Jump to content
Annons

Få fetare bas på samplade gamla soul/funk-låtar?


Facet

Recommended Posts

Tjenare!

Jag gillar att lyssna på just instrumentala beats, där man har samplat gamla oldschool-slingor från soul/funk.

Några favoriter är:

Dj Dark

Pete Rock

Gramatik

Det jag undrar över är hur de fetar till basgångarna i det de samplar. Lägger de en egenspelad bas ovanpå själva grundsampeln, eller kan de få fram basen ur grundsampeln på något vis och feta till den utan att förstöra resten av sampeln?

Skulle jag klara mig med Reason Electric Bass om jag ville lägga på en egen bas som följer originalet?

Hur går jag tillväga för att i så fall hitta rätt nivå på basen jag spelar ovanpå originalet?

Jag har inte någon djupare erfarenhet i hur jag jobbar med EQ, men finns det nåt generellt tips på hur man lätt kan boosta basen i ett samplat stycke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man använder sig utav gamla samplingar i ny klubbmusik så är det vanligt att man lagrar med en egen bas, ja 🙂 Inte ovanligt att man då heller skär bort den bas som redan finns i samplingen för att den inte ska bråka med den nya.

Skär jag bort den gamla via EQ, och kan jag göra det utan att sabba resten av samplen?

Jag har svårt att fatta vilka frekvenser det rör sig om i EQ´n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skär jag bort den gamla via EQ, och kan jag göra det utan att sabba resten av samplen?

Jag har svårt att fatta vilka frekvenser det rör sig om i EQ´n.

Ja exakt, du skär bort de låga frekvenserna från den gamla med EQ'n. Så länge de två ljuden låter bra tillsammans så spelar det ingen roll om den gamla samplingen låter dåligt ensam.

Ett tips: Spela upp den nya basen tillsammans med den gamla samplingen, ställ in volymen så det låter bra enligt dig. Ta sedan EQ'n på samplingen och skär bort basen med ett högpassfilter tills det låter dåligt, då backar du tillbaka lite.

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja exakt, du skär bort de låga frekvenserna från den gamla med EQ'n. Så länge de två ljuden låter bra tillsammans så spelar det ingen roll om den gamla samplingen låter dåligt ensam.

Ett tips: Spela upp den nya basen tillsammans med den gamla samplingen, ställ in volymen så det låter bra enligt dig. Ta sedan EQ'n på samplingen och skär bort basen med ett högpassfilter tills det låter dåligt, då backar du tillbaka lite.

Tack! Det blev stor skillnad nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...