Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Temo69
Posted

Hej,

vet någon hur man läger in PQ code och ISCR Code på en

Master CD-R ????

Tack

Annons
Guest Temo69
Posted

Tack !

Vet du vad det entligen är PQ Codering ??

Posted

Jag vet inte riktigt vad det innebär men jag har också sett den funktionen i wavelab..

Berätta gärna vad PQ och irsc är och varför man skriver in det..!!

Mindframe red

Posted (edited)

Jag har nog inte pejl på alla detaljer, men lite grand i alla fall... 😄

PQ-kodningen är ett sätt att beskriva var varje låt ska starta, hur lång den är och hur lång pausen mellan låtarna ska vara. Det skapas automagiskt när du sätter upp låtarna för bränning i Wavelab.

ISRC-koden består av uppgift om land, vilket bolag som är utfärdare, årtal, produktionsnummer och låtnummer på produktionen, så att varje enskild inspelning kan identifieras. Om samma låt kommer in på en samlingsskiva, så behåller den alltså sitt unika ISRC-nummer.

Exempel:

SE-XYZ-05-00703 visar att det är ett svenskt bolag (SE) och vilket bolag det är (XYZ är en 3-ställig bokstavskod som identifierar varje bolag som har en ISRC-kod), att inspelningen är gjord 05, att det är produktion nr 7 (007) under detta år och låt nummer 3 (03) på den produktionen.

För att få tilldelat en ISRC-kod, måste man ha en firma, eftersom registreringsbevis krävs - men det är gratis att få koden och man får koden hos IFPI. Det enda man får tilldelat sin firma är bokstavskoden. Resten får man hålla ordning på själv. 😎

Radiokanalernas redovisning använder sig ofta av ISRC-koderna, så det är användbart att ha sådana om man kommer att spela upp sina alster i radio - annars är chansen att få betalt från STIM mikroskopisk... Vissa kanaler redovisar artist och låt, men jag tror att playlist-kanalerna enbart redovisar enligt ISRC...

Edited by Claes