Jump to content
Annons

Yamaha HS5 - Basåtergivning


Philosofen

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett par Yamaha HS5, och har lite funderingar över dem. Är nybörjare inom mixning och tänkte att HS5orna var en bra start för någon som vill hålla på med produktion på hobbynivå.

Har dock ett problem. När jag har satt gain på trummor/bas som låter bra, och sedan spelar upp det i ett par vanliga hörlurar/högtalare är basen skyhög. Har då testat att ställa in gain med vanliga logitechhögtalare+sub, och när jag sedan spelar upp det via monitorerna är basen nästan obefintlig.

Har förvisso monitorerna stående i rummets hörn, men tänker att även om det blir skillnad borde den inte vara så enorm. Har vid flera tillfällen fått mer än halvera volymen på basguran för att den blir crazy hög vid referenslyssning. Så min fråga är då, är det bara så monitorerna är, och att jag måste lära känna dem för att veta hur det kommer låta på andra högtalare, eller är det något som är knasigt med dem?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HS-5:orna går teoretiskt ner till 54 Hz, men det betyder ju inte att de är tillförlitliga så långt ner. Ska du har basen ordentligt är det nog HS-7:orna som gäller, eller skaffa en sub. Ett alternativ är också att lyssna på basen i ett par lurar.

Referenslyssnar du mycket på andra låtar när du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett par Tannoy 6,5-tums monitorer som faktiskt kommer hyfsat långt ner i registret. MEN trots det stavas lösningen: baslåda, baslåda, baslåda, baslåda och åter igen baslåda.

Jag vet att många här på forumet insisterar att det ska minsann gå att mixa ändå. MEN, det är hopplöst att mixa i (små) närfältsmonitorer utan baslåda. Det finns inte en chans att du ens vet vad som händer i djupbasen om du inte har en baslåda. (Nej, inte ens ett par bra hörlurar funkar lika bra.) Även om man har ett obehandlat rum vågar jag påstå att en baslåda är bättre än ingen baslåda.

En monitorbaslåda för några tusenlappar (t.ex. M-Audio BX) skulle hjälpa något enormt.

(ps. När jag själv mixar ser jag såklart till att, lite nu och då, slå av baslådan så jag vet att t.ex. baskagge hörs även i system med sämre basåtergivning.)

Link to comment
Dela på andra sajter

har du provat att placera dem på ett bra sätt? Låter lite B att de står i hörnet av rummet...hur då i hörnet förresten? på golvet då eller.

ett par 3000,- monitorer borde funka bra att mixa i, har själv ett par under 1000-lappen och har de ca 60cm från där jag sitter och ca metern från varandra och även om de inte är de bästa så nog hör jag basen alldeles tillräckligt.

måste va fel nånstans även om proffsen ovan tycker att du behöver en sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du provat att placera dem på ett bra sätt? Låter lite B att de står i hörnet av rummet...hur då i hörnet förresten? på golvet då eller.

ett par 3000,- monitorer borde funka bra att mixa i, har själv ett par under 1000-lappen och har de ca 60cm från där jag sitter och ca metern från varandra och även om de inte är de bästa så nog hör jag basen alldeles tillräckligt.

måste va fel nånstans även om proffsen ovan tycker att du behöver en sub.

Sitter mot kortsidan av rummet (2m) med monitorerna på varsin sida om två skärmar.. Så typ 1m från varandra, och 1m från mig. Monitorerna står på absorbenter, på skrivbordet.

Håller med om att jag inte borde behöva en sub i ett rum som är typ 2x4m..

Link to comment
Dela på andra sajter

har du provat att placera dem på ett bra sätt? Låter lite B att de står i hörnet av rummet...hur då i hörnet förresten? på golvet då eller.

ett par 3000,- monitorer borde funka bra att mixa i, har själv ett par under 1000-lappen och har de ca 60cm från där jag sitter och ca metern från varandra och även om de inte är de bästa så nog hör jag basen alldeles tillräckligt.

måste va fel nånstans även om proffsen ovan tycker att du behöver en sub.

Sitter mot kortsidan av rummet (2m) med monitorerna på varsin sida om två skärmar.. Så typ 1m från varandra, och 1m från mig. Monitorerna står på absorbenter, på skrivbordet.

Håller med om att jag inte borde behöva en sub i ett rum som är typ 2x4m..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har du provat att placera dem på ett bra sätt? Låter lite B att de står i hörnet av rummet...hur då i hörnet förresten? på golvet då eller.

ett par 3000,- monitorer borde funka bra att mixa i, har själv ett par under 1000-lappen och har de ca 60cm från där jag sitter och ca metern från varandra och även om de inte är de bästa så nog hör jag basen alldeles tillräckligt.

måste va fel nånstans även om proffsen ovan tycker att du behöver en sub.

Sitter mot kortsidan av rummet (2m) med monitorerna på varsin sida om två skärmar.. Så typ deygt 1m från varandra, och ca 1m från mig. Monitorerna står på absorbenter, på skrivbordet.

Håller med om att jag inte borde behöva en sub i ett rum som är typ 2x4m..

Redigerat av Philosofen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har du kollat "Room control"-switchen på baksidan av monitorerna? Om den står på något annat än 0 så får du en svagare basåtergivning.

Även "High trim" borde du kunna sätta på 0, iallafall om den står på plus nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har du kollat "Room control"-switchen på baksidan av monitorerna? Om den står på något annat än 0 så får du en svagare basåtergivning.

Även "High trim" borde du kunna sätta på 0, iallafall om den står på plus nu.

Tack för ditt svar Jay! Både Room och High står på 0 för tillfället. Vore det rimligt att sätta high trim på -2 för att kompensera kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har HS-7 och tycker att jag måste ha separata subwoofern på, i alla fall för kick/bass-beroende musik.

Efter att ha börjat med woofer kan jag inte påstå att det finns bas alls i HS-7, i och för sig definitionsfråga vad man kallar bas men den extra botten man får med subwoofer gör så mycket. Det handlar inte i huvudsak om att man vill få till dunka-basen utan det är små detaljer som börjar fylla så fint.

Redigerat av henry321
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv KRK rockit 8. Men känner att det saknas botten för att kunna höra vad som händer i bottenregistret och kunna mixa ordentligt. Tror även att det gäller dina monitorer med en femtumsbas. Men nu har ju jag inte hört hur det låter hemma hos dig :-) men som du beskriver det så saknas det bas i din lyssning i och med att du krämar på med bas när du mixar för att kompensera för detta. Och det misstaget hörs först när du lyssnar på mixen genom högtalare med djupare bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så min fråga är då, är det bara så monitorerna är, och att jag måste lära känna dem för att veta hur det kommer låta på andra högtalare, eller är det något som är knasigt med dem?

Tack!

Så för att svara på din fråga. Ja, du måste lära känna dina högtalare; ett påstående som är lika giltigt oavsett diametrar, rumsbehandling etc. Nej, det är antagligen inget konstigt med dina högtalare... Skaffa en lista på 10 låtar i olika genrer; låtar som du hört tusentalet gånger och som du vet hur de låter på olika ställen. Använd sedan dessa för att lära dig dina 5or. Tillbringa sedan tid med att mixa och lyssna på musik...

Använd dina 5or för att lära dig mixa och ha roligt. På vägen kommer du att hitta små knep för att hantera basen (när det gäller elbas så låter det som om du skulle behöva skära lite lågbas och boosta lite i toppen för att få fram lite strängskrammel för att den ska höras/uppfattas). Jag tycker också att det är viktigt att du har lite koll på vilka musikstilar du tror dig kommer att jobba med. Det kommer att hjälpa dig att hitta rätt grejer och rätt tekniker. Ett annat litet knep kan vara att lyssna i lite lägre volymer. Då är det lättare att hitta en generell balans i mixen. När det gäller referenslyssning så tycker jag att man måste komma ihåg att lyssna i sådan miljö som vanliga lyssnare befinner sig i. Jag brukar lyssna på halvtaskiga mp3or i iPhone-lurar (ibland ute på stan), i laptopens högtalare, vanlig stereo, etc.

För min egen del så mixar jag på de minsta Tannoy just nu, och planerar inte att köpa en subba till dem. Jag fattar att det är brister i dem, men det är inte relevant för det jag gör hemma i min källare. Istället gäller det - tycker jag - att ta tillvara på det man har och därigenom se till att pengarna räcker till sådant som gör att bra ljud kan kommer in i datorn... Skit in -> Skit ut 🙂

Lycka till!

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra och rättvis lyssning med ett brett frekvensomfång är A och O för att göra en bra mixning. Jag tycker det är märkligt att folk försvarar en sämre lyssning för att ha råd till annat som man tror kommer att lyfta mixen. Det är i mitt tycke att slå krokbent på sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar vi ju PRODUKTION på hobby-nivå. Jag tolkar det som att ha kul med ljud och musik. Jag kan givetvis ha fel i det, men för mig är produktion mycket mer än bara lyssning och mix...

Ur mitt perspektiv - märkligt nog kanske - vettig låt och vettigt ljud in i datorn en grundförutsättning för en vettig mix. Har man den förutsättningen så kan man alltid få hjälp med de sista detaljerna av folk som har den ultimata lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hans problem uppenbarligen är att han inte hör vad som händer i basen så är de det han måste åtgärda. Och då lämpligen med en sub. I min lilla värld av rosor så tror jag inte att det spelar någon som helst roll hur många referenslåtar han lyssnar på, han kommer ändå inte höra vad som sker i subben, eftersom den är obefintlig i hans system och därmed kommer han ej kunna mixa korrekt. Skit in = skit ut. Visst, men hör man inte vad som sker så går det inte att höra om det är skit eller inte....

Link to comment
Dela på andra sajter

Storleken på rummet spelar inte någon roll på så sätt att det inte går att lura fysikens lagar. För att du ska kunna höra vad som händer vid t ex 50 Hz måste högtalare rent fysiskt klara av att alstra ljudvågor som är såpass långa.

Däremot kan det såklart vara klurigare att få till akustiken i ett litet rum, lätt hänt att en t ex får stående vågor som förstör lyssningen. Men även om en ljudvåg är längre än rummet, så vet ju inte örat om det när ljudvågen når dit, eftersom du inte hör hela ljudvågen exakt samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Jay! Både Room och High står på 0 för tillfället. Vore det rimligt att sätta high trim på -2 för att kompensera kanske?

Att sänka diskanten kommer bara försämra ytterligare (om det nu inte är så att rummet är väldigt diskantigt). Det kommer med största sannolikhet leda till att även diskanten överkompenseras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...