämnet 😄 .

Det var inte bara jag som inte synkade igår kväll utan tydligen så kan även youtube ha sina kassa dagar för ljudet kom lång efter så det var inget att spara.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Sven! 🙂

Själv använder jag ett Line6 usb-ljudkort som heter toneport ux2 tror jag. Det har 2st 6,3mm instrumentingångar o 2st mick ingångar.

Sedan kör jag ett program till som heter Gearbox.

Så den lösningen är jag nöjd med.

Skulle ändå vilja bygga någon kraftigare ljudanläggning.

Förut bodde jag i lägenhet. Men nu har jag kåk o kan lira hur högt o när jag vill! 😄

Ska kika in på Kjell&Co idag för kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått tummen halvvägs ur och köpt kablar iaf!

Halvvägs på väg hemåt så upptäcker jag att expediten gav mig USB-microB kablar o inte USB-B som jag bad om, så det var bara att vända igen.

Nu återstår att försöka få igång något program på datorn..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena! Var ett tag sen, har varit fullt upp.

Men lyckades till slut få en kompis att ladda ner den lilla filen på 4,75Gb, eftersom jag än så länge saknar en bra internetuppkoppling.

Efter det var det "bara" en uppdatering på 500Mb som behövdes och diverse registreringar o pyssel. Men nu har jag kommit så långt, att programmet startar och jag kan välja ljud och få fram en "keyboard" på skärmen där man kan klicka för att testa fram bifogade ljuden.

Nästa steg, att testa att koppla in en, sedan två trummodul(er) via USB! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

bara duplicera spåret när du spelat in med ljudbank 1 och ersätt det andra med ljudbank 2... ta sedan bort de slag du inte vill ha dubbla ljud på så får du hela spektrat som du ville

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, förstår inte riktigt vad du menar Skillna Den.. :S

Idag kopplade jag in bägge modulerna via USB i datorn, men det fungerar inte som jag vill tyvärr.

Med en modul funkar det bra, men när jag sätter i den andra så försvinner ljudet på den första.

Drar jag sedan ut modul1 igen och sätter i igen så försvinner ljudet på modul2.

Drar man ur bägge o sätter i samtidigt så fungerar bägge i ett par sekunder, sedan försvinner den ena igen.

Jag har testat köra bägge på Port A, samt en på Port A och en på Port B osv.

Verkar finnas fyra portar A, B, C o D i DrumMic'a men det blir ingen skillnad.

Jag börjar fundera på om det är min dator som är konstig.

Isåfall måste jag testa via en annan dator.

Nu kan jag iaf köra med en modul tillsvidare! 🙂

En hälsning till Burnin Sven, kul att vi är mer eller mindre "grannar"! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...