Jump to content
Annons

Hur använder man harmonisk och melodisk moll-skala?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hej,

Skriver i dagsläget pop- och EDM musik. Det är som känt ganska simpla genrer där jag har kommit undan lätt genom användning av en vanlig dur eller moll-skala. Nu försöker jag avancera min teoretiska musikalitet och har stött på det som kallas för harmonisk och melodisk moll-skala.

Jag är medveten om vilka toner som skiljer sig från den vanliga moll-skalan, så det är alltså inte det jag frågar om. Det jag frågar är om "hur" man använder sig utav dessa? Om jag har en låt som går i t ex. en harmonisk moll-skala, ska jag som regel hålla mig till de tonerna den skalan består utav genom hela sången eller används det mer som en "fill" - dvs. toner som jag använder för att skapa något intressant under en låt som går i en vanlig moll-skala?

Som ni ser är det mycket som är oklart för mig angående detta, men kort formulerat; Jag känner till tonerna i vanlig, harmonisk, melodisk moll-skala men ingenting utöver det.

Tacksam för all hjälp! 🙂

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs musikteori är mitt tips!

Sätt dej ned framför ett pianoklaviatur som är det mest visuellt överskådliga instrumentet och försök att se/höra sambandet, spela i olika tonarter, tänk i intervaller - kvinter, terser, stor septima. liten septima, lär dej hur ackorden byggs upp grundton, ters, kvint, sext, stor resp liten septima osv

Jag reagerar på följande: En låt går inte i harmonisk och melodisk moll skala utan en låt går i en tonart enligt nedan:

C-dur med paralell tonarten A moll (Noteras utan förtecken)

G-dur med paralell tonarten E moll (Noteras med ett kors förtecken #)

D- dur med paralell tonarten H moll (Noteras med två kors förtecken ##)

A-dur F#m

E-dur C#m

H-dur G#m

bara att följa kvintcirkeln...

F dur har paralell tonarten D moll (noteras med ett b förtecken

Bb dur har paralell tonarten G moll (noteras med två b förtecken)

Eb -Cm 3 b förtecken

Ab - Fm 4 b förtecken

Db -Bbm 5 b förtecken

Gb - Eb moll 6 b förtecken

Det är alltså samma toner i C-durs skala som i Am man börjar bara på en annan ton. Jag tror inte att du ska hänga upp dej på regler när respektive skala skall användas dur som moll utan spela det som du tycker låter snyggt - det går utmärkt att blanda både melodisk och harmoniska skalor i tex jazz - däremot kan det vara bra att kunna de olika begreppen om man vill analysera vad som spelas. Att studera de olika skalorna kan också vara ett sätt att hitta inspiration till olika melodier men regler är till för att brytas - det viktiga är att det låter snyggt och bra!

Hittade detta på wikpedia

Melodisk moll är en variant på mollskalan, som spelas olika beroende på om den är uppåtgående eller nedåtgående. I den uppåtgående skalan är sexten och septiman stora (som i en durskala). I den nedåtgående skalan är sexten och septiman små (som i en ren mollskala).

Inom Jazzmusik används bara den uppåtgående skalan åt alla håll, men man har fortsatt att kalla den melodisk moll. Detta kan orsaka missförstånd. Man har även härlett sju modus ur den, precis som med durskalan.

Harmonisk moll är en av de tre vanliga mollskalorna, som till skillnad från en ren mollskala (naturlig mollskala) innehåller en stor septima. Den används ofta eftersom den tillför en durdominant[förtydliga], som inte finns i ren moll. Detta gör att man kan avsluta med ett intervall/en harmoni (tritonus) som "vill upplösas" i tonikan, likt i dur.Den harmoniska mollskalan kan anses klinga lite "orientaliskt" på grund av det överstigande intervallet mellan sjätte och sjunde tonen. Den används i egyptisk och judiskfolkmusik och religiösa sammanhang. I Spanien förknippas den med flamencomusiken.Även i östeuropeisk och nordisk folkmusik är den ganska vanligt förekommande, i synnerhet i Finland, men melodierna brukar undvika den överstigande sekunden som bildas mellan sext och septima, likaså i latinamerikansk musik. Exempel från klassisk musik är delar av Bachs Toccata och fuga d-moll.<sup style="line-height: 0;"><a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Introduktion_till_k%C3%A4llh%C3%A4nvisningar" style="text-decoration: none; color: rgb(11, 0, 128); background: none;" title="Wikipedia:Introduktion till källhänvisningar">[

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är säker på att det inte är melodisk moll eller dorisk ?

T.ex. Visa från Utanmyra utgår från harmonisk moll men har i vissa delar i stycket en liten septima och en förminskad kvint/överstigande kvart. Sedan vad Jan gjorde har jag inte kollat in något noggrannare då han är jazzare och gör sin tolkning av stycken vilket påverkas av att han spelade mycket Jazz.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att jag måste kasta mig in i diskussionen. Som (delvis?) metallare har jag studerat de olika modus (modes), och för mig öppnade de upp otroligt mycket gällande musikteori och musikskapande.

Jag hävdar å det bestämdaste, att lära sig teori är en otrolig styrka. Visst, du måste inte lära dig alla begrepp och alla skalor utantill, MEN det är en otrolig styrka att veta även litegrann.

Det är kanske inte svaret på din fråga, men om du ska få ett annat sound i C (eller vilken annan tonart som helst) kan man (om man vill) välja mellan en av de sju olika modus (modes), eller de s.k. kyrktonarterna. Jag brukar själv undvika just begreppet kyrkTONART, då de kan spelas och anpassas till vilken tonart som helst.

De olika modus är: Ionian, Dorian, Phrygian, Lydian, Mixolydian, Aeolian, och Locrian. (De har svenska snarlika namn, men jag kan inte de exakta namnen.)

Mitt bästa tips är att se ett klipp från Jazztutorial, som förklarar de olika modes grymt bra och pedagogiskt. Det skapar enligt mig en väldigt bra förståelse för att komponera olika typer av harmonier.

Själv har jag kärat ner mig i doriska skalan, gillar det lite filmiska intrycket den skapar. 🥰

https://www.youtube.com/watch?v=IF47dr8sVyE

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det jag frågar är om "hur" man använder sig utav dessa? Om jag har en låt som går i t ex. en harmonisk moll-skala, ska jag som regel hålla mig till de tonerna den skalan består utav genom hela sången eller används det mer som en "fill" - dvs. toner som jag använder för att skapa något intressant under en låt som går i en vanlig moll-skala?

Att återkomma till din fråga: du kan använda dessa toner (alltså toner från en harmonisk och melodisk moll) precis hur du vill och hur det passar din musik.

Om du vill "komponera" inom ramen av, låt oss säga, klassicismen eller barocken - då finns vissa regler du borde följa.

Förresten, det finns också melodisk och harmonisk dur skala, det är få som vet.

Så att säga, det finns:

ren-, harmonisk- och melodisk- både dur och moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Testa att göra en låt i endast harmonisk moll. Det är så du använder det ? Håll dig till endast de tonerna. Det finns alldeles för få artister nu för tiden, speciellt inom pop, som faktiskt vågar hänge en låt åt en mindre känd skala (dvs i princip alla skalor utöver vanlig dur och moll). Det är som att det finns en rädsla för att göra det, många tror att en låt "måste" vara antingen vanlig dur eller moll för att den ska bli omtyckt. Så är det naturligtvis inte.

Att blanda olika skalor i samma låt är extremt överskattat, även om det är ett billigt trick för att skapa variation i musiken. Det låter för det mesta inte bra.

Redigerat av VedKatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...