Jump to content
Annons

Koppla ihop UA Apollo Quad med RME Fireface 802 via ADAT (problem)


ViktorAx

Recommended Posts

I behov av fler in/ut gångar köpte jag nyligen ett Fireface 802 för att via adat synka med mitt Apollo interface. Jag har kopplat via två optical kablar, en ifrån ADAT 1 OUT (Apollo) till ADAT IN (Fireface) och en tvärtom ADAT 1 IN (Apollo) till ADAT OUT (Fireface). Inget händer och jag får dom inte att synka (vad jag kan se?) i interfacens monitormixar. Har försökt felsöka om det skulle va någon inställning, men vad jag kan se så lyser inte ens "ADAT" lampan på Firefacets framsida när enheterna är sammankopplade, utan bara USB lampan.

Någon som har koll på det här som kanske har nåt tips på vad jag missat eller har gjort för fel?

Tack på förhand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har själv ingen erfarenhet av de specifika modeller du har, men jag ser några saker som kanske sätter dig på rätt spår.

Jag tolkar det som att ditt Apollo är det kort som pratar med datorn och Fireface bara kör ADAT in i din Apollo?

Iså fall:

1. Du behöver bara koppla ADAT OUT från ditt Fireface till ADAT IN på din Apollo för att spela in.

2. Ditt FireFace behöver vara i "Standalone mode" vilket betyder att den inte har kontakt med någon dator så du kan styra kortet med TotalMix. I TotalMix (med FireFace kopplat till datorn) kan du skapa en konfiguration som du kallar upp när koett inte längre är kopplat till datorn (ska tydligen kunna styras med en iPad också om det hjälper dig).

3. Jag gissar att du behöver ställa in ditt FireFace på samma samlingsfrekvens som du har på din Apollo. Annars lär de inte kunna synka alls.

Hoppas det hjälper dig åt rätt håll.

Bonus: Har du en Mac så kan du ju också skapa en sammanslagen enhet och ha båda korten kopplade till datorn. Då ställer du in varje kort för sig och mappar sedan upp ingångarna i din DAW. Du blir av med lite latency, men det kanske är bra nog ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...