Jump to content
Sign in to follow this  
Lonie

Vad ska jag tänka på när jag köper ny dator?!

Recommended Posts

Hej.

Min nuvarande laptop börjat svika mig när jag producerar musik. så tänkte köpa en ny laptop vill inte ha mac.

Hittat en, skulle denna funka utan att fl studio hänger sig och laggar med massa pluggar och vst igång samtidigt?

Den här?

https://www.komplett.se/product/866907/datorer-och-surfplattor/barbara-datorer/gamingdatorer/msi-gt72-173-full-hd-matt

Guest Burnin Sven

Att inte köpa en laptop skulle jag säga. Ska det vara nåt ned lite klös i så kostar det om man jämför med en stationär och den kommer ändå aldrig upp i samma nivå som en stationär. Som skissblock på resa kanske men inte mer.

• Gilla 1

Laptopen jag länka är väl de klös i? Vill ha laptop så man kan prodda överallt och enkelt om man ska collaba med någon

Den bärbara verkar ju snarare vara overkill. :) Om du väljer stationär eller bärbar har mest att göra med ditt arbetssätt tycker jag. Spelar du in och mixar på olika platser, vill vara mobil? Gillar du att odla "gam-nacke" vill du ha större skärm-yta? ergonomi , den typen av frågor.

Att inte köpa en laptop skulle jag säga. Ska det vara nåt ned lite klös i så kostar det om man jämför med en stationär och den kommer ändå aldrig upp i samma nivå som en stationär. Som skissblock på resa kanske men inte mer.

Huh?? :(

Rejält kompetent laptop det där! Möjligen något overkill med 32Gb RAM. Jag har 16 GB och har inte lyckats att ens i närheten maxa kapaciteten. Jag menar; onödigt att betala för mer än nödvändigt. Men visst; har man pengarna så varför inte...

Jag skulle snarare fundera på en dator ej designad för gaming.

Överdimensionerad grafik kostar dels pengar, och alstrar dessutom mer värme vilket kräver mer kylning.

• Gilla 1

Håller med föregående talare. Datorn du länkat är en gaming-dator. Visst skulle det fungera galant men det är att slänga pärlor till svin.

Jag tycker du ska satsa på en stationär om du inte är på resande fot med producerandet. Du får bättre prestanda per korna och kan lägga de andra pengarna på annat som t.ex ljudkort och annan inspelningsutrustning. Även betala för sitt program och pluggar ifall man inte har gjort det.

På sweclockers får man bättre hjälp när det gäller val av dator. Men kan ändå personligen säga vad jag sitter på som är relevant. AMD FX6300 klockad till 4.5ghz (fungerar såklart fullt tillräckligt i original-hastighet) 16gb ram, ssd och lagring i raid 1. Fullt tillräckligt för tunga project i FL Studio och ProTools som jag kör.