Jump to content
Annons

Nu drar studiobyggandet igång


XtommyX

Recommended Posts

Hejsan.

Nu äntligen efter mycket om och men drar studiobyggnationen igång.

Hela byggnaden blir musikstudio med övernattningsmöjligheter på ovanvåningen.

Vad som inte syns på bild är att liverum (kallas garage här) har en egen betongplatta som inte sitter ihop med resten av byggnadens platta. Samt ingen ljudisolering eller akustikbehandling är inritad än. Detta är bara LECA strukturen på byggnaden.

Men garage=liverum och verkstad=kontrollrum.

Måtten på utsidan är 8*12 meter. Kommer behöva bli rejält tjocka väggar när det är klart. Måste ha det extremt ljudisolerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Jarowskij Casting (oregistrerad)

Hej!

Vilket spännande projekt!

Jag håller på att leta folk till ett nytt byggprogram för TV4. Vi vill följa vanliga hemmasnickare och se vad de har för spännande byggprojekt på gång. Skulle vara jättekul att komma i kontakt med dig så kan jag berätta mer!

Skriv gärna till laila.lorion-pirus@jarowskij.se.

Hoppas vi hörs!

Bästa hälsningar,

Laila

Link to comment
Dela på andra sajter

Jarowskij Casting (oregistrerad)

Hej!

Vilket spännande projekt!

Jag håller på att leta folk till ett nytt byggprogram för TV4. Vi vill följa vanliga hemmasnickare och se vad de har för spännande byggprojekt på gång. Skulle vara jättekul att komma i kontakt med dig så kan jag berätta mer!

Skriv gärna till laila.lorion-pirus@jarowskij.se.

Hoppas vi hörs!

Bästa hälsningar,

Laila

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Takhöjd i liverum blir ca 5,5-6meter i nock. Från 2,80 på sidorna då.

Kontrollrum har ju då 280 i utgångsläge. Kommer ju krympa en del när det blir rum i rum.

Sannolikt blir det en fönsterruta mellan loft och ner i liverum. Så man ska kunna stå där uppe o tracka sång eller så. Samtidigt som trummor/band trackas där nere.

Mitt mål med liverummet är att få det så stort, levande och odämpat som möjligt.

Redigerat av XtommyX
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Barn och massa skivor senare s fortsätter bygget. 
 

har gjutit, fixat avlopp och murat 1/3-del.

 

resten ska vi mura upp inom 2 veckor. Sedan tak och osv innan sommaren är slut. 
 

ha bestämt mig att göra det som en one room studio. Så kommer inte vara någon vägg mellan ”verkstad” och ”garage” enligt ritningen här. Utan så öppen som möjligt. 
 

har märkt efter att ha jobbat i en väldigt stor studio de senaste åren att separat kontrollrum inte är rätt för de här bygget. 
 

Jag undrar lite angående ljudisolering. 
 

plattan är gjuten på 3 lager frigolit (sådana moduler man bygger vanliga husgrunder på. närmsta grannhus är väl ca 25-30 meter ifrån studion. 
 

min tanke har hela tiden varit att bygga hela studion flytande på Sådana där gummifötter sol ser ut som U.

men behöver jag det? Jag vill få det så ljudisolerat som möjligt. Kommer vilja kunna spela in dygnet runt utan att störa någon. 
 

 

C2928585-27C3-44DC-922F-7209488541EF.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...