Jump to content
Annons

Artisten Prince har avlidit


AnthonyS

Recommended Posts

Annons

Dominerade 80-tals popscenen såsom Madonna, M Jackson, mfl gjorde. 57 bast! Förvånansvärt låg ålder då jag aldrig hört nåt om droger, eller annat destruktivt, i samband med honom förutom kaffe. Jag har aldrig varit ett fan, men var uppvuxen med hittarna. Purple Rain-perioden var flitigt nynnad av vissa på skolan i Alabama där jag pluggade. Var kommer påståendet "underskattad gitarrist" ifrån?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Je en enorm förlust. Han var en av anledningarna till att jag började lira. Han var sjukt cool...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En fantastisk gitarrist men dessvärre gillade jag inte så många av hans låtar men lira fy fan det kunde han.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men dessvärre gillade jag inte så många av hans låtar...

Var det inte så att han släppte olyssningsbar musik under ett ickenamn under 90-talet för att djävlas med sitt skivbolag som han ansåg att han var bunden i ett slavlikt kontrakt med, ...eller nån liknande historia? Minns inte om jag hört nåt från Symbol-perioden.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Förvånansvärt låg ålder då jag aldrig hört nåt om droger, eller annat destruktivt, i samband med honom förutom kaffe. [...]

Enligt uppgifter fick han nödlanda efter ett Atlanta-gig p g a influensa (som varit långvarig) men kickade redan dagen efter med en konsert. Möjligheten finns att influensan slagit sig på hjärtat (spekulation förvisso).

I alla händelser; vi har förlorat ännu en av de Stora. Brorsan fick mig att börja lyssna på Prince i slutet av 90-talet. Han var, utan tvekan, en stor låtsnickare och en riktigt baddare på gura.

RIP Prince 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Aldrig gillat eller förstått mig på hans musik. Men det var oväntat. Med tanke på att det varit några stora som dött på sista tiden så var han väl den mest otippade och bara 57. Livet är outförsägbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den generation svenskar som (iaf många av oss) växte upp i tron att Status Q och ZZ Top var det svängigaste som fanns.

Det var före Prince.

Han byggde broar mellan genrer och öppnade våra ögon för Sly & the Family Stone, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Curtis Mayfield, James Brown.....

En fantastisk musiker, producent och nyskapare

RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Han byggde broar mellan genrer och öppnade våra ögon för Sly & the Family Stone, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Curtis Mayfield, James Brown.....

Öh, nä. De var stora långt innan han ens blev det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, nä. De var stora långt innan han ens blev det.

Ja, det är klart. De var ju hans rötter. Vad jag menar är att han fick många av oss likbleka rocknördar att upptäcka ett annat sväng. Att musik kunde svänga på ett annat sätt och att det inte behövde vara utslätad disco för det. Prince hade rötterna i funken men flörtade med Rock, jazz, Folk, Pop, Synth... Det är en personlig upplevelse men jag vet att han öppnade ögon på fler än mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skriver jag otydligt så jag försöker förtydliga ytterligare. Ingen i min umgängeskrets och väldigt få i min ålder över huvud taget lyssnade på Marvin Gaye eller Sly and the Family Stone när jag växte upp. Slutet 60 - början 70). Vi diggade Black Sabbath, Beatles, Creedence. Till exempel. Prince slog igenom med dunder och brak på åttiotalet och hans musik hade så många element som vi kunde ta till oss. Utan att tänka på det hade vi plötligt vant oss med ett annat sväng, soulig falsettsång och brunstiga stön. Liksom på köpet. När Prince pratade om sina rötter letade vi oss tillbaka och vårt musikaliska landskap växte.

Redigerat av XBoss
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

alltid tråkigt när någon dör i så unga år, men för min del har jag aldrig förstått vad som var bra med hans musik eller musikalitet..., ganska slätstuken artist

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var en helt otroligt bra musiker och låtskrivare, även om jag personligen bara gillar kanske högst hälften av låtarna på ett typiskt Prince-album. Jag såg en intervju där han sade att han gjorde en ny låt varje dag. Han var alltså helt sanslöst produktiv och gjorde många låtar till andra artister också. 🥰

Dessvärre såg jag uppgifter idag, om att när han nödlandade för knappt en vecka sedan, så var det på grund av en överdos. 🙁

http://www.tmz.com/2016/04/21/prince-treated-drug-overdose-dead/

Så förbannat onödigt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre såg jag uppgifter idag, om att när han nödlandade för knappt en vecka sedan, så var det på grund av en överdos. 🙁

http://www.tmz.com/2...-overdose-dead/

Så förbannat onödigt! 🙁

Det skrivs om att han har överdoserat smärtstillande. Det behöver man inte vara narkoman för att göra.

http://www.tmz.com/2016/04/22/prince-od-percocet-death/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrivs om att han har överdoserat smärtstillande. Det behöver man inte vara narkoman för att göra.

http://www.tmz.com/2...percocet-death/

Likadant som Michael Jackson. Han tog också alldeles för mycket smärtstillande. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...