Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag kollade precis in introduktionsdelen av denna videoserie: http://studio.idg.se/2.1078/1.594553/videoguide--sa-mixar-proffset-en-klassisk-rocklat

Han har (vid 20:13) där en clean gitarr, och vad jag förstår samma gitarr fast distad för att få en tydligare ton. Innebär det att samma gitarr är inspelad två gånger med olika sound, eller har de spelat in gitarren med en clean signal, och en distad signal samtidigt? Hur gör man isåfall det på bästa sätt?

Tack!

Annons
Guest Die Hard
Posted

Nu har jag inte kollat men om du kör med ampsim så är det bara behålla ena som DI och den andra distad(givetvis samma med riktig stärkare eller vad du nu har och om du har möjlighet till DI) Såg någon video på youtube istället använde någon gratis enkel pianoplugg och spelade samma som gitarren och mixade in den för att få fetare ton.

• 6 months later...
Posted

Nu har jag inte kollat men om du kör med ampsim så är det bara behålla ena som DI och den andra distad(givetvis samma med riktig stärkare eller vad du nu har och om du har möjlighet till DI) Såg någon video på youtube istället använde någon gratis enkel pianoplugg och spelade samma som gitarren och mixade in den för att få fetare ton.

Pianoplugg. Gillar iden intuitivt. Du råkar inte ha en länk?

Grejen med udda pluggar är bland det mer intressanta. Brukar köra ampsim på trummorna (EZDrum). Sitter mycket bättre i mixen. Utan låter det tamt.

Guest Die Hard
Posted

Såg den på tuben för ungefär 1 år sen så minns inte länken. Grejen var det att han använde ampsim och sen använde han en gratisvst för pianot och som sagt var spelade samma sak med pianot och pannade ut det med dubbarna.Låg volym på pianot att den bara upplevdes att det blev fetare och mer tryck. Är det bara att du vill att det ska bli ett bredare ljud så är shredspread pluggen du bör testa. Går köpa billigt ibland och billigt andrahand på typ kvr.