Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Dags för refrängen?

Recommended Posts

Beror helt på låt, men jag tycker det låter lite långt innan ref......risk att lyssnaren blir less. Sen vet jag inte om det är riktiga verser du har eller nåt slags pre chorus på slutet av dom....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad menar du med poplåt? Är det någon slags edm eller är det en gammaldags syntpoplåt eller vad? En del av de bästa låtarna börjar med refrängen. Har du fyra verser antar jag att du har mycket att säga med texten.

 

Hela uppbyggnaden verkar ganska ovanlig fö, med "brygga" som kommer in två gånger före refrängen.

 

Antar att det är svårt att säga något mera vettigt innan man hört resultatet. Skriv låten som du tycker att den ska va. Det går alltid att ändra om det inte blir bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt inne på Die Hards linje. Skulle alla musiker någonsin bara gått på normer så hade musiken varit otroligt mycket fattigare. Det finns såklart massor av populära låtar som har liknande struktur, men det finns också en hel del musik som verkligen inte följer den typen av regler och ändå blivit otroligt populär, t ex Beatles, Queen, Meat Loaf o s v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instämmer här med. Ditt eget uttryck är starkast! Better to burn our than to fade away !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt inne på Die Hards linje. Skulle alla musiker någonsin bara gått på normer så hade musiken varit otroligt mycket fattigare. Det finns såklart massor av populära låtar som har liknande struktur, men det finns också en hel del musik som verkligen inte följer den typen av regler och ändå blivit otroligt populär, t ex Beatles, Queen, Meat Loaf o s v.

 

Han kanske vill ha en hit i stil med vad som ligger på listorna i dag. Där lönar det sig knappast att va originell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och om man ska gå på vad som är på listorna idag, då är det inom 50 sekunder som gäller!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han kanske vill ha en hit i stil med vad som ligger på listorna i dag. Där lönar det sig knappast att va originell.

Det har vi egentligen ingen aning om, eftersom det är lite av en hönan&ägget-diskussion.

 

Fast om det är något som utmärker de riktigt framgångsrika artisterna så är det väl ändå just att de är originella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Fast om det är något som utmärker de riktigt framgångsrika artisterna så är det väl ändå just att de är originella?

 

Lite OT, men, popmusiken, det som ligger på listorna, har inte varit så usel sedan början på 50-talet. Samtidigt hyllas de som ligger bakom denna musik, som t ex Max Martin, som genier. Det finns inte ett uns av originalitet hos dessa artister, eller "producenterna" bakom.

 

Men med framgångsrika kanske du menar något annat än listframgångar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poplåt på 4.24 min, redan där bör du reagera.. När det gäller tal på t ex bröllop och poplåtar är det bättre att vara för kort än för lång. Fråga Ramones. 80 BPM är långsamt och innebär att man bör fundera på att korta ner, eller köra den snabbare.. :)

 

Country t ex kan ha flera verser och då ligger mycket fokus på texten, är det texten som är grejen med din låt? Har du en historia att förmedla?

 

Om det dröjer för länge med refrängen finns det risk för att man inte upplever att låten hänger ihop, är din brygga snarare en "build" eller prechorus som är riktigt bra kan det funka ändå. 1,12 är inte jättelänge, lite på gränsen.

Edited by laban1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att ha lyssnat på låten om och om igen och arbetat vidare på den så har jag gjort en del ändringar. Låten är nu 3.48 lång. Det flöt inte på så bra tidigare med flera verser. Nu kommer refrängen in första gången efter 0.48. Det känns som om det passar just den här låten bättre än tidigare. Gjort några andra ändringar också.

 

Vers 2 och tillhörande brygga togs bort och istället blev breaket längre m.m.

 

Tack för all feedback!

 

Du kanske kan lägga upp den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låten är nu 3.48 lång. Det flöt inte på så bra tidigare med flera verser.

Nu kommer refrängen in första gången efter 0.48.

Låter bättre på papperet, särskilt längden på låten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Lite OT, men, popmusiken, det som ligger på listorna, har inte varit så usel sedan början på 50-talet. Samtidigt hyllas de som ligger bakom denna musik, som t ex Max Martin, som genier. Det finns inte ett uns av originalitet hos dessa artister, eller "producenterna" bakom.

 

Men med framgångsrika kanske du menar något annat än listframgångar?

Nej, jag menar självklart kommersiellt framgångsrika. Något annat är ju svårt att mäta. På vilket sätt skulle musiken vara sämre idag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, jag menar självklart kommersiellt framgångsrika. Något annat är ju svårt att mäta. På vilket sätt skulle musiken vara sämre idag?

 

Kom igen nu. Jag tillhör inte de åldringar som tycker att allt var bättre förr, men när det gäller popmusik, som en förkortning av populärmusik, lever vi knappast i någon guldålder.

 

Jämför vad som ligger på topplistorna numera med vad som låg där från mitten/slutet av 50-talet och framåt, tills det här eurodisco/edm-skräpet som är närmast allenarådande i dag tog över. Visst har det alltid funnits mycket smörja men förut fanns det även bra, och ibland innovativ, musik också.

 

Du kanske gillar Max Martin och Avicii osv. Själv tycker jag att de gör urtrist om än kompetent musik. Sedan har de mängder av efterföljare som gör samma sak men sämre.

 

Men jag kanske närmar mig detta från helt fel håll? Vad är det som är bra med topplistemusiken i dag? Här har du lite inspiration i form av en länk till billboards senaste Hot 100-lista.

 

http://www.billboard.com/charts/hot-100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom igen nu. Jag tillhör inte de åldringar som tycker att allt var bättre förr, men när det gäller popmusik, som en förkortning av populärmusik, lever vi knappast i någon guldålder.

Ett ganska paradoxalt påstående. Du tycker uppenbarligen inte att popmusiken idag är vare sig bra eller innovativ. Men alla som lyssnar på den? På vilket sätt tycker du att du har rätt att värdera din åsikt högre?

 

 

Jämför vad som ligger på topplistorna numera med vad som låg där från mitten/slutet av 50-talet och framåt, tills det här eurodisco/edm-skräpet som är närmast allenarådande i dag tog över. Visst har det alltid funnits mycket smörja men förut fanns det även bra, och ibland innovativ, musik också.

 

Du kanske gillar Max Martin och Avicii osv. Själv tycker jag att de gör urtrist om än kompetent musik. Sedan har de mängder av efterföljare som gör samma sak men sämre.

Är inte just det senare ett tecken på att de är innovativa? :) D v s gör något nytt som andra sen försöker kopiera? Fast så har det ju i och för sig alltid varit. Säg något populärt band som inte fått en massa copycats...

 

Men jag tror att du är dåligt inlyssnad på t ex Max Martin om du anser att det är "eurodisco/edm-skräp". Prova att jämför E-Type's "This is the way" med Britneys "...Baby one more time" via Pink's "Raise your glass" till Ariana Grande's "Problem". Låtarna är inte så jättelika, eller hur? :)

 

Men jag kanske närmar mig detta från helt fel håll? Vad är det som är bra med topplistemusiken i dag? Här har du lite inspiration i form av en länk till billboards senaste Hot 100-lista.

 

http://www.billboard.../charts/hot-100

Om jag får gissa så är det förmodligen framför allt att du är ovan vid moderna produktioner snarare än själva låtarna. Jag vet inte vad du själv gillar för musik, men jag antar att de flesta som är lite insnöade på en specifik genre (synth, hårdrock, dansband, reaggae, blues) o s v då och då får höra att all deras musik låtar likadant. Det kan vara ett bra tankesätt att bära med sig. Ju mer än lyssnar, desto tydligare blir skillnaderna.

 

Bonusläsning när du lyssnar på "Raise your glass" kan vara denna intervju med Shellback, http://studio.idg.se/2.1078/1.553762/spar-for-spar-pink---raise-your-glass där han går igenom alla 87 kanaler som låten består av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vill man vara en i mängden och inte vill överraska så gör som alla andra. Hotel California, en av tidernas största hit är över 6 min lång. Så det där med att man bör reagera bara för att man kommer över 3 min ger jag inte ett skit för.

Ja och sedan har vi Bohemian Rhapsody, Stairway to heaven och andra typiska poplåtar..

(låten var på 4.28 min, det kan du väl inte ha glömt redan?)

Edited by laban1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett ganska paradoxalt påstående. Du tycker uppenbarligen inte att popmusiken idag är vare sig bra eller innovativ. Men alla som lyssnar på den? På vilket sätt tycker du att du har rätt att värdera din åsikt högre?

 

 

Jag ställde en fråga som du i gammal god stil inte besvarar i ditt lååånga inlägg. Du ställer en fråga till mig som jag ska besvara prompt. Jag håller min åsikt högre tills jag blir övertygad om att jag har fel och de har rätt. Det gör alla normala människor. Det har inte hänt ännu i den här frågan.

 

Att debattera med dig är allt för ofta ungefär lika angenämt som att bli attackerad med klipulver, så jag avstår därför från att ställa frågan i mitt tidigare inlägg ännu en gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

säger en del i sig om var focus ligger..

Gör det? På vilket sätt då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ställde en fråga som du i gammal god stil inte besvarar i ditt lååånga inlägg. Du ställer en fråga till mig som jag ska besvara prompt. Jag håller min åsikt högre tills jag blir övertygad om att jag har fel och de har rätt. Det gör alla normala människor. Det har inte hänt ännu i den här frågan.

 

Att debattera med dig är allt för ofta ungefär lika angenämt som att bli attackerad med klipulver, så jag avstår därför från att ställa frågan i mitt tidigare inlägg ännu en gång.

Det är tråkigt att du känner så.

 

Rent krasst är det två frågor i ditt tidigare inlägg och jag försökte besvara båda så gott det gick. Förklara gärna vad det är du tycker att du inte fått svar på.

Edited by JJRockford

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det som är oklart ?

Varför antalet kanaler på inspelningen skulle "säga en del om" var fokus ligger?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strukturen för en poplåt har sett likadan ut sedan popen kom till på 50-60talet.

 

Det är inte förändringar i strukturen som gör låten originell, det är vad som händer inom den strukturen.

 

En poplåt för radio bör inte vara längre än 4 minuter.

 

/50 öre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strukturen för en poplåt har sett likadan ut sedan popen kom till på 50-60talet.

Hur skulle den strukturen se ut? Och vilka artister är det som följer den slaviskt?

 

Det är inte förändringar i strukturen som gör låten originell, det är vad som händer inom den strukturen.

Typ "Bohemian Rhapsody"? :) Eller "I will do anything for love"? "All along the watchtower"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du kalla Bob Dylan och Meat loaf för pop...Och jag tror de flesta håller med om att Bohemian rhapsody utgör ett av popens stora undantag.

 

Påstår inte att de följer intro-vers-ref-vers-ref-stick-ref-outro, eller intro-vers-brygga-ref-vers-brygga-ref-stick-ref-outro slaviskt, men merparten av låtarna ser ut så, och har alltid gjort det. jag kan dra en lista på tusentals låtar men lämnar till dig att kolla detta själv istället för att försöka motargumentera bara för att.

 

Och kan du någonting om musikteori så vet även du att det är på det här viset, men knock your self out

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du kalla Bob Dylan och Meat loaf för pop...

De är ju båda otroligt populära. Jag vet inte vilken annan definition vi borde använda?

 

Påstår inte att de följer intro-vers-ref-vers-ref-stick-ref-outro, eller intro-vers-brygga-ref-vers-brygga-ref-stick-ref-outro slaviskt, men merparten av låtarna ser ut så, och har alltid gjort det. jag kan dra en lista på tusentals låtar men lämnar till dig att kolla detta själv istället för att försöka motargumentera bara för att.

Jag har inte påstått att det inte finns en massa låtar som följer mallen, bara att det absolut inte är någon nödvändighet för att nå kommersiell framgång.

 

D v s, känner sig TS nöjd med sin låt så tycker jag inte han borde arra om den enbart för att den på pappret inte har samma form eller längd som en massa andra låtar.

 

Och kan du någonting om musikteori så vet även du att det är på det här viset, men knock your self out

Jo, men vad säger det om någonting? Det finns mängder av låtar som följer mallen som inte blivit det minsta populära heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Annons


×
×
  • Create New...